نوشته شده توسط : mehdi

مواد بتنی سبک وزن سلولی دارای چندین مزیت، مرتبط با کاربردهای متنوع این مواد است. در زیر توضیحاتی درباره هر کدام از این مزایا آورده شده است.

  1. وزن سبک
  2. مقاوم در برابر آتش
  3. عایق حرارتی
  4. جذب صدا و عایق صوتی: چگالی کم خاصیت عایق صوتی ماده را افزایش می‌دهد.
  5. سازگار با محیط زیست : مواد بتنی سبک وزن سلولی مبتنی بر خاکستر بادی مناسب برای محیط زیست هستند. زیرا از تجمع مواد آلاینده (خاکستر) که یکی از زباله‌های فرآورده‌های صنعتی است، جلوگیری می‌کند.
  1. مقرون به صرفه به غیر از استفاده مفید از ضایعات صنعتی، افزودن خاکستر بادی نیز باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در تولید محصولات سیمانی می‌شود. از این رو به طور قابل توجهی هزینه ساخت را کاهش می‌دهد.
  2. ضد موریانه بوده و نسبت به انجماد مقاوم است. بتن سبک وزن سلولی نیز ضد موریانه بوده و در مقابل انجماد مقاوم است.
  3. وزن سبک: بتن سبک سلولی دارای وزن کمی است و بنابراین در مدیریت وزن مصالح ساختمانی و کارهای حمل و نقل تاثیر مثبت دارد. از طرف دیگر بتن معمولی بسیار متراکم بوده و کار با آن دشوار است، به خصوص هنگامی که فرم پیدا کرد.
  4. مقاومت در برابر آتش: در CLC، حباب‌های هوا در ساختار آن، وظیفه بالا بردن مقاومت این ماده را در برابر آتش سوزی دارند. صرف نظر از محدوده چگالی، دیواره‌های CLC غیر قابل احتراق هستند و می‌توانند ساعت‌ها آتش سوزی را تحمل کنند.
  5. عایق حرارتی: فوم بتن با کاهش چگالی به عنوان یک عایق حرارتی عالی عمل می‌کند. اگر چه در این چگالی از نظر قدرت هیچگونه قابلیت اطمینان ساختاری ندارد.

کاربردهای مواد بتنی سبک وزن سلولی

  • بتن سبک وزن سلولی به عنوان عایق حرارتی به صورت آجر و بلوک‌های بالای سقف‌های مسطح یا دیوارهای بدون بار استفاده می‌شود.
  • پر کردن محفظه‌های بزرگ با استفاده از مواد با مقاومت نسبتا کم برای لوله‌های فاضلاب قدیمی، چاه‌ها، انبارها و زیرزمین‌های بلااستفاده، مخازن ذخیره سازی، تونل‌ها و مترو با استفاده از این ماده مقرون به صرفه خواهد بود.
  • تولید پانل دیواری که به صورت عایق حرارتی نیز عمل می‌کنند.
  • برای حفظ کردن تعادل آکوستیک بتن.
  • ریختن روی تیرچه‌های سقف ساختمان.
  • تولید ویژه کاشی‌های سرامیکی سبک وزن و مقاوم در برابر حرارت.
  • برای اهداف زهکشی آب در زمین‌های خاکی.
  • کاربرد در پل‌ها برای جلوگیری از انجماد.
  • برای پر کردن تونل و شافت و ساخت بتن سبک وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تولید بتن سبک Perlite.

تفاوت بین بتن سبک وزن و بتن هوادهی شده

فوم بتن اغلب با بتن هوادهی شده اشتباه گرفته می‌شود. در بتن هوادهی شده حباب‌ها به دلیل واکنش پودر آلومینیوم با هیدروکسید کلسیم و سایر ترکیبات قلیایی از نظر شیمیایی تشکیل می‌شوند. بتن هوادهی شده با مخلوط کردن ماده تولیدکننده گاز به بتن تولید می‌شود. از طرف دیگر فوم بتن با استفاده از تکنیک کاملا متفاوت، تولید می‌شود. مواد بتنی سبک وزن سلولی به دلیل خاصیت خاص و کاربردی بودن آن، کاربرد گسترده‌ای دارد و هم اکنون در سراسر دنیا برای پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر با توجه به افزایش آگاهی در مزایای این ماده در مورد کنترل آلودگی محیط زیست و مقاومت در برابر عبور صدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همراه با آسان بودن تولید و ویژگی‌ها و سودآوری آن، ویژگی‌های آن در برابر آتش، آن را به یکی از مصالح ساختمانی مورد تایید سازندگان و معماران در سراسر جهان تبدیل کرده است. می‌توانید انواع مختلف این ماده را از فوم بتن ایرانیان تهیه کنید. تمامی محصولات، مطلبق با استانداردها تولید می‌شوند و برای کارهای مختلف کارایی مناسبی خواهند داشت. هر چگالی که مورد نظر شما باشد را با بهترین کیفیت ارائه خواهیم داد.



:: برچسب‌ها: فوم بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن با ترکیب سنگدانه‌های سبک ساخته می‌شود و بعضی اوقات ممکن است به جای مصالح معمولی، بخشی یا کل سنگدانه‌ها از نوع سبک باشند. بتن سبک سازه‌ای بسته به نوع سفارش دارای چگالی 90 تا 115 lb / ft³  (1440 تا 1840 کیلوگرم بر متر مربع) است. بتن با وزن معمولی دارای چگالی در محدوده 140 تا 150 lb / ft³ (2240 تا 2400 کیلوگرم در متر مربع) بوده که برای کاربردهای سازه‌ای، مقاومت بتن باید بیشتر از 2500 psi (17.0 MPa) باشد.

سنگدانه‌های سبک استفاده شده در فوم بتن سبک سازه‌ای معمولا از مصالح شل ساخته می‌شوند که درون یک کوره دوار برای توسعه یک ساختار متخلخل شلیک شده‌اند. از محصولات دیگری مانند خاکستر روباره کوره نیز استفاده می‌شود. انواع دیگری از LWC غیر سازه‌ای با چگالی کمتر ساخته شده با سایر مصالح دانه‌ای و حفره‌های هوایی بیشتر در ملات سیمان نیز وجود دارد، مانند بتن سلولی.

طبقه بندی فوم بتن

به راحتی می‌توان انواع مختلف فوم بتن را با روش تولید آنها طبقه‌بندی کرد. آنها عبارتند از:

1-  با استفاده از سنگدانه‌های متخلخل سبک با وزن مخصوص ظاهری کم، یعنی پایین‌تر از 2.6: این نوع فوم بتن تحت عنوان بتن با سنگدانه سبک شناخته می‌شود.

2- با ایجاد حفره‌های بزرگ در داخل بتن یا توده ملات: این حفره‌ها باید به وضوح از حفره‌های بسیار ریز تولید شده توسط ورودی هوا متمایز شوند. این نوع از فوم بتن‌ها مشخصا تحت عنوان بتن هوادهی، سلولی، فومی یا گازی شناخته می‌شوند.

3- با کنار گذاشتن سنگدانه‌های ریز از مخلوط، به طوری که تعداد زیادی از حفره‌های بینابینی در آن وجود داشته باشد، به طور کلی از سنگدانه درشت معمولی استفاده می‌شود. این بتن تحت عنوان بتن بدون سنگدانه ریز شناخته می‌شود.

LWC همچنین می‌تواند با توجه به هدفی که برای آن استفاده شده است، طبقه‌بندی شود: بتن سبک سازه‌ای (ASTM C 330-82a)، بتن مورد استفاده در واحدهای سنگ تراشی (ASTM C 331-81) و بتن عایق بندی (ASTM C 332-83). این طبقه‌بندی بتن سبک سازه‌ای بر مبنای حداقل مقاومت انجام می‌شود: مطابق با ASTM C 330-82a، مقاومت فشاری نمونه استوانه‌ای 28 روزه نباید کمتر از 17 مگاپاسکال (2500 psi) باشد.

چگالی (وزن واحد حجم) چنین بتنی (تعیین شده در حالت خشک) نباید از 1840 کیلوگرم در متر مربع (115 لیتر در فوت) و بیش از 1400 تا 1800 کیلوگرم بر متر مربع باشد (85 و 110 پوند بر فوت). از طرف دیگر، بتن سنگ تراشی به طور کلی چگالی بین 500 تا 800 کیلوگرم در متر مربع (30 و 50 lb / ft³) و مقاومتی در محدوده 7 تا 14 مگاپاسکال (1000 و 2000 psi) دارد.

انواع فوم بتن

انواع مختلفی از فوم بتن را می‌توان نسبت به نوع کاربرد آن تولید کرد. تغییراتی در ساختار این محصول در طول سال‌ها به وجود آمده و استانداردهایی برای آن تعیین شده است. در زیر به دو نمونه از بتن سبک اشاره می‌کنیم.

فوم بتن با سنگدانه سبک 

در اوایل دهه 50، از بلوک‌های بتنی سبک در انگلستان برای دیوارهای باربری داخلی حفره‌دار استفاده می‌شد. به زودی پس از آن، توسعه و تولید انواع جدید LWA مصنوعی (سنگین وزن) باعث شد تا LWC با مقاومت بالا، برای کارهای ساختمانی به عنوان گزینه‌ای مناسب معرفی شود. این پیشرفت‌ها، استفاده سازه‌ای از بتن سبک را تائید می‌كند، به ویژه در مواردی كه نیاز به كاهش وزن در یک سازه، نکته مهمی از نقطه نظر طراحی یا اقتصاد است.

در زیر انواع مختلفی از سنگدانه‌های سبک مناسب برای فوم بتن ذکر شده است:

1- پومیس – برای دال بتنی تقویت شده، به طور عمده برای سقف‌های صنعتی در آلمان استفاده می‌شود.

2- روباره فومی – اولین سنگدانه سبک وزن مناسب برای بتن مسلح بود که در انگلیس به مقدار زیادی تولید شد.

3- سفال‌ها و سنگ‌های ورقه‌ای گسترده – مستعد دستیابی به مقاومت کافی برای بتن پیش ساخته. عناوین تجاری Aglite و Leca (انگلستان)، Haydite، Rocklite، Gravelite و Aglite (ایالات متحده) به خوبی شناخته شده است.

4-سنگدانه‌های درشت متخلخل – سنگدانه خاکستر روباره در انگلیس برای اهداف سازه‌ای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تحت نام تجاری Lytag به بازار عرضه می‌شوند.

بتن سبک هوادهی شده

بتن سبک هوادهی شده دارای کمترین چگالی، رسانایی حرارتی و مقاومت است. مانند چوب می‌توان آن را با اره برش داد و با پیچ و یا میخ آن را سوراخکاری کرد، آنها غیر قابل احتراق نیز هستند. روش‌های معمول هوادهی، با مخلوط کردن کف تثبیت شده یا نفوذ هوا به کمک یک عامل فشرده‌سازی هوا انجام می‌شود. فرآورده‌های پیش‌ساخته معمولا با افزودن حدود 0.2 درصد پودر آلومینیم به مخلوط ساخته می‌شوند که با استفاده از مواد قلیایی موجود در اتصال‌دهنده، حباب‌های هیدروژن واکنش نشان می‌دهند.

بتن سبک هوادهی شده در محل‌هایی که به مقاومت کمی نیاز داشته باشید مورد استفاده قرار می‌گیرند. دالان‌های پشت بام و محفظه لوله‌ها. توسعه کامل مقاومت به واکنش آهک با سنگدانه‌های سنگین بستگی دارد و در چگالی‌های مساوی، مقاومت بتن با فشار بالا تقریبا دو برابر بتن‌های هوادهی شده و میزان انقباض آن فقط یک سوم یا کمتر است. بتن هوادهی یک ماده سلولی سبک است که از سیمان و یا آهک و شن و ماسه یا سایر مواد سیلیکاتی تشکیل شده است. این ماده توسط یک فرآیند فیزیکی یا شیمیایی ساخته می‌شود که طی آن هوا یا گاز وارد یک دوغاب می‌شود، که عموما هیچ ماده درشتی را در بر نمی‌گیرد.

بتن هوادهی که به عنوان ماده سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا در بخار با فشار بالا پخته می‌شود. بنابراین به صورت پیش ساخته کارخانه‌ای، فقط برای کف، دیوارها و سقف‌ها در دسترس کاربران هستند. بلوک‌ها درون ملات یا چسب بدون هیچ گونه تقویتی ساخته می‌شوند. واحدهای بزرگ‌تر با میله‌های فولادی تقویت می‌شوند تا در مقابل صدمه در اثر بار، حمل و نقل و بارگیری مقاومت کنند. بتن هوادهی اتوکلاو شده، که در ابتدا در سال 1929 در سوئد توسعه یافته بود، اکنون در سراسر جهان تولید می‌شود.



:: برچسب‌ها: فوم بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند خانه‌های ساخته شده از فوم بتن شانس بیشتری برای در امان ماندن از برخی از خطرات طبیعی دارند و با آسیب کمتری این حوادث را پشت سر می‌گذارند. این تجربه همچنین در تست‌های ساختاری آزمایشگاهی و تئوری طراحی تایید شده است. در این بخش به بررسی مزایای ایمنی ساختاری استفاده از فوم بتن در ساختمان می‌پردازیم.

استفاده از فوم بتن در ساختمان و افزایش قدرت مقاومت

برخی از دیوارها در ساختمان، باید مقاومت کافی در برابر نیروهای وارد شده از عوامل طبیعی مانند باد و زمین لرزه را داشته باشند. استحکام این دیوارها مانع از سقوط ساختمان یا تحت فشار قرار گرفتن در اثر نیروهای باد و زلزله می‌شود. به طور کلی، ساخت دیواره‌ها با استفاده از فوم بتن، مقاومت درزگیر بیشتری نسبت به دیوارهای معمولی فراهم می‌کند. برای ساخت دیوارهای معمولی که با استفاده از بلوک و ملات سیمان ساخته می‌شوند، به نیروی کار بیشتری نیاز است و در برابر نیروهای وارد شده از زلزله، مقاومت زیادی ندارند. در این دیوارها تنها در محل اتصال دو بلوک، ملات سیمان قرار می‌گیرد و در صورتی که این اتصال به خوبی انجام نشده باشد، با نیروی کمی از هم گسسته می‌شود.

مقاومت خمشی بیشتر با استفاده از فوم بتن

دیوارهای ساختمان بارهای خمشی ناشی از باد، زلزله، آب جاری شده از سیل و نشست زمین را تجربه می‌کنند. در مناطق باد خیز، باد با سرعت بالا، نیروی زیادی را تولید می‌کند و در صورتی که دیوار طولانی و ارتفاع سقف بلند باشد، نیروی زیادی به دیوار وارد می‌شود. دیوار باید بتواند نیروهایی که از تکان‌های زمین به آن وارد می‌شود را تحمل کند. استفاده از فوم بتن در ساختمان باعث می‌شود دیوارها بتوانند در برابر نیروهای وارده مقاومت کافی را داشته باشند و دیرتر از دیوارهای معمولی فرو بریزند.

در زمان زلزله، هر قدر سازه و دیواره بتوانند بیشتر دوام بیاورند، خسارت‌های جانی کاهش پیدا می‌کند. حتی مقدار زمان اندک که یک دیوار بتواند در برابر نیروهای وارد شده دوام بیاورد، باعث می‌شود تا از میزان خسارت‌های جانی به میزان بیشتری کاسته شود. ساخت دیوار با استفاده از فوم بتن، به دلیل استفاده از میلگردهایی که به صورت شبکه در دیوار قرار می‌گیرند، باعث می‌شود تا دیوار مقاومت بالایی داشته باشد.

مقاومت فشاری بالای فوم بتن 

دیوارهای ساختمان بارهای فشاری از وزن خود ساختمان و همچنین وزن افراد و اثاثیه را تجربه می‌کنند. بنابراین، مقاومت فشاری دیواره مانع از سقوط یک ساختمان هنگام بارگیری زیاد توسط افراد یا اسباب و اثاثیه می‌شود. داده‌های مقایسه مقاومت فشاری دیوارهای ساخته شده از فوم بتن، نشان دهنده مقاومت بالای این نوع از دیوار است. استفاده از فوم بتن در ساختمان باعث می‌شود تا مقاومت فشاری دیوارها در برابر وزن‌های شدید و بالاتر از حد معمول افزایش پیدا کند.

مقاومت در برابر انتقال دما

استفاده از فوم بتن در ساختمان باعث می‌شود علاوه بر مقاومت بالای سازه، مزایای دیگری نیز برای صاحب خانه در طول استفاده از خانه به همراه داشته باشد. یکی از این مزایا، عایق بودن فوم بتن است. این ماده به خاطر وجود حباب‌های هوا در ساختار خود، به خوبی در برابر انتقال دما می‌تواند مقاومت داشته باشد. خاصیت عایق بودن فوم بتن باعث می‌شود در طول استفاده از خانه، هزینه‌های انرژی کمتر باشد که صرفه‌جویی زیادی خواهد بود.

در تابستان خانه‌هایی که در ساخت آن از فوم بتن استفاده شده، خنک‌تر از دیگر خانه‌ها هستند و در روزهای سرد زمستان، گرمای داخل به سختی به بیرون انتقال پیدا می‌کند. انرژی مصرف شده برای گرم کردن خانه به خاطر این که گرمای زیادی هدر نمی‌رود، کاهش پیدا می‌کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید درب‌ها و پنجره‌ها را نیز از انواع بهینه استفاده کرد. درب و پنجره دو جداره در صورتی که در خانه‌های ساخته شده از فوم بتن مورد استفاده قرار بگیرند، انرژی در کمترین حد به هدر می‌رود.



:: برچسب‌ها: فوم بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

زمانی که تصمیم دارید دیوار و سقف خانه را با استفاده از فوم بتن بسازید، باید از قبل به محل عبور لوله‌ها و سیم‌های برق توجه کنید و قاب درب و پنجره‌ها را نصب کنید. با این کار بعد از ریختن بتن فومی و باز کردن قالب‌ها، نیازی به تخریب دیوار و کف برای عبور دادن لوله‌ها و کابل‌های برق نخواهید داشت. هر کدام از لوله‌ها در جای خود قرار می‌گیرند و لوله‌های مخصوص عبور سیم‌های برق بر روی دیوار نصب می‌شوند. اگر قاب درب و پنجره‌ها را در جای خود قرار داده باشید و پایه‌های آنها را به محل‌های مناسب متصل کنید، بعد از عملیات ریختن فوم  و سفت شدن آن دیگر نیازی نخواهید داشت تا با صرف وقت بیشتر دیوار را شکاف دهید تا تاسیسات از داخل آن عبور کنند.

نصب قاب درب‌ها و پنجره‌ها قبل از ریختن فوم های بتن

قاب درب‌ها را می‌توانید درون فریم قرار داده و داخل دیوار نصب کنید. قاب درب‌ها بنا به مدل دربی که تصمیم به نصب آن را دارید می‌توانند دارای ضخامت یکسان با دیوارها یا ضخامت کمتری داشته باشند، در این حالت قالب دیوار باید به گونه‌ای باشد که با قاب درب هماهنگ بوده و قاب به خوبی با دیوار اتصال داشته باشد. همچنین می‌توان از قاب‌های چوبی استفاده کرد. آنها می‌توانند کل ضخامت دیواره، یا کمتر را پوشش دهند، یا حتی می‌توانید از یک قاب چوبی ساده که درون بتن قرار دارد استفاده کنید. حتی می‌توان بعد از بتن‌ریزی قاب‌های درب را نصب کرد، اما در این حالت باید دیوار در محل‌های اتصال قاب درب تخریب شود. نصب قاب درب بعد از ساخت دیوار باعث بالا رفتن هزینه‌ها خواهد شد.

ساخت کف با فوم های بتن

زمانی که تمامی لوله‌های آب و فاضلاب و مواردی که باید در زیر کف قرار بگیرند را در جای خود نصب کردید، نوبت به ریختن فوم  می‌رسد. نیازی نیست تا بر روی لوله‌ها از مواد مقاوم استفاده کرد، این ماده به خاطر این که با استفاده از پمپ بتن به محل منتقل می‌شود، افراد زیادی نیاز نیست تا عملیات کف سازی را انجام دهند و بعد از ریختن فوم بتن، فشار زیادی به تاسیسات در کف وارد نمی‌شود. فوم بتن خاصیت خود تراز دارد. زمانی که این ماده به محل پمپ می‌شود بدون نیاز به وسیله‌ای در یک سطح صاف قرار می‌گیرد. با این حال، از هر نوع روکشی از قبیل کاشی، سرامیک، سنگ فرش، کفپوش پی وی سی و غیره می‌توانید استفاده کنید.

روکش دیوار

پس از پر شدن سوراخ‌های نواری، دیوارها را باید تسطیح کرده و قسمت‌های ناهموار دیوار را صاف کنید و یک رنگ مناسب بر روی آن اعمال کنید که به طور مستقیم بر روی سطح بتنی زده می‌شود. گچ کاری‌های تزئینی، کاشی کاری و سایر روکش‌ها نیز قابل استفاده هستند.

نصب تاسیسات و لوازم ساختمان

لوله‌کشی و جعبه‌های فیوز و پریزها می‌توانند قبل از بتن‌ریزی بر روی قالب‌ها قرار داده شوند و سپس دیواره‌ها بتن‌ریزی شوند. سیم‌کشی در لوله‌های توخالی قابل اجرا است و فیوز‌ها و پریزها نیز در همین محفظه‌ها قابل نصب هستند. تاسیسات الکتریکی همچنین می‌توانند بر روی سطح دیوار نصب شوند زیرا فوم  برای نصب میخ و پیچ مناسب است.

لوله کشی آب نیز درون دیوار قابل نصب است و در صورت لزوم می‌توانید از لبه‌های دیواره برای این کار استفاده کنید تا لوله‌ها از داخل دیوار عبور کنند. کاسه توالت، وان، حوضچه و دوش حمام بخشی از خانه هستند و لوله‌کشی برای آبرسانی و همچنین لوله‌کشی فاضلاب باید دقیقا برنامه‌ریزی شده و درون دیوار و کف قرار بگیرند. لوله‌ها باید به خارج از زیر ساختمان و کف پایه آورده شده تا اتصال به آبرسانی شهری و تخلیه فاضلاب شهری انجام شود.



:: برچسب‌ها: فوم بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بهبود در مقاومت داخلی فوم بتن یک فرایند شیمیایی است و به آب احتیاج دارد و هنگامی که تمام آب موجود استفاده می‌شود، روند واکنش متوقف می‌شود. برخی از این مواد به دلیل کمبود آب ممکن است کاملا با اجزای کنار خود واکنش نشان نداده باشند. در نتیجه، بتن فومی در آن نقطه ضعیف‌تر است. مزیت فوم بتن این است که سطح آن دارای حباب حاوی آب است و برای بهبود در مقاومت داخلی در دسترس است. ممکن است برخی از عوامل کف کننده این کار را بهتر از سایرین انجام دهند، اما باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مقاومت مورد نظر به دست آید.

از فوم بتن بیشتر بدانید؛

با استفاده از موادی که آب را سریع جذب می‌کنند، می‌توان به پالایش داخلی کمک کرد، آنها آب را به آرامی از مخلوط آزاد می‌کنند، یا به نیروهایی نیاز دارند تا بتوانند آب را از مواد خارج کنند. پلیمر Super Absorbent (SAP) چنین ماده‌ای است و می‌تواند به ترکیب فوم بتن اضافه شود. برخی سنگدانه‌های سبک وزن، آب را جذب می‌کنند و آن را نیز به راحتی آزاد می‌کنند، این امر به دست آوردن نسبت صحیح سیمان و آب را دشوارتر می‌کند و این بسیار مهم است.

فواید استفاده از فوم بتن

فوم بتن ترکیبی است که می‌توان از آن در بسیاری از کاربردها استفاده کرد. این ماده قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌دهد و کار کردن با آن آسان است و از ترکیبات مختلفی می‌توان برای ایجاد حباب استفاده کرد. یک ماده ایده‌آل برای پر کردن حفره‌ها است و می‌توان از آن در هر جایی استفاده کرد، بدون این که نیازی به مقاوم‌سازی دیواره‌ها باشد. در صورتی که بخواهید برای پر کردن حفره‌ها از بتن معمولی استفاده کنید، به خاطر وزن زیادی که بتن دارد، باید دیواره‌ها را به خوبی مقاوم کرد، اما اگر از بتن فومی استفاده شود، نیازی نخواهد بود تا عملیات مقاوم‌سازی صورت گیرد.

می‌توان فوم بتن را برای ترازبندی سقف استفاده کرد. این ماده وزن کمی دارد و بار زیادی را به سازه تحمیل نمی‌کند. این ماده خود تراز است و زمانی که این ماده بر روی سقف ریخته می‌شود، نیازی به عملیات زیادی برای تراز کردن نخواهد بود. به خاطر داشتن وزن کم، در زمان زلزله، سازه مقاومت بیشتری خواهد داشت.

به خاطر داشتن مقاومت فشاری بالا، می‌توان از آن در کفسازی و حتی زیرسازی راه‌ها و گذرگاه‌ها استفاده کرد. مقاومت فشاری در این ماده با ترکیب با دی اکسید کربن زیاد می‌شود و در صورتی که این ماده با هوا ارتباط داشته باشد، مقاومت بالایی ایجاد خواهد شد.

فوم بتن و اجرای کف سازی

زمانی که برای کفسازی ساختمان از این ماده استفاده شود، نیازی به ماهیچه‌کشی نیست. برای اجرای کف در طبقات ساختمان، فوم بتن با استفاده از پمپ به محل منتقل می‌شود و نیاز به ماهیچه‌کشی را از بین می‌برد که منجر به کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود. این ماده مقاومت بالایی در برابر آتش دارد و از گسترش آتش جلوگیری می‌کند. ترکیبات مختلفی را می‌توان برای این ماده در نظر گرفت و مقاومت این ماده را افزایش داد.

اگر این ماده را با ضخامت مناسبی اجرا کنید، در برابر رطوبت عایق خواهد بود و این امر به خاطر وجود فضاهای خالی در ساختار آن است که اجازه ایجاد ترک را نمی‌دهد. به خاطر وجود هوا در داخل بتن فومی و توزیع فضاهای خالی در آن، این ماده عایق صوتی و حرارتی خوبی است. در صورتی که از آن در سقف استفاده شود، هزینه‌های گرمایش و سرمایش در ساختمان کاهش می‌یابد. فوم بتن به خاطر متخلخل بودن و داشتن ساختار اسفنجی، به خوبی در برابر انتقال صدا مقاومت می‌کند و صدا را منتقل نمی‌کند.

نتیجه گیری:

استفاده از فوم بتن باعث افزایش سرعت انجام کار می‌شود. با استفاده از پمپ به محل مورد نظر منتقل می‌شود و می‌توان در زمان کوتاهی یک طبقه را بتن‌ریزی کرد.



:: برچسب‌ها: فوم بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

ساده‌ترین روش ساخت دیوار با استفاده از قالب است. اندازه آن به روش ساخت ساختمان شما و سایر عوامل موثر در ضخامت دیوار بستگی دارد. هرچه به مواد کمتری برای ساخت دیوار احتیاج داشته باشید، بهتر است. عامل تعیین کننده ممکن است میزان وزنی باشند که می‌توانید در محل قرار دهید و یک دیوار مستقیم بسازید. هرچه مواد مورد استفاده کمتر باشند، به ملات کمتری نیز احتیاج خواهید داشت، همچنین به روکش کاری کمتر نیاز دارید و احتمال نفوذ آب از مفاصل نیز کمتر خواهد بود. ساده‌ترین روش برای تهیه قالب فوم بتن (FC) استفاده از تخته سه لا و پیچ است. اینها می‌توانند عمر خیلی طولانی داشته باشند، تا چندین بار می‌توان از آنها استفاده کرد.

قانون اول این است که قالب باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند وزن خود را بر روی فوم بتن حفظ کند. معمولا از چیزی با ضخامت کمتر از 16 میلی متر نباید استفاده کرد. این همچنین به این دلیل است که پیچ‌ها برای نگه داشتن قالب به ضخامت بیشتری نیاز دارند و باید مستقیم بمانند. باید بتوانید قالب را به صورت جانبی از FC حذف کنید. در صورت استفاده از قالب تخته سه لا، نمی‌توانید آن را بدون آسیب رساندن به فوم بتن جدا کنید. بنابراین ساخت یک قالب طولانی با تخته سه لا، کارایی چندانی ندارد.

برای جلوگیری از جذب آب بهتر است از تخته سه لا استفاده کنید. هر ناهمواری در قالب در ظاهر نهایی دیوار شما نمایان خواهد شد. همیشه باید از ماده تركیب كننده برای بتن معمولی روی قالب استفاده کرد، زیرا بتن ممکن است به قالب بچسبد و به بیرون درز کند.  برای بررسی میزان سازگاری به برچسب عامل کف ساز دقت کنید.

اگر می‌خواهید از قالب فلزی استفاده کنید، تامین کنندگان تجهیزات فوم بتن را بررسی کنید، می‌توانید با بخش عوامل فوم ساز و تامین کننده تجهیزات هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. ممکن است برخی از سیستم‌های اتصال‌دهنده را برای شما فراهم کنند.

ریختن فوم بتن در قالب

این مرحله هیجان انگیز‌تر از ساخت فوم بتن است و می‌تواند به همان اندازه مشکل باشد. نکات مهم در این فرآیند عبارتند از:

قالب تمیز شده و به ماده آزاد کننده آغشته و کاملا افقی قرار داده شود و به این ترتیب تحت بار وزن قرار می‌گیرد. به اندازه کافی قالب تهیه کنید، بعلاوه مقداری اضافی در اختیار داشته باشید. با این کار هنگام بتن ریزی می‌توانید به راحتی به همه قالب‌ها دسترسی داشته باشید. قالب را به گونه‌ای قرار دهید که بتوانید به راحتی آن را جدا کنید.

قبلا باید از قبل آماده شده و برای ریختن فوم بتن آماده شود. بتن را باید بتوان به آسانی درون قالب ریخت و بعد از ریختن بتن باید بتوان مراحل بعدی را به راحتی انجام داد. ساخت قالب باید به گونه‌ای باشد که عملیات بتن‌ریزی دچار مشکل نشود. هنگام ریختن فوم بتن آن را کنترل کنید تا از هدر رفتن آن جلوگیری شود و هر بار قالب را تا سطح مناسب پر کنید.

هر بار تجهیزات خود را تمیز کنید. فراموش نکنید که هر بار برای تمیز کردن دستگاه کف ساز خود، از آب ترجیحا گرم استفاده کنید. همیشه قالب‌ها را تمیز نگه دارید، این کار از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند.

عمل آوری فوم بتن

این روند سخت شدن FC نامیده می‌شود. همان طور که تا کنون ممکن است متوجه شده باشید، در ساخت FC باید دقت بسیار به عمل آورد. اکنون بهترین قسمت است، زیرا شما مجبور نیستید کارهای زیادی را انجام دهید. به عمل آوری یک فرآیند شیمیایی است. آب با ترکیبات موجود در مخلوط واکنش نشان می‌دهد و باعث سخت شدن می‌شود. اگر چنین اتفاقی نیفتد تمام زحمات شما به هدر می‌رود.

قالب بتن را مرطوب نگه دارید، یا اجازه ندهید که خشک شود، تا آنچه درون آن ریخته‌اید، به قالب بچسبد. حتی اگر در حال ساخت یک خانه کامل باشید، اجازه ندهید خشک شود. همچنین می‌توانید بعد از تنظیم مقداری آب جوشانده روی آن بریزید تا آن را مرطوب نگه دارید. اگر از روکش بر روی بلوک‌ها استفاده می‌کنید هنگامی که آنها را از قالب بیرون می‌آورید، بلوک‌ها را محکم به هم بچسبانید و درزگیری کنید. به آنها حداقل یک هفته جهت عمل آوری فرصت بدهید، بهتر است این زمان چهار هفته باشد. این روند عمل آوری در حقیقت سال‌ها ادامه خواهد داشت.

فوم بتن را از قالب جدا کنید

این عملیات زمانی در بهترین حالت انجام می‌شود که بتن به اندازه کافی شکل گرفته و به اندازه کافی قوی باشد که در هنگام برداشتن قالب، قادر به تحمل نیرویی که ممکن است بر روی آن اعمال شود، باشد. این فرایند می‌تواند از چند ساعت تا چند روز متفاوت باشد. این بستگی به دمای محیط نیز دارد.



:: برچسب‌ها: فوم بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

ساخت فوم بتن (FC) با مخلوط کردن فوم در ملات انجام می‌شود. فوم با مخلوط سیمان، ماسه و آب ترکیب شده و در نتیجه شما به مخلوطی سبک‌تر از بتن عادی دست می‌یابید. وزن و چگالی که پس از این در مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، (وزن در هر متر مکعب) بستگی به این دارد که چه مقدار فوم به ملات اضافه می‌شود. هر چه فوم بیشتری را به مخلوط اضافه کنیم علاوه بر سبک‌تر شدن، منجر به ضعیف‌تر شدن مخلوط هم می‌شود. مخلوط ایده‌آل حداقل 20 Mpa مقاومت با چگالی 1000 کیلوگرم بر متر مکعب را ایجاد می‌کند، اما بهترین نتیجه‌ای که در مطالعات یافت شده است 18 MPa و چگالی 1200 کیلوگرم بر متر مکعب بوده است. یک FC ساده و بدون مواد افزودنی معمولا در حدود 5-8 Mpa مقاومت را با چگالی 1000 کیلوگرم بر متر مکعب ارائه می‌دهد. ترکیبات دیگری برای ساخت فوم بتن در بازار وجود دارند که نتایج بهتر از این را ارائه می‌کنند.

مواردی که در ساخت فوم بتن تاثیر دارند

هرچه فوم بتن سبک‌تر باشد، عایق حرارتی بهتری خواهد بود. ترکیبی از مقاومت و میزان مطلوب عایق‌کاری، FC را به یک مصالح ساختمانی ایده‌آل تبدیل می‌کند. برای آشنایی با مزایا و معایب استفاده از فوم بتن به خواندن این مقاله ادامه دهید تا مطلع شوید که چرا فوم بتن یک مصالح ساختمانی ایده‌آل است

خواص فوم

هنگام استفاده از فوم و ایجاد فوم بتن، غالبا اهمیت آن برای ساخت FC نادیده گرفته می‌شود. اما این یک جنبه بسیار مهم فرآیند است و اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند نتایج وحشتناکی در پی داشته باشد.

مشخصات فومی که فوم بتن باکیفیتی ایجاد می‌کند عبارتند از:

پایداری، فوم چه مدت حباب را درون خود نگه می‌دارد

این کار را می‌توان با ساخت مقداری فوم و قرار دادن آن درون لیوان آزمایش کرد و ماندگاری آن را قبل از مشاهده انقباض و در حالت مایع آزمایش کرد. قبل از این که FC به اندازه کافی برای حفظ فرم خود تنظیم شود، نباید فرو بپاشد.

اندازه حباب

حباب‌های کوچک قوی‌تر از حباب‌های بزرگ هستند، اندازه مطلوب بین 0.05 تا 1 میلی متر است و ترجیحا بهتر است اغلب آنها دارای اندازه مشابه باشند. حباب‌های بزرگ از تراکم ماده سیمانی می‌کاهد و مقاومت فوم بتن را کم می‌کند.

یکپارچگی و شکل حباب

حباب‌های بزرگ‌تر ابتدا در هنگام مخلوط کردن آن با ملات از بین می‌روند. هرچه اندازه حباب یکنواخت‌تر باشد، FC هم قوی‌تر خواهد بود. شکل مطلوب حباب یک کره گرد است. میزان مقاومت در برابر تغییر شکل آن به ماژول‌های سطحی و میزان کشش سطحی آن بستگی دارد. در صورتی که مواد تشکیل‌دهنده فوم با توجه به استانداردها با هم ترکیب شوند، اندازه حباب‌ها متناسب با نیاز خواهد بود.

اتصال حباب‌ها

در حالت ایده‌آل همه حباب‌ها هنگام مخلوط کردن در ملات باید از یکدیگر جدا شوند. پراکندگی حباب‌ها نیز در نتیجه کار تاثیرگذار خواهد بود.

تخریب حباب

حباب‌ها به دلیل واکنش با سایر مواد افزودنی و محصولات سیمانی که در مخلوط وجود دارند ممکن است از بین بروند. مخلوط کردن بیش از حد فوم بتن می‌تواند باعث از بین رفتن حباب‌ها شود. پمپ کردن فوم بتن در طول و ارتفاعات بالا می‌تواند حباب‌ها را از بین ببرد. توصیه‌هایی که سازنده عامل فوم ساز ارائه می‌دهد را بررسی کنید.

نکته مثبت بیش از حد مخلوط کردن و پمپاژ این است که ابتدا بزرگترین حباب‌ها از بین می‌روند. اندازه حباب همگن کوچک (0.5 میلی متر) باعث می‌شود FC قوی‌تری تولید شود. همیشه در هنگام اجرا، به ساختار فوم بتن توجه کنید تا نتیجه کار با اهداف اولیه تفاوتی نداشته باشد. با فوم بتن ایرانیان تماس بگیرید تا بهترین کیفیت محصولات را دریافت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

از آنجا که شما می‌توانید تغییرات در کیفیت شن و میزان رطوبت، مقدار آب درون مخلوط فوم بتن و سایر تغییرات جزئی در مواد تشکیل دهنده خود را تغییر دهید، خروجی این اختلاط برای ایجاد یک FC خوب و مناسب باید سازگار باشد. باید قوام محصول را اندازه‌گیری کنید. یکی از راه‌های انجام این کار، تست اسلامپ است. تست اسلامپ معیار اندازه گیری دوام و توانایی کارکرد بتن است. بنابراین، قوام بتن به میزان آب بتن بستگی دارد. محتوای آب کنترل کننده میزان محتوای سیمان درون فوم بتن بوده و بر آن تاثیر می‌گذارد. از آنجا که تست اسلامپ مهم است، حدس و گمان را جایگزین آزمایش واقعی نکنید. ملات باید به اندازه کافی جریان داشته باشد تا بتوانید فوم را درون آن مخلوط کنید. اگر خیلی سفت و محکم باشد، فوم ممکن است از هم فرو بپاشد.

تجهیزات مورد نیاز برای تست اسلامپ

هر آن چه که باید درباره این تجهیزات بدانید، مخروط تست، صفحه پایه غیر متخلخل، مقیاس اندازه‌گیری، میله تحریک کننده. قالب برای آزمایش به صورت مخروط با کف باز به طول 30 سانتی متر، قطر پایین 20 سانتی متر و قطر بالا 10 سانتی متر است.

چگونگی تست اسلامپ فوم بتن

مخروط فوم بتن روی یک سطح افقی سخت و غیر قابل نفوذ قرار می‌گیرد. این مخروط در سه مرحله با بتن تازه پر می‌شود. هر بار، به هر لایه 25 بار با میله فلزی 60 سانتی متری به قطر 16 میلی متر ضربه زده می‌شود. در انتهای مرحله سوم، بتن از قسمت بالای قالب پاک می‌شود. سپس قالب را به صورت عمودی به سمت بالا بلند می‌کنید، به طوری که آسیبی به مخروط بتنی وارد نشود. بتن سپس شروع به نشست می‌کند. میزان نشست بتن با اندازه گیری فاصله از بالای بتن شیبدار تا سطح بالای مخروط نشست کرده اندازه‌گیری می‌شود.

اندازه‌گیری مستقیما پس از بلند کردن مخروط انجام می‌شود. این باید در محدوده 5٪ آنچه می‌خواهید به دست آورید قرار داشته باشد. در صورتی که نتیجه آزمایش اسلامپ خارج از محدوده باشد، قبل از انجام بتن‌ریزی آن را تصحیح کنید. اصلاحات را به شرح زیر انجام دهید: اگر اسلامپ خیلی کم باشد: آب را در مقادیر اندازه‌گیری شده اضافه کنید تا میزان اسلامپ در محدوده مشخص شده قرار بگیرد. اگر اسلامپ بیش از حد بالا باشد، سیمان اضافه کنید تا رکود در محدوده مشخص شده قرار بگیرد.

از همان تولید‌کننده برای تهیه بتن مورد نظر خود استفاده کنید. سیمان اضافه شده را برای درخواست‌های بعدی خود به خاطر نگه دارید. پس از افزودن آب، سیمان یا مخلوط دسته‌ای را با 50 دور چرخش با سرعت مخلوط کردن برای اطمینان از پراکندگی کافی مواد در کل مخلوط به آن اضافه کنید. برای تایید سازگاری با محدوده استاندارد، دوباره این کار را امتحان کنید.

اگر اندازه گیری میزان اسلامپ دشوار است، می‌توانید قطر افت را اندازه بگیرید. برای آسان‌تر شدن این کار، دایره‌های متحدالمرکز را روی تخته قرار دهید و مخروط را در مرکز آن قرار دهید. مهم‌ترین نکته این است که در انجام روش مورد نظر خود سازگار باشید.

ترکیب فوم بتن (FC) خود را آزمایش کنید

شما فوم و ملات خود را آزمایش کردید، اکنون باید تایید کنید که به چگالی مورد نظر دست یافته‌اید. می‌توانید از همان مخروط استفاده کنید اما یکبار آن را پر کنید و به آن دست نزنید. اندازه‌گیری ارتفاع رکود شما بسیار دشوار خواهد بود، به جای آن قطر افت را اندازه‌گیری کنید. برای آسان‌تر شدن این کار، دایره‌های متحدالمرکز را روی تخته قرار دهید و مخروط را در مرکز آنها قرار دهید.

اگر خیلی نازک است، روش خود را تغییر دهید و بدانید که اضافه کردن ملات به آن روش خوبی نیست. اگر به اندازه کافی نازک نیست، فوم بیشتری را به مخلوط اضافه کنید. همچنین ایده خوبی است که یک نمونه آزمایشی از هر گروه تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که هر نمونه را به درستی شناسایی کرده‌اید. حتی اگر از بلوک آجری استفاده می‌کنید، نمونه‌های آزمایشی باید دارای اندازه یکسان باشند.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم های بتن

فوم بتن یکی از مصالح سبک در سازه‌ها است و می‌توان از آن برای پوشش استفاده کرد و در کارهای غیر سازه‌ای که در آنها مقاومت بالا مورد نظر نیست، مورد استفاده قرار داد. این نوع از بتن دارای وزن کمتری از بتن معمولی است و می‌توان از آن در کف سازی و شیب‌بندی سطوح کف و پشت‌بان و دیگر محیط‌ها استفاده کرد و وزن زیادی را به سازه اضافه نمی‌کند. این ماده فواید مختلفی در زمان اجرا و کاربری ساختمان دارد که باعث شده استقبال زیادی از آن در سازه‌ها شود.

ماسه بادی و ماسه نرم و سیمان از مواد تشکیل دهنده اصلی فوم های بتن هستند و مواد تولید کننده فوم نیز برای ایجاد حباب در بتن سبک استفاده می‌شوند و می‌توان از مواد مختلفی برای این کار استفاده کرد. مهم‌ترین نکته در انتخاب مواد تولید فوم، توانایی ایجاد حباب مناسب در بتن است. طیف گسترده‌ای از مواد را می‌توان به عنوان عامل فوم در نظر گرفت که هر کدام نتیجه متفاوتی در بر خواهد داشت.

فوم بتن و مزایا استفاده از آن در سازه

فوم بتن نسبت به پوکه صنعتی برای اجرا در سازه‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. بتن فومی علاوه‌بر پوشش کف و اجرای شیب‌بندی، خواص عایق‌کاری نیز دارد. این ماده در برابر صدا و عبور حرارت عایق است و در ساختمان‌هایی که از این ماده برای پوشش پشت‌بام استفاده شده، میزان مصرف انرژی پایین آمده و در هزینه‌های مصرف انرژی صرف‌جویی خواهد شد.

فوم بتن دارای مقاومت بالایی در برابر نفوذ آتش است. یک بلوک از آن که حداقل 10 سانتی متر ضخامت داشته باشد، می‌تواند در برابر حرارت 1200 درجه سانتی گراد به خوبی مقاومت داشته باشد و مانع از انتقال آتش به قسمت‌های دیگر ساختمان شود. با استفاده از این ماده می‌توان کنترل بیشتری نسبت به گسترش آتش داشت و فرصت کافی برای مهار آتش ایجاد می‌شود.

به خاطر این که رطوبت نمی‌تواند به خوبی در فوم بتن نفوذ کند، در برابر یخ‌زدگی مقاومت بالایی دارد. به خاطر عایق بودن این ماده، نفوذ رطوبت کم خواهد بود و فرسایش ناشی از یخ‌زدگی نخواهد داشت. می‌توان از این ماده در جاهایی که با رطوبت زیاد در تماس است، استفاده کرد.

به خاطر داشتن وزن سبک فشار زیادی به سازه وارد نمی‌کند و در زمان وقوع زلزله، سازه مقاومت بالاتری خواهد داشت. از طرف دیگر با کم شدن وزن سازه، می‌توان ستون‌ها و پایه‌ها را برای وزن کمتر طراحی کرد که از هزینه‌های ساخت کاسته خواهد شد.

برای پوشاندن لوله‌ها می‌توان از این ماده استفاده کرد به خاطر این که فوم بتن دارای مقاومت خوبی است و در حین مراحل مختلف ساخت، آسیبی به لوله‌ها نمی‌رسد و در زمان بهره‌برداری از ساختمان به خاطر داشتن حباب‌هایی در خود، عایق خوبی برای لوله‌ها است و میزان اتلاف انرژی به حداقل خود خواهد رسید. برای ریختن این ماده در کف نیازی نیست تا کارگران بر روی سقف حرکت زیادی داشته باشند و با استفاده از لوله و پمپ می‌توان بتن فومی را بر روی کف سازه ریخت و کمترین آسیب به تاسیسات وارد خواهد شد.

اجرای این نوع از بتن زمان زیادی را لازم ندارد و حتی می‌توان در صورتی که طبقات مختلف سقف‌ها ساخته شده باشند، به راحتی چندین کف را در یک مرحله از این ماده پر کرد. به راحتی و با کمترین تعداد کارگر قابل اجرا است و مدت زیادی برای خشک شدن احتیاج ندارد. به خاطر این که به زمان زیادی برای خشک شدن نیاز ندارد مراحل بعدی کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. هزینه کلی در صورت استفاده از این ماده کمتر از بتن معمولی خواهد بود.

 برای انواع سازه‌ها می‌توانید با فوم بتن ایرانیان تماس بگیرید تا نوع مناسب با کاربرد خود را تهیه کنید. ما با استفاده از فرمول‌های مناسب، فوم بتن مورد استفاده شما را با مشخصات مورد نظر و مطابق با استانداردها تولید خواهیم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

کف‌سازی

در زمان ساخت ساختمان‌ها در طبقات و در پشت‌بام و حیاط، نیاز به پر نمودن کف برای انجام ترازبندی و محافظت از تاسیسات با فوم بتن خواهد بود. در طبقات، تمامی لوله‌های آب، سیستم گرمایش و مسیرهای سیم‌کشی از کف عبور می‌کنند و بعد از انجام لوله‌کشی و سیم‌کشی برق، کف باید پر شود تا بتوان بر روی آن نازک‌کاری را انجام داد و کف را برای انجام سنگ‌کاری، سرامیک‌کاری، موزاییک و یا غیره آماده نمود. کف‌سازی یکی از مراحل ساخت است که دارای اهمیت بالایی است.  

می‌توان با استفاده از مواد مختلف، پر کردن کف را انجام داد. هر کدام از آنها مزایای مخصوص به خود را دارند و برای محیط‌های مختلف مناسب هستند. برای پر کردن کف حیاط می‌توان از ماسه، پوکه و یا هر مواد دیگری استفاده کرد. این سطح بر روی زمین قرار دارد و باعث اضافه شدن وزن سازه نمی‌شود. اما برای طبقات و پشت‌بام نیاز به موادی است که علاوه بر خاصیت پر کنندگی، وزن سبکی هم داشته باشند. در سازه‌های جدید برای این کار از پوکه و یا بتن استفاده می‌شود. این مواد به خوبی سطح را پوشش می‌دهند و در عین حال، وزن سبکی دارند.

کف‌سازی با استفاده از فوم های بتن

فوم های بتن نوعی از بتن است که با استفاده از ماسه بادی، سیمان و ماده شیمیایی کف‌ساز تولید می‌شود. البته این ماده ترکیبات مختلفی دارد و هر نوعی از آن، خواص متفاوتی ارائه می‌دهد. استفاده از ترکیبات مختلف در ساخت بتن باعث تنوع آن شده است. این ماده به این صورت ساخته می‌شود که بعد از ریختن آب در میکسر، به آن سیمان و ماسه به اندازه مناسب اضافه می‌شود تا به غلظت مورد نظر برسد.

این ترکیب یک بتن معمولی است و در این مرحله ماده شیمیایی فوم‌ساز به ترکیب اضافه می‌شود، این کار را باید با فشار بالا انجام داد تا حباب تولید شود. میزان اضافه شدن فوم باید به طور دقیق محاسبه شده و به ترکیب ماسه و سیمان اضافه شود تا بتواند خواص مورد نظر مهندسین پروژه را داشته باشد. مخلوط شدن ادامه پیدا می‌کند تا ترکیب به سیالی با غلظت مناسب برسد. فوم های بتن قابلیت انتقال به وسیله پمپاژ را دارد و می‌توان با پمپ کردن، آن را در محل اجرا تخلیه کرد.

قبل از ریختن فوم های بتن باید سطح مورد نظر تراز‌بندی شود و کروم‌بندی مناسب انجام شود. کروم‌بندی مناسب در اجرای مناسب کار تاثیر زیادی خواهد داشت. در صورتی که این کار به خوبی انجام شود، می‌توان در هر بخش کف‌سازی مناسب را انجام داد. در زمانی که از فوم های بتن برای پر کردن کف استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید تا فضایی را برای نازک‌کاری و اجرای پوشش کف(سنگ، سرامیک، کاشی، موزاییک و غیره) در نظر بگیرید.

سیمان، آب و عامل فوم ساز باید به اندازه مناسب ترکیب شوند تا بعد از خشک شدن مقاومت مورد نظر را داشته باشند. داشتن مقاومت مورد نظر باید همراه با وزن پایین باشد. زمانی که خشک شد، فوم بتن باید به اندازه‌ای مقاومت داشته باشد که در اثر عبور افراد و یا وسایل ساخت، فرو نرود. برای اطمینان از مقدار مناسب ترکیبات، می‌توان نمونه‌ای از فوم های بتن با ترکیبات مورد نظر را به آزمایشگاه کنترل کیفیت مصالح ارسال کرد تا تست‌هایی بر روی آن انجام شود تا در صورتی که از اهداف طراح فاصله داشته باشد، بتوان ترکیبات را اصلاح کرد.

یکی دیگر از مواردی که در زمان کار با فوم های بتن باید رعایت کرد، استفاده از تجهیزات مناسب است. نوع پمپی که برای سازه‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از انواع سه فاز باشد تا بتواند قدرت کافی برای انتقال مواد را داشته باشد. استفاده از شلنگ مناسب نیز دارای اهمیت است. در صورتی که شنلگ توانایی و مقاومت کافی را نداشته باشد، احتمال پاره شدن آن در حین انجام کار بالا خواهد رفت.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم

از فوم بتن می‌توان به عنوان جایگزینی برای بتن معمولی در ساخت دیوارهای ساختمان استفاده کرد. در سراسر جهان تقاضای زیادی برای مسکن‌های با کیفیت خوب با هزینه کم وجود دارد. طبق اعلام سازمان ملل، سالانه حدود 21 میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت جدید مورد نیاز است. برای رفع نیازهای موجود تا سال 2030، ساخت 14 میلیون واحد اضافی در سال مورد نیاز خواهد بود.

با توجه به حجم زیاد فعلی و تقاضای رو به رشد، به تکنیک‌های مدرن و بسیار سریع ساختمانی به مصالح ساختمانی با کیفیت و کم هزینه نیاز دارد. خانه‌ها باید ارزان و در عین حال بسیار بادوام باشند و بتوانند آسایش سرنشینان را فراهم کنند. در این دوره به منظور حفظ منابع و رویکرد سبز و پایدار، این عوامل نقش مهمی دارند. با استفاده از روش‌های نوین ساخت و ساز، کیفیت خانه‌های ساخته شده عمدتا توسط استانداردها کنترل می‌شوند. جوامع محلی می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند، زیرا سهم بالایی از سازه‌ها را می‌توانند کنترل کنند. در نتیجه از مواد و محصولات محلی به صورت حداکثری استفاده می‌شود.

ساخت و ساز با فوم 

قالب‌های مدرن بسیار موثر هستند و خانه‌هایی با کیفیت یکپارچه تولید می‌کنند. فوم یک مصالح ساختمانی متنوع با خواص بسیار عالی است. برای انجام سریع پروژه‌ها، مبانی خطوط مونتاژ برای توالی فعالیت‌ها برای آماده سازی و کار در سایت ساختمانی باید آموزش داده شوند.

طراحی و ساخت پایدار

در بتن، قسمتی از سنگدانه‌های درشت (شن) و بخشی از ماسه‌ها با هوا جایگزین می‌شوند و در نتیجه کاهش قابل توجهی در میزان مصرف مواد ایجاد می‌شود. کاهش بیشتر مواد زمانی حاصل می‌شود که دیوارها ضخامت اسمی کمتری داشته و نیازی به گچ کاری در داخل و خارج نداشته باشند.

 بتن از ماسه، سیمان، آب و فوم (هوا) تشکیل شده و در تمام دیوارها استفاده می‌شود. از خاک رس استفاده نمی‌شود زیرا رس (آجر) ماده‌ای با ارزش برای کشاورزی است. از هرگونه چوب به عنوان مصالح ساختمانی، یا استفاده نمی‌شود یا میزان آن بسیار کم است. تکرار استفاده از سیستم قالب بندی هزینه ساخت هر خانه را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد

در صورت نیاز، می‌توان به دلیل خاصیت عایق کاری فوم بتن، از آن به عنوان عایق برای جلوگیری از هدر رفتن گرما و یا سرمای داخلی خانه استفاده کرد که میزان هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این سیستم توصیف شده برای همه نوع از خانه‌ها، برای یک پروژه یا ترکیبی از پروژه‌های مشابه با حداقل 30 واحد مسکونی مناسب است و برای طرح‌های بزرگ‌تر مسکونی نیز ایده‌آل است. تکنیک‌های ساخت و ساز صنعتی منجر به سرعت بالای ساخت و کیفیت بالا با هزینه کم می‌شود.

اصول کلی

مهم‌ترین مولفه‌های این نوع خانه‌ها، پایه‌ها و دیوارها هستند. دیوارها باید یک سازه محکم و دارای ویژگی‌های حرارتی خوب و به اندازه کافی قوی باشند تا در برابر تمام نیروهای خارجی موجود مقاومت کنند. دیوارها نیز باید یک پایه محکم برای سقف باشند.

مناسب‌ترین پایه بتنی نیز بتن مسلح شده با فولاد یا کف ساخته شده از فوم است که به همراه دیوارها سازه‌ای محکم و پایدار مانند جعبه را تشکیل می‌دهد. خانه‌ها می‌توانند به عنوان خانه اصلی یا خانه‌ای تکمیلی ساخته شوند. اگرچه همه خانه‌ها برای به روزرسانی و گسترش در آینده بسیار مناسب هستند. خانه‌ها تا حد امکان با مصالح و اجزای محلی ساخته می‌شوند.

ساخت روزانه

بخش اساسی سیستم چرخه تولید روزانه است. این بدان معناست که قالب برای دیوارها در صبح سفت و بر روی پایه بعدی ساخته می‌شود و در همان روز ریخته می‌شود و صبح روز بعد برای چرخه بعدی آماده سازی می‌شود. به این ترتیب قالب در هر روز کاری میزان قابل توجهی از دیوار را می‌سازد. یک قالب کامل برای تمام دیوارهای یک واحد مسکونی باید در یک چرخه روزانه استفاده شود، به طوری که هر خانه با یک قالب در یک روز کاری ساخته می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

ساخت فوم بتن

ساخت فوم بتن (FC) با مخلوط کردن فوم در ملات انجام می‌شود. فوم با مخلوط سیمان، ماسه و آب ترکیب شده و در نتیجه شما به مخلوطی سبک‌تر از بتن عادی دست می‌یابید. وزن و چگالی که پس از این در مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، (وزن در هر متر مکعب) بستگی به این دارد که چه مقدار فوم به ملات اضافه می‌شود. هر چه فوم بیشتری را به مخلوط اضافه کنیم علاوه بر سبک‌تر شدن، منجر به ضعیف‌تر شدن مخلوط هم می‌شود. مخلوط ایده‌آل حداقل 20 Mpa مقاومت با چگالی 1000 کیلوگرم بر متر مکعب را ایجاد می‌کند، اما بهترین نتیجه‌ای که در مطالعات یافت شده است 18 MPa و چگالی 1200 کیلوگرم بر متر مکعب بوده است. یک FC ساده و بدون مواد افزودنی معمولا در حدود 5-8 Mpa مقاومت را با چگالی 1000 کیلوگرم بر متر مکعب ارائه می‌دهد. ترکیبات دیگری برای ساخت فوم بتن در بازار وجود دارند که نتایج بهتر از این را ارائه می‌کنند.

مواردی که در ساخت فوم بتن تاثیر دارند

هرچه فوم بتن سبک‌تر باشد، عایق حرارتی بهتری خواهد بود. ترکیبی از مقاومت و میزان مطلوب عایق‌کاری، FC را به یک مصالح ساختمانی ایده‌آل تبدیل می‌کند. برای آشنایی با مزایا و معایب استفاده از فوم بتن به خواندن این مقاله ادامه دهید تا مطلع شوید که چرا فوم بتن یک مصالح ساختمانی ایده‌آل است

خواص فوم

هنگام استفاده از فوم و ایجاد فوم بتن، غالبا اهمیت آن برای ساخت FC نادیده گرفته می‌شود. اما این یک جنبه بسیار مهم فرآیند است و اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند نتایج وحشتناکی در پی داشته باشد.

مشخصات فومی که فوم بتن باکیفیتی ایجاد می‌کند عبارتند از:

پایداری، فوم چه مدت حباب را درون خود نگه می‌دارد

این کار را می‌توان با ساخت مقداری فوم و قرار دادن آن درون لیوان آزمایش کرد و ماندگاری آن را قبل از مشاهده انقباض و در حالت مایع آزمایش کرد. قبل از این که FC به اندازه کافی برای حفظ فرم خود تنظیم شود، نباید فرو بپاشد.

اندازه حباب

حباب‌های کوچک قوی‌تر از حباب‌های بزرگ هستند، اندازه مطلوب بین 0.05 تا 1 میلی متر است و ترجیحا بهتر است اغلب آنها دارای اندازه مشابه باشند. حباب‌های بزرگ از تراکم ماده سیمانی می‌کاهد و مقاومت فوم بتن را کم می‌کند.

یکپارچگی و شکل حباب

حباب‌های بزرگ‌تر ابتدا در هنگام مخلوط کردن آن با ملات از بین می‌روند. هرچه اندازه حباب یکنواخت‌تر باشد، FC هم قوی‌تر خواهد بود. شکل مطلوب حباب یک کره گرد است. میزان مقاومت در برابر تغییر شکل آن به ماژول‌های سطحی و میزان کشش سطحی آن بستگی دارد. در صورتی که مواد تشکیل‌دهنده فوم با توجه به استانداردها با هم ترکیب شوند، اندازه حباب‌ها متناسب با نیاز خواهد بود.

اتصال حباب‌ها

در حالت ایده‌آل همه حباب‌ها هنگام مخلوط کردن در ملات باید از یکدیگر جدا شوند. پراکندگی حباب‌ها نیز در نتیجه کار تاثیرگذار خواهد بود.

تخریب حباب

حباب‌ها به دلیل واکنش با سایر مواد افزودنی و محصولات سیمانی که در مخلوط وجود دارند ممکن است از بین بروند. مخلوط کردن بیش از حد فوم بتن می‌تواند باعث از بین رفتن حباب‌ها شود. پمپ کردن فوم بتن در طول و ارتفاعات بالا می‌تواند حباب‌ها را از بین ببرد. توصیه‌هایی که سازنده عامل فوم ساز ارائه می‌دهد را بررسی کنید.

نکته مثبت بیش از حد مخلوط کردن و پمپاژ این است که ابتدا بزرگترین حباب‌ها از بین می‌روند. اندازه حباب همگن کوچک (0.5 میلی متر) باعث می‌شود FC قوی‌تری تولید شود. همیشه در هنگام اجرا، به ساختار فوم بتن توجه کنید تا نتیجه کار با اهداف اولیه تفاوتی نداشته باشد. با فوم بتن ایرانیان تماس بگیرید تا بهترین کیفیت محصولات را دریافت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

ساخت فوم بتن

برای ساخت فوم بتن باید از مصالحی استفاده کرد که با دیگر عناصر، ترکیب مناسبی ایجاد کنند. مصالح درشت دانه در این مورد قابل استفاده نیستند. به این دلیل که این مواد درون فوم سبک فرو می‌روند. این مصالح باعث تغییر در یکنواختی شده و در استحکام نهایی تاثیر زیادی خواهند داشت. برای این که ترکیب مناسبی ایجاد شود باید مواردی را رعایت کرد.

جزئیات اختلاط در هنگام ساخت فوم بتن

خصوصیات فوم بتن به عوامل زیر بستگی دارد:

حجم فوم، میزان سیمان موجود درون مخلوط، مواد پرکننده، سن

تاثیر نسبت آب به سیمان بر خلاف فوم و مقدار سیمان تاثیر بسیار کمی در خواص فوم بتن دارد. عوامل دیگر باعث تغییر در نتیجه کلی خواهد شد و بر خواص مخلوط تاثیرگذار خواهد بود.

خواص فوم بتن

خواص این نوع بتن در حالت تازه و سخت شده در زیر توضیح داده شده است. البته این خواص در محیط‌هایی با دمای بالا و پایین اندکی متفاوت خواهد بود.

ویژگی‌های ظاهری

مقایسه دقیق فوم تولید شده برای تولید این نوع از بتن شبیه به کف ریش تراش است. وقتی این مخلوط با ملات با مشخصات استاندارد مخلوط می‌شود، مخلوط نهایی شبیه به ماست یا میلک شیک خواهد بود.

خواص فوم بتن تازه

کارایی فوم بتن بسیار زیاد بوده و میزان اسلامپ آن در حدود 150 میلی‌متر است. آنها یک اثر پلاستیکی قوی دارند. این ویژگی فوم بتن باعث می‌شود که در اکثر برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار بگیرند. هنگامی که جریان مخلوط برای مدت طولانی استاتیک بماند، دستیابی مجدد به حالت اولیه آن بسیار دشوار خواهد بود. فوم بتن در حالت تازه دارای ماهیت تیكوتروپیک است.

به دلیل داشتن مقدار هوای زیاد در ترکیبات فوم بتن و وزن سبک آن، احتمال فشار آوردن و تخریب دیوارهای نگهدارنده پایین خواهد بود و می‌توان از آن در هر محیطی که وزن یک مسئله اساسی است، استفاده کرد. هنگامی که دمای مخلوط افزایش می‌یابد، پر کنندگی مناسب و تماس با توجه به گسترش هوا انجام می‌شود و می‌توان انتظار نتیجه مطلوب را داشت.

اگر مقدار ماسه مورد استفاده در ساخت فوم بتن زیاد باشد یا از ماسه‌ای که دارای سنگدانه‌های درشت‌تر از مشخصات استاندارد است، استفاده شده باشد، احتمال جداسازی وجود خواهد داشت. این همچنین می‌تواند منجر به سقوط حباب شود که باعث کاهش حجم کلی و ساختار فوم می‌شود.

بهتر است که با احتیاط پمپاژ فوم بتن تازه را انجام دهید. سقوط آزاد و سرآزیر شدن آن از ارتفاع بالا، می‌تواند منجر به فروپاشی ساختار حباب‌های آن شود.

مزایای استفاده از فوم بتن

  • مخلوط بتن فومی نشست نمی‌کند. به همین دلیل نیازی به فشرده سازی ندارد
  • چون بتن سبک است، بار مرده ناشی از آن بسیار کم خواهد بود
  • فوم بتن در حالت خیس از قوانین جریان آزاد تبعیت می‌کند. این خاصیت به پر کردن کامل حفره‌های خالی کمک می‌کند.
  • سازه ساخته شده از فوم بتن دارای قابلیت پخش و توزیع بار بسیار خوبی خواهد بود 
  • بتن فومی بارهای جانبی قابل توجهی را به سازه تحمیل نمی‌کند
  • خاصیت جذب آب
  • دستگاه‌های بچینگ برای ساخت فوم بتن به راحتی تولید می‌شوند، بنابراین بررسی و کنترل کیفیت به راحتی انجام می‌شود
  • فوم بتن مقاومت بیشتری در برابر انجماد و ذوب شدن دارد
  • کار با آن خطر کمی داشته و سریع‌تر به اتمام می‌رسد
  • مقرون به صرفه، نیاز به نگهداری کمتر

معایب فوم بتن

معایب این نوع از بتن نسبت به مزایایی که دارد بسیار کمتر است. اما باید به این موارد نیز توجه کافی داشت تا در صورتی که الزامات سازه با این موارد همخوانی نداشته باشد، از انواع دیگر بتن استفاده شود.

  • وجود آب در طرح اختلاط، فوم بتن را بسیار حساس می‌کند
  • مشکل روکش
  • زمان اختلاط طولانی‌تر است
  • با افزایش چگالی، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی آن کاهش می‌یابد.


:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن

در این حالت، کامیون اختلاط مواد اولیه را به سایت منتقل می‌کند. از انتهای دیگر کامیون، فوم پیش ساخته به درون کامیون تزریق می‌شود به طوری که میکسر در حال چرخش است. بنابراین، می‌توان مقادیر کمی از فوم بتن را برای کارهای کوچک مانند کارهای تزریق یا پر کردن ترانشه تولید کرد.

این روش فوم بتن را با چگالی‌هایی در محدوده 300 تا 1200 کیلوگرم بر متر مکعب تولید می‌کند. ورودی فوم شامل 20 تا 60 درصد هوا خواهد بود. حجم نهایی فوم را می‌توان با کاهش مقدار سایر مواد اصلی محاسبه کرد. زیرا این کار در کامیون انجام می‌شود.

کنترل هوای پایدار و چگالی در این روش دشوار است. بنابراین، باید درجه‌ای از عملکرد بیش از حد مشخص و مجاز در نظر گرفته شود.

پس از تشکیل فوم، آن را باید با مخلوط ملات سیمانی با نسبت آب به سیمان 0.4 به 0.6 ترکیب کنیم. اگر ملات مرطوب باشد، کف ناپایدار خواهد بود. اگر خیلی خشک باشد، مخلوط کردن فوم دشوار خواهد بود.

تشکیل فوم بتن

تولید فوم بتن بسته به چگالی مورد نیاز متفاوت خواهد بود. به طور کلی، نوعی که تراکم کمتر از 600 کیلوگرم بر متر مکعب دارد از سیمان، کف، آب و مقداری افزودنی خاکستر روباره یا گرد و غبار آهکی تشکیل می‌شود.

برای دستیابی به تراکم بالاتر می‌توان از شن استفاده کرد. مخلوط پایه با نسبت 1: 1 تا 1: 3 برای فوم بتن سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اعداد نسبت سیمان پرکننده به پرتلند (CEM I) است.

برای چگالی‌های بیشتر، بیشتر از 1500 کیلوگرم بر متر مکعب باید از پرکننده و ماسه بیشتری استفاده کرد. برای کاهش چگالی، مقدار پرکننده باید کاهش یابد. توصیه می‌شود فوم بتن با چگالی کمتر از 600 کیلوگرم بر مترمکعب را  حذف کنید.

مواد مورد نیاز برای تولید فوم بتن

از این مواد می‌توان در ساخت و تولید بتن فومی استفاده کرد.

سیمان مورد استفاده برای فوم بتن

سیمان معمولی پرتلند معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما سیمان‌های زودگیر نیز را می‌توانید در صورت لزوم مورد استفاده قرار دهید. بتن فومی از طیف گسترده‌ای از سیمان و ترکیبات دیگر تشکیل می‌شود، به عنوان مثال 30 درصد سیمان، 60 درصد خاکستر روباره و 10 درصد سنگ آهک. محتوای سیمان از 300 تا 400 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است.

شن مورد استفاده

حداکثر اندازه شن مورد استفاده 5 میلی متر است. استفاده از ماسه‌های ریزتر تا 2 میلی متر با توانایی عبور از الک‌های 600 میکرون از 60 تا 95٪ نیز توصیه می‌شود.

پوزولان‌ها

مواد سیمانی مکمل مانند خاکستر روباره و سرباره کوره انفجار نیز به طور گسترده‌ای در ساخت بتن فومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان خاکستر روباره مورد استفاده از 30 تا 70 درصد متغیر است. GGBFS سفید بین 10 تا 50 درصد متغیر است. این میزان سیمان مصرفی و اقتصادی را کاهش می‌دهد.

برای افزایش استحکام می‌توان از بخار سیلیس با میزان 10 درصد جرم استفاده کرد.

فوم

پروتئین‌های هیدرولیز شده یا سورفاکتانت‌های مصنوعی متداول‌ترین موادی هستند که فوم‌ها بر اساس آنها ساخته می‌شوند. مواد فومی مبتنی بر مواد مصنوعی راحت‌تر کنترل می‌شوند و ارزان‌تر هستند. آنها می‌توانند برای یک دوره طولانی‌تر ذخیره شوند.

برای تولید این فوم‌ها به انرژی کمتری نیاز خواهید داشت. فوم‌های بر پایه پروتئین پرهزینه بوده اما از مقاومت و کارایی بالایی برخوردار هستند. کف می‌تواند از دو نوع مختلف تشکیل شده باشد: کف مرطوب و کف خشک.

کف‌های مرطوب با چگالی کمتر از 100 کیلوگرم بر متر مکعب برای ساخت بتن فومی توصیه نمی‌شوند. آنها دارای یک ساختار حبابی بزرگ بسیار ناپایدار هستند. عامل فوم ساز و آب بر روی مش بندی اسپری می‌شود. این فرآیند نوعی از فوم را تولید می‌کند که دارای حباب‌هایی با ابعاد مختلف هستند که از 2 تا 5 میلی متر متغیر است.

فوم خشک در طبیعت بسیار پایدار است. محلول آب و عامل کف ساز با محدودیت‌هایی با اعمال فشار توسط کمپرسور هوا به درون محفظه اختلاط وارد می‌شوند. اندازه حباب‌های فوم تولید شده از فوم مرطوب کوچکتر است. آنها کمتر از 1 میلی متر هستند و ساختاری دارند که به طور مساوی چیده شده‌اند



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

از آنجا که آیین نامه‌های ساختمان خواستار تدابیر مقاومتی بیشتر و عایق کاری کارآمدتری هستند، سازندگان خانه‌ها و مصرف کنندگان باید به دنبال استراتژی‌های ساختمانی باشند که این الزامات را با کمترین هزینه تامین کند. به همین دلیل خانه‌های ساخته شده با مصالح بتن عایق (ICF) به یک گزینه محبوب در شرایط آب و هوایی مختلف شده‌اند.

مصالح بتن عایق (ICFs) به صورت دیوارهای ساخته شده از بتن هستند که در محل ساخته شده و بین دو لایه عایق قرار می‌گیرند و معمولا با فوم‌های عایق پلی استایرن (EPS) پر می‌شوند. بلوک‌های فومی به عنوان اتصالات در مفاصل قرار می‌گیرند، که با میله‌های فولادی تقویت شده به هم متصل می‌شوند. آنها فضاهایی عایق با بهره‌وری انرژی بالا ارائه می‌دهند. همچنين، ICF‌ها به دليل مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مناسب استفاده در مناطق آب و هوايی شديد هستند.

در ساخت ICF، دو وجه عایق بلوک‌های فومی با یک اتصال دهنده یا جان جدا شده و فوم بتن در داخل حفره ریخته می‌شود. بلوک‌های فومی در محل قرار می‌گیرند تا نقش عایق را در طول عمر ساختمان ایفاء کنند. هر نوع مصالح سنتی از چوب گرفته تا آجر می‌تواند در وجوه داخلی و خارجی آنها اعمال شود. در داخل و خارج خانه‌های ICF می‌توانید از هر سبک معماری دلخواهی استفاده کنید.

1. خانه‌های ICF از بسیاری از تکنیک‌های ساختمانی دیگر برتر هستند

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از مصالح بتن عایق یا ICF، عایق کاری پیوسته در هر دو طرف دیوار است که به طور عملی حفره حرارتی و هدر رفت انرژی را از بین می‌برد. یک خانه ICF می‌تواند هزینه‌های انرژی شما را نصف کند و شاخص HERS آن در محدوده 40-50 است، که این بدین معنی است که در مقایسه با کدهای ساختمانی موجود 50 تا 60 درصد برتر هستند.

بر اساس گزارش وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده تحت عنوان “هزینه‌ها و مزایای استفاده از عایق‌هایی از جنس بتن برای ساخت و ساز مسکونی”، مقایسه میدانی ساختمانی مشابه ICF و ساختمان‌های معمولی، نشان می‌دهد که ساخت دیوار ICF می‌تواند20 تا 25 درصد در هزینه‌های سالانه گرمایش و سرمایش صرفه جویی کند.

برای دستیابی به یک سطح مشابه عملکرد انرژی، یک خانه معمولی نیاز به «ارتقای بهره‌وری انرژی» دارد که 2640 دلار برای یک خانه با ارزش 200،000 دلار (یا حدود 1.32 دلار در هر فوت مربع مسکونی) هزینه دارد. این مقدار معادل حدود یک سوم تفاوت هزینه بین ICF و ساختمان معمولی است.

طبق گزارش HUD، بسیاری از صاحبان خانه ICF که مایل به پرداخت هزینه اضافی برای صرفه جویی در هزینه انرژی هستند، حرفی از مزایای ایمنی و راحتی آنها به میان نمی‌آورند.

2. ساخت و ساز ICF نیازی به هزینه بیشتری ندارد

پاسخ کوتاه به این سوال: “چقدر باید برای ساخت یک خانه ICF هزینه شود؟”، این است: بستگی دارد. این مورد به بازار محلی به لحاظ هزینه مصالح خام و نیروی کار و تجربه پیمانکاران بستگی دارد.

اما در این بین هزینه‌های مربوط به خانه‌های معمولی نیز وجود دارد.

پس از مطالعات متعدد در خصوص هزینه‌های ساخت و ساز مصالح بتن عایق یا ICF، HUD اعلام کرد که ساخت و ساز دیوارهای ICF به طور کلی حدود 3 تا 5 درصد به قیمت کل یک خانه معمولی و زمین آن (حدود 5 تا 10 درصد از هزینه ساخت و ساز خانه) می‌افزاید. طبق گزارش HUD، “به عبارت دیگر، هزینه اضافه شده حدود 2 تا 4 دلار در هر فوت مربع از مساحت یک خانه معمولی است. برای یک خانه معمولی 2500 فوت مربعی، دو طبقه با پارکینگ (قیمت فروش 180،000 دلار)، هزینه اضافی در حدود 7000 دلار است. البته هزینه اضافی ساخت و ساز ICF باید در برابر مزایای بلند مدت آن در نظر گرفته شود.”

3. ساخت و ساز ICF باعث کاهش هزینه‌ها در بقیه بخش‌های خانه می‌شود

هزینه‌های ساخت و ساز فقط بخشی از کل هزینه ساخت و ساز و مالکیت آن است. از آنجا که خانه‌های ICF بهره‌وری انرژی بالایی دارند، تجهیزات گرمایش و سرمایش می‌توانند از خانه‌های معمول کوچکتر باشند. این می‌تواند هزینه نهایی خانه را تا 0.75 دلار در هر فوت مربع کاهش دهد. طبق ادعای EPS Industry Alliance، برای یک ساختمان تجاری ساخته شده از بتن هزینه اضافی خالص حدود $ 0.25 تا $ 3.25 است. این هزینه‌های اضافی ممکن است ناشی از ضخامت دیوار و هزینه‌های اضافی برای نصب پنجره‌ها و درب‌ها و همچنین اثرات هزینه‌های غیر مستقیم لوله کشی، تهویه مطبوع و تاسیسات الکتریکی باشد. EPS-IA ادعا می‌کند که ساخت یک خانه از مصالح ICF می‌تواند در حدود 2 دلار بیشتر در هر فوت مربع به طور متوسط ​​هزینه داشته باشد همچنین ویژگی‌های خاص معماری یا مسائل مربوط به محل ساخت می‌تواند تاثیرگذار باشد.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

تولید فوم بتن در محل دارای مزایایی است و در صورتی که با علم کافی این کار انجام شود، کیفیت آن بالا خواهد رفت و مقاومت بیشتری خواهد داشت. از این ماده در ساخت عناصر مختلفی در ساخت و ساز استفاده می‌شود. گام بعدی تولید بلوک‌ها برای استفاده در صنعت ساخت و ساز با استفاده از فوم بتن است.

این بدان معنی است که شما باید یک محصول تضمین شده تولید کنید. بسته به مقررات موجود در کشور شما این می‌تواند یک مانع بزرگ و پرهزینه باشد. اما با استفاده از دانش و مهارت کافی در رابطه با فوم بتن و طرز کار با آن نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

تولید بلوک‌ها می‌تواند شامل تولید مخلوط آماده و اضافه کردن فوم ملات و ریختن آن در قالب‌های مورد نظر شما باشد. شرکت‌هایی وجود دارند که سیستم‌های ساخت بلوک و دانش مورد نیاز برای این کار را ارائه می‌کنند. بعضی از آنها دارای فرم و روش خاص خود هستند.

ساخت با بلوک یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ساخت و ساز است که بسیار متنوع بوده و به مهارت کمی نیاز دارد و نتایج مورد نظر را ارائه می‌دهد، اما می‌توانید خانه خود را به این روش بسازید. صرفه جویی در هزینه‌ها به طور عمده در حوزه کارگران خواهد بود.

سیستم پانل‌های فوم بتن

به منظور کاهش هزینه‌های ساختمان با روش‌های صرفه جویی در نیروی کار، پیچیدگی سیستم‌های ساخت افزایش می‌یابد و اغلب به سرمایه زیادی برای خرید تجهیزات نیاز دارد. سیستم پانل‌های مدولار روشی است که در آن از پانل‌های با اندازه استاندارد برای ساخت کل خانه استفاده می‌شود. اندازه خانه بسته به تعداد پانل‌های مورد استفاده متغیر است. در این روش کار طیف وسیعی از خانه‌ها را می‌توان طراحی کرد و ساخت.

یک مثال از این سیستم

این سیستم چیز جدیدی نیست، اما مواد مورد استفاده تا کنون بسیار گران یا سنگین هستند. با استفاده از فوم بتن می‌توانید یک دیوار یکپارچه بسازید که در آن به هیچ گونه روکشی نیاز نخواهید داشت. البته بیشتر ساکنان خانه علاقه دارند از یک رنگ زیبا و یا کاغذ دیواری در بخش‌های داخلی استفاده کنند. دیوار خارجی ممکن است بسته به شرایط مخلوط، آب و هوا و مصالح ساختمان، به یک درزگیر رطوبتی نیاز داشته باشد.

دانش و تجهیزات لازم برای این روش ساخت و ساز وجود دارد و بسیاری از کشورها استانداردهای ساختمانی خاص خود برای ساخت و ساز را دارند، اما استفاده از فوم بتن با استاندارد اغلب کشورها مطابقت خواهد داشت. پانل‌های سفارشی فوم بتن مرحله بعدی در زمینه ساخت و ساز هستند. اگر خانه‌های بیشتری با این روش طراحی شوند، می‌توانند بسیار مقرون به صرفه‌تر باشند و از طرف دیگر به علت خاصیت عایق کاری فوم بتن و مزایای آن، هزینه‌های مصرف انرژی پایین خواهد آمد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

این بخش بر صنعت ساختمان، اطلاعاتی در زمینه تولید فوم برای اداره کامل کارخانه تولید اتوماتیک فوم بتن و تجهیزات مورد نیاز در محل تمرکز دارد. وقتی اطلاعات بیشتری در دسترس باشد، به این صفحه اضافه خواهد شد. ما از تولیدکنندگان تجهیزات فوم بتن دعوت می‌کنیم اطلاعات خود را به این مطلب اضافه کنند.

خدمات فوم بتن

این یک کسب و کار است که دستگاه تولید فوم و اپراتور را به صنعت ساختمانی که به فوم بتن نیاز دارند، عرضه می‌کند. این عمدتا برای پر کردن فضاهای خالی است. ماشین فوم و اپراتورها به محل اعزام می‌شوند و فوم را درون کامیون مخلوط کننده برای یک زمان معین قرار می‌دهند تا تراکم مورد نظر را برای آن ایجاد کنند و این کار باعث می‌شود کیفیت بالا رود.

تولید محصولات فوم بتن

محصولات فوم بتن برای صنعت ساختمان به شرح زیر است:

بلوک‌ها

مقاطع مدولار در اندازه‌های مختلف

قطعات مورد نیاز برای ساخت پانل‌ها

محصولات فوم بتن در محل

احتمالا مقرون به صرفه‌ترین روش برای ساخت فوم بتن، تولید قطعات کوچک و بزرگ است. فوم بتن در محل ساخته شده و درون قالب ریخته شده یا پمپ می‌شود. بسته به مقیاس کار، بتن را می‌توانید در محل مخلوط کنید. سیستم‌های حمل و نقل کامل در محل وجود دارند که دارای سیستم مخلوط کن کاملا خودکار هستند.

مزیت این روش این است که فقط محصولات خشک باید به محل منتقل شوند و مستقل از تامین کنندگان مخلوط بتن، آن را آماده کار می‌کنند. این می‌تواند یک عامل تعیین کننده باشد زیرا در اکثر موارد منتظر ماندن برای رسیدن میکسر بتن می‌تواند بر کارایی محصولات بتنی تاثیر بگذارد. اما با استفاده از محصولات خشک دیگر نگرانی از بابت تاخیر کامیون میکسر نخواهید داشت و در زمان رسیدن میکسر کار مخلوط کردن آن با بتن شروع می‌شود و نتیجه بهترین کیفیت را خواهد داشت.

معایب:

تولید بتن با این روش به دانش و مهارت کافی برای مخلوط کردن نیاز دارد و ممکن است مجبور باشید مقامات را قانع کنید که می‌توانید فوم بتن منطبق با استانداردهای مورد نظر را تولید کنید. این کار نیاز به سرمایه گذاری برای توسعه کارخانه در محل دارد. سیستم‌های مخلوط کننده در محل دارای ظرفیت محدود هستند.

مدل کسب و کار ساخت و ساز فوم بتن

از آنجا که تولید فوم بتن به تجهیزات خوب و مصالح اولیه با کیفیت متکی است، تولیدکنندگان عوامل فوم ساز اغلب این تجهیزات را نیز عرضه می‌کنند. اکثر آنها یک قدم فراتر می‌گذارند و دانش فنی مورد نیاز برای کار با این تجهیزات را نیز ارائه می‌کنند و اطمینان می‌دهند که می‌توانید فوم بتن با کیفیت بالا را تولید کنید.

البته شما برای هزینه همه این موارد را پرداخت می‌کنید. تجربه ما نشان داده است که خرید دانش و تجهیزات مناسب بهتر از آن است که سعی کنید خودتان آنها را ساخته و از اشتباهات خود درس بگیرید. هزینه‌ها ممکن است در ابتدا یک عامل بازدارنده باشند و ممکن است به طرز غیرقابل باوری بالا به نظر برسند، ولی شما به ازای پولی که پرداخت می‌کنید، خدمات دریافت خواهید کرد.

استراتژی گسترش متناسب با پیشرفت

حداقل سرمایه گذاری می‌تواند به معنای خرید یک ژنراتور فوم تجاری باشد. این می‌تواند برای تولید کننده هزینه‌ای را بسته به ظرفیت آن ایجاد کند.

از یک سرویس عرضه فوم برای استفاده در صنعت ساخت و ساز استفاده کنید؛ در پروژه‌های شخصی، شما می‌توانید محصولات فوم بتن تولید کنید. طیف گسترده‌ای از محصولات عموما شامل محصولات زینتی می‌شود. آنها می‌توانند در زمینه معماری، مانند ساخت ستون‌ها، نما و غیره استفاده شوند. دکوراسیون تزئینی و مجسمه‌های باغ، آبنماها، و بلوک‌های هنری به عنوان جایگزینی برای سنگ و مرمر مورد استفاده قرار می‌گیرند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

می‌توان گفت هر ماده‌ای که حباب ایجاد می‌کند می‌تواند در ساخت فوم بتن استفاده شود. برخی از علاقه‌مندان از مایع ظرفشویی یا شامپو برای ساخت فوم بتن استفاده کرده‌اند و ادعا می‌کنند که محصول نهایی کاملا مطابق با استانداردها است، زیرا آنها برای همان منظور که ساخته شده‌اند کارآیی لازم را ارائه می‌دهند.

انواع عوامل فوم ساز در ساخت فوم بتن

عوامل با پایه پروتئینی

برای مدتی طولانی فوم‌های بر پایه پروتئینی به دلیل ویژگی‌های آنها به مواد سنتتیک (مصنوعی) ترجیح داده می‌شدند. عوامل فوم ساز در تولید فوم بتن بر پایه پروتئین از عصاره‌های حیوانی و سایر اجزای حیوانی به عنوان پروتئین استفاده می‌کنند، بعضی از مردم ترجیح می‌دهند در خانه‌ای زندگی کنند که از این عامل فوم ساز استفاده می‌شود. مشکل دیگر در مورد این عوامل بوی بد آنها و عمر مفید آنها است. با این حال تولید کنندگانی وجود دارند که قادر به بهبود این عوامل فوم ساز هستند.

تولید کننده‌ها ادعا می‌کنند که قادر به  تولید مواد پروتئینی برای فوم بتن با 10 تا 15 درصد تحمل فشار بیشتر بر حسب MPa برای مقاصد عایق کاری هستند.

عوامل با پایه مصنوعی

عوامل فوم ساز مصنوعی از مواد نفتی ساخته شده‌اند. تا آنجا که من قادر به کشف آنها هستم، برخی از آنها از مواد پایه‌ای استفاده می‌کنند که در شامپو نیز بکار می‌رود. علاوه بر آن مواد افزودنی دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود این عامل فوم ساز برای ساخت فوم بتن مناسب‌تر باشد.

عوامل با پایه گیاهی

این موارد از مواد گیاهی ساخته شده‌اند و از نظر برخی افراد می‌توانند به جای عوامل با پایه پروتئینی یا مصنوعی استفاده شوند. من هیچ اطلاعات دیگری درباره آنها کسب نکردم به جز این که می‌توانید آنها را در فرم پودر و مایع بیابید. Sapindus rarak یک نوع ماده صابونی است که برای ساخت صابون هم استفاده می‌شود.

خواص فوم مورد استفاده در فوم بتن

اندازه حباب

اندازه حباب بر مقاومت FC تأثیر می‌گذارد، یافته‌های من این است که یک حباب با اندازه 0.5 تا 1 میلیمتر در حالی که 90 درصد حجم آن نزدیک به 0.5 میلیمتر است بعد از 90 روز بهترین نتیجه در خصوص MPa را ارائه می‌دهد. من تحقیقی با موضوع مقایسه عوامل فوم ساز و روش‌های تولید فوم پیدا نکردم که با قطعیت بررسی کند که چه محصول و روشی بهترین نتایج را ارائه می‌دهد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن برای بازسازی ترانشه

فوم بتن یک ماده ایده‌آل برای بازسازی ترانشه (پر کردن ترانشه‌هایی است که در جاده‌ها ریخته می‌شوند که لوله گذاری یا تعمیرات در آنها انجام می‌شوند) است. روش‌های سنتی پر کردن ترانشه در جاده‌ها، مثلا با استفاده از مواد پرکننده دانه‌ای، منجر به نشست جاده‌ها و به طور بالقوه آسیب رسیدن به لوله‌ها می‌شود. با استفاده از فوم بتن هیچ نشستی به وجود نمی‌آید و به دلیل اینکه فوم بتن یک ماده شناور و روان است، هر گونه حفره و فضای خالی در بخش‌های مختلف ترانشه پر می‌شود.

همچنین ویژگی‌های بارگذاری فوق العاده فوم بتن به این معنی است که بارهای محوری به طور مستقیم به بخش‌های خدماتی ترانشه منتقل نمی‌شوند، بنابراین لوله‌ها تحت وزن ترافیک آسیب نمی‌بینند.

مصالح دانه‌ای سنتی نیاز به تراکم دارند. فوم بتن نیازی به تراکم ندارد، بنابراین نیازی به استفاده از هر نوع روش تحکیم و فشرده سازی نیست. این مهم است زیرا استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های ناشی از لرزش در میان کارگران شود.

سایر کاربری‌های فوم بتن سبک

زیربنای جاده

فوم بتن می‌تواند در ساخت سازه‌های جاده‌ای سبک استفاده شود. این می‌تواند منجر به حل مشکل نشست در سازه‌های سنتی شود که به شدت سنگین هستند، به خصوص در مناطقی که دارای زمین نرم هستند. با ساخت زیربنای جاده از مواد سبک وزن، وزن کلی سازه به شدت کاهش می‌یابد. از آنجا که بسیار متنوع است، و در طیف وسیعی از تراکم‌ها ارائه می‌شود، به عنوان یک ماده ایده‌آل و مقرون به صرفه برای حل این مشکل شناخته شده است.

کوله‌های پل و تقویت پل با فوم بتن

فوم بتن به طور ویژه‌ای در هنگام ساخت پل بر روی زمین‌های نرم، سودمند است. این به دلیل طبیعت سبک وزن و نیروی جانبی کم آنها پس از ریخته شدن است. با استفاده از فوم بتن برای ایجاد یک سطح شیب‌دار برای دسترسی به عرشه پل می‌توانید موارد زیر را کاهش دهید، اندازه دیوارهای حمایت کننده، اندازه پایه‌های دیوار و تعداد شمع‌های مورد نیاز برای حمایت از ساختار کوله. این می‌تواند منجر به صرفه جویی زیادی در هزینه‌های غیرمستقیم در پروژه‌ها در مقایسه با هزینه استفاده از مصالح دانه‌ای سنتی شود.

به عنوان مثال، پل‌ها را می‌توان با استفاده از آن تقویت کنید که با پر کردن قوس‌های داخلی پل‌های سنگی امکان پذیر می‌شود. این کار را می‌توانید با قرار دادن شاهتیرهای فولادی درون جعبه در تمام بخش‌های پل انجام دهید.

ساخت دیوار

این ماده می‌تواند برای دیوارهای ریخته شده در محل استفاده شود. این موارد می‌توانند با استفاده از قالب‌های سنتی یا قالب‌های پلی استایرن توخالی ساخته شوند. این یک روش سریع و ارزان برای ساخت را با استفاده از مزایای عایق کاری حرارتی عالی ارائه می‌دهد. دیوار ساخته شده از فوم بتن فشرده با چگالی 1200kg / m3 سطح مشابهی از عایق حرارتی را در مقایسه با دیوارهای ساخته شده از بتن متراکم ارائه می‌دهند که 5 برابر ضخامت بیشتری دارد و به مصالح 10 برابر بیشتر از دیوارهای فوم بتنی پیش ساخته نیاز دارند.

تونل سازی

فوم بتن یک ماده ایده‌آل برای ساخت و تعمیر تونل است. این ماده برای پر کردن حفره‌هایی که در طول تونل زنی ایجاد می‌شوند و در معرض قرار می‌گیرند و همچنین برای تزریق بر روی سطح پایانی، از جمله شکاف‌های پشت تونل استفاده می‌شوند.

کفپوش

فوم بتن ماده بسیار خوبی برای ساخت و ساز کف ارائه می‌دهد. این یک ماده ایده آل برای ساخت زیر ساخت به صورت سریع و ارزان است و می‌تواند برای تراز کردن سطح زمین و افزایش تراز کف و همچنین برای مقاصد عایق کاری استفاده شود.

بلوک‌های پیش ساخته سبک وزن

روش سنتی ساخت بلوک‌های پیش ساخته سبک وزن شامل اضافه کردن پودر آلومینیوم به مخلوط ملات مرطوب، و سپس تراز کردن آن است. این روش به علت آلودگی که ایجاد می‌کند روش محبوبی نیست. فوم بتن یک جایگزین سازگار با محیط زیست است زیرا هیچ گونه ماده زائدی در تولید آن وجود ندارد و تمام مواد سازنده آن غیر خطرناک هستند.

کفسازی

فوم بتن می‌تواند در انواع پروژه‌های کفسازی، از جمله پایداری سازی خاکریزها پس از لغزش‌های جانبی، طرح‌های گسترش بزرگراه، احیای زمین و پر کردن بندرها استفاده شود. از آنجا که به درون خاک نرم فرو نمی‌رود، توسعه مجدد آن می‌تواند خیلی زود پس از آغاز پروژه با استفاده از روش‌های سنتی شروع شود. به دلایل مشابه، این همچنین ماده‌ای ایده‌آل برای پایه‌های جاده‌ای است.

مقاومت در برابر آتش سوزی

خواص فوق العاده مقاوم در برابر آتش فوم بتن آن را به یک ماده ایده‌آل برای مقاومت در برابر آتش در ساختمان‌های بزرگ بدون جداکننده تبدیل می‌کند. برای جلوگیری از نفوذ شعله در سیستم‌های تاسیسات بین کف و سقف در ساخت و ساز مدرن و همچنین برای محافظت از طبقه‌های چوبی در خانه‌های قدیمی از این ماده استفاده می‌شود.

عایق صوتی

 

فوم بتن موجب کاهش سطح صدا می‌شود که ممکن است ناشی از سر و صدای پس زمینه و همچنین به علت ضربه باشد. بنابراین، این یک ماده ایده‌آل برای دیوارهای داخلی و کف‌های معلق در ساختمان‌های چند طبقه، به ویژه آنهایی که دارای کاربری عمومی هستند، خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بلوک‌ها و پانل‌های سبک با فوم بتن

فوم بتن در بسیاری از کشورها برای ساخت بلوک‌های سبک وزن استفاده می‌شود. بلوک‌های بتنی سبک وزن به طور عمده برای ساخت دیوار‌های پارتیشن استفاده می‌شوند. ماهیت سبک وزن بلوک‌ها بدین معنی است که آنها حداقل بارگذاری را به ساختمان‌ها تحمیل می‌کنند. بلوک‌های فوم بتن همچنین عایق کاری حرارتی و صوتی خوبی را ارائه می‌دهند. کارخانه‌های تولید بلوک‌های فوم بتنی مدرن و اتوماتیک از دستگاه برش سیمی برای برش بلوک‌های بزرگ به بلوک‌های کوچک استفاده می‌کنند. ساخت یک کارخانه تولید بلوک فوم بتنی به حداقل بودجه برای تامین تجهیزات نیاز دارد. بلوک‌ها را می‌توانید تقریبا در هر ابعاد دل خواهی سفارش دهید.

پانل‌های پیش ساخته شده نیز ممکن است از فوم بتن ساخته شده باشند. آخرین فناوری پانل‌ها از ابعاد 50*60 سانتی‌متر با هسته خالی 1.2 متری و پانل‌های اتصال دهنده استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند به یک دیواره جداکننده غیرباربر متصل شوند، در حالی که بار کلی وارد به ساختمان را کاهش می‌دهند.

فوم بتن دارای میزان جذب آب کم بوده و یک ساختار سلولی بسته دارد. هنگام بارش باران، آب به درون آن نفوذ نمی‌کند.

استفاده از فوم بتن برای پر کردن حفره‌ها

فوم بتن همچنین برای پر کردن فضاهای خالی بسیار مفید است. چرا که به صورت مایع بوده و به راحتی می‌تواند در مکان‌های غیر قابل دسترس ریخته شود. این می‌تواند برای کارهای برنامه ریزی شده استفاده شود، اما همچنین در شرایط اضطراری برای ارائه تعادل و پشتیبانی بسیار سریع می‌تواند استفاده شود.

فوم بتن برای پر کردن فاضلاب‌های قدیمی، زیرزمین، مخازن ذخیره سازی و حفره‌های زیر جاده‌ای ناشی از باران‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این می‌تواند در دهانه‌های کوچک استفاده شود که کار را بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از سایر روش‌ها می‌کند. در صورت لزوم، آن را می‌توانید با استفاده از پمپ در موقعیت‌های مکانی با فاصله قابل توجه مورد استفاده قرار دهید.

هنگامی که برای پر کردن فضاهای خالی از آنها استفاده می‌شود، فوم بتن می‌تواند به عنوان پرکننده جاری در دسته مواد کم مقاومت کنترل شده (CLSM) یا مواد کم مقاومت با قدرت کنترل و دانسیته کم (LD-CLSM) طبقه بندی شود.

عایق کاری بام با فوم بتن

برای سالهای طولانی، فوم بتن برای عایق کاری بام در خاورمیانه استفاده شده است. مخلوط با تراکم کم برای این کار استفاده شده است و میزان هوای موجود در نتیجه یک ماده با خواص عالی عایق کاری حرارتی به ارمغان می‌آورد. چگالی کم همچنین دارای یک سری مزایای عالی است که به طور کلی وزن کلی سقف را به میزان قابل توجهی افزایش نمی‌دهد.

عایق کاری بام احتمالا گسترده‌ترین کاربرد آن است. فوم بتن هنگامی که در سقف استفاده می‌شود دارای دو مزیت کلی است. اولین مزیت این است که این ماده درجه بالایی از عایق حرارتی را ارائه می‌دهد. مزیت دوم این است که می‌توانید آنها را در سقف‌های شیبدار به منظور زهکشی استفاده کنید.

در کشورهایی که سقف‌ها مسطح هستند و در آن سطوح سقف به عنوان بخشی از زندگی روزمره استفاده می‌شود، فوم بتن به اندازه کافی مقاومت دارد تا در برابر میزان تردد یا حتی ترافیک عمودی بر روی سقف دوام بیاورد. فوم بتن بسیار سبک‌تر از شیب‌های ساخته شده از ملات است. این به این معنی است که یک سقف شیبدار ساخته شده از فوم بتن، بارگذاری کمتری را بر سازه ساختمان تحمیل می‌کند.

 

مزایای فوم بتن

مشخصات معمول برای عایق کاری سقف در اینجا نشان داده شده است:

  1. دال سازه‌ای
  2. استفاده از فوم بتن در سطوح شیبدار (50-200 میلی متر یا بیشتر)
  3. ملات شن و ماسه (20 میلی متر)
  4. غشای ضد آب
  5. ملات
  6. کاشی‌ها (سیمان یا موزاییک، دارای درزهای انعطاف پذیر مهر و موم شده)

کوله پل ساخته شده از فوم بتن سبک

فوم بتن به طور ویژه در کوله‌های پل استفاده می‌شود، زیرا بارهای جانبی زیادی را به سازه تحمیل نمی‌کند، که می‌تواند هنگام استفاده از مواد دانه‌ای سنتی مشکل ساز باشد. در کوله‌های سنتی، فشار زیادی بر دیواره‌های پل توسط مواد مورد استفاده و تراکم آنها وارد می‌شود.

با استفاده از فوم بتن، بار جانبی عملا حذف می‌شود، بنابراین نیازی نیست دیوارهای پل ضخیم باشند. این بدان معنی است که پایه‌های دیوار را می‌توانید سبک‌تر بسازید. صرفه‌جویی در هزینه‌های کلیدی می‌تواند با کاهش ضخامت دیوارها و اندازه پایه‌ها عملی شود.

کوله‌های سنتی به دلیل تراکم سنگدانه‌ها ناشی از ترافیک و همچنین به دلیل فرو رفتن کل سازه در زمین، اگر خاک زیر آنها نرم باشد، دچار نشست می‌شوند.

 

این نشست و فرو رفتن باعث پایین رفتن سطح جاده می‌شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه‌ای دارد. هنگام استفاده از فوم بتن هیچ نشستی اتفاق نمی‌افتد و با استفاده از یک طرح اختلاط مناسب، وزن مخلوط تنظیم شده و احتمال فرورفتن کاهش می‌یابد.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن عایقی ایده آل برای دیوارهای ساخته شده از مصالح بنایی مختلف، هر فضای خالی موجود را پر می‌کند و هیچ فاصله‌ای برای عبور سر و صدا یا گرما باقی نمی‌گذارد. در هرجایی می‌توان از آن استفاده کرد و از قابلیت‌های آن بهره برد. این ماده کمک می‌کند در مصرف انرژی صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای صورت گیرد.

این ماده می‌تواند سایش ناپذیر بوده و اجازه ورود هیچ گونه ماده شیمیایی سمی را به داخل ساختمان نمی‌دهد. کارکرد با آن آسان بوده و ارزان‌تر از سایر روش‌های موجود است.

با این تعاریف، بتن فومی کار شده در محل ایده آل‌ترین گزینه به حساب می‌آید. با امکان تزریق داخل سلول‌های دیوارهای بلوک یا حفره دیوارهای سفالی، فوم بتن قادر به پر کردن تمام فضاهای باز است و می‌تواند ارزش R را تا 20 افزایش دهد.

انجام کار صحیح با فوم بتن شامل مراحل زیر است

ارزیابی دیوار برای تعیین اینکه فوم بتن در کجا تزریق شود و حصول اطمینان از اینکه فوم تمام سلول‌های خالی، حفره‌ها و شکاف‌های دیواره را پر کند. ایجاد حفره تزریق در یکی از وجوه دیوار برای ایجاد دسترسی به سلول‌های بلوک در اتصالات بستر. تزریق فوم بتن به همراه کنترل و اطمینان سرریز و کنترل چگالی فوم در هر ساعت و در انتها تمیز و تراز کردن پس از حدود 48 ساعت.

سیستم فومی بتن در محل می‌تواند سلول‌ها را بسیار کارآمد‌تر و کامل‌تر از دیوارهای بلوکی در مقایسه با دیوارهای غیر مسلح کند.  فوم بتن در صورت ایجاد یک سوراخ در دیوار نشست نخواهد کرد و بهره‌وری مصالح بنایی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

بتن فومی در محل همچنین منجر به بهبود عملکرد حرارتی و صوتی در ساخت و سازهای جدید و یا موجود می‌شود. تنها ایراد موجود در ساخت و ساز موجود نیاز به تعمیر حفره‌های تزریق است، اما این روش نفوذ ناپذیر بوده و بسیار موثر از روش‌های دیگر است.

مزیت بزرگ سیستم‌های فوم بتن در محل این است که به طور کامل شکاف‌های موجود بر روی دیوار را پر می‌کنند و بهبود قابل توجهی در عملکرد حرارتی و صوتی در مقایسه با دیوارهای توخالی و حتی یک مزیت جزئی در مقایسه با دیوارهای ساخته شده از پرکننده‌های دانه‌ای ایجاد می‌کنند.

اجرای فوم بتن

یکی دیگر از مزیت‌های ادعا شده توسط برخی از تولید کنندگان، بهبود وضعیت مقاومت در برابر آتش در دیوارهای بلوکی پر شده با فوم بتن است. هزینه بتن فومی، نسبت به مزایایی که ارائه می‌دهد چندان بالا نیست.

یکی از مزایای بزرگ این روش است که این عنصر سازگار با محیط زیست بوده و هیچ گونه گاز سمی را در هنگام ساخت و یا فرآیند تولید خود ایجاد نمی‌کند و مانند فایبرگلاس تحریک کننده نیست. همچنین، در حضور آب و نور خورشید، قابل تجزیه به نیتروژن است. اما در فضاهای باز کارآیی مناسبی ندارد و باید بر روی آن یک لایه بتن کشیده شود.

دیوارهای حفره دار یکی دیگر از گزینه‌های مناسب هستند. یک سیستم کامل همچنان مورد نیاز است. فوم بتن در محل می‌تواند مشکلات مربوط به زهکشی ایجاد کند، و اگر عایق کاری به طور کامل سلول بسته نباشد، هر رطوبت جذب شده می‌تواند باعث کاهش میزان تاثیرگذاری آن شود.

فوم بتن هنوز در دوران اولیه ظهور خود است و در دیوارهای ساخته شده با مصالح بنایی تنها در 10 تا 15 سال گذشته استفاده شده است. با استفاده هر چه بیشتر از این مواد، فرایند بهبود یافته و کاربردهای آن گسترش خواهد یافت.

بعضی از مشکلات نیز با انجام تحقیقات در این زمینه قابل رفع است. با این حال، برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی، این فرآیند دارای مزایای مشخصی است و باید به عنوان یکی از گزینه‌های عایق کاری مصالح بنایی در نظر گرفته شود.

نتیجه‌گیری

همه عایق‌های فومی یکسان نیستند. انتخاب خود را بر اساس کیفیت انجام دهید و نه قیمت. با استفاده از فوم بتن، مانع ورود رطوبت، صدا و گرما به محیط داخل شوید.



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

انواع مختلفی از مواد در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و فوم بتن هم یکی از آنها است که در ساختمان سازی در این روزها مورد توجه سازندگان قرار گرفته است.

فوم بتن دارای مزایایی است که توجه مهندسین و سازندگان را به خود جلب کرده و در سازه‌های خود از آن استفاده می‌کنند. یکی از مزایای این ماده سبک بودن آن است که وزن کلی سازه را کمتر می‌کند و این امر باعث می‌شود از ستون‌ها و تیرهای کوچک‌تری در ساخت و ساز بتوان استفاده کرد.

از جهت دیگر فوم بتن دارای مقاومت بالایی در جلوگیری از انتقال آتش است و استفاده از آن در ساختمان‌های مسکونی باعث ایمنی بیشتر ساختمان‌ها خواهد شد. این دو مورد و موارد دیگر باعث شده است استفاده از این ماده رو به گسترش باشد.

این راهنما برای رفع نیاز به ارزیابی هزینه‌ها و مزایای استفاده از فرم‌های عایق کاری به وسیله فوم بتنی در ساخت خانه‌های مسکونی یا دیگر ساختمان‌های مشابه گردآوری شده است.

ارزشیابی و گردآوری اطلاعات در مورد استفاده از فوم بتن

سه هدف زیر محتوای این راهنما را تشکیل داده‌اند

  • ارائه اطلاعات عینی در مورد هزینه ساخت و ساز معمولی با فوم بتن نسبت به ساخت و ساز مسکن استاندارد
  • جمع آوری اطلاعات معتبر در مورد مزایای ساخت و ساز فوم بتن نسبت به ساخت خانه‌های استاندارد
  • ارزیابی و مقایسه مزایای استفاده از فوم بتن و ساخت ساز به وسیله بتن معمولی

بسیاری از منابع اطلاعاتی فنی در دستیابی به اهداف فوق در نظر گرفته شده‌اند، از جمله برخی از آخرین داده‌های آزمایش بر روی مقاومت ساخت و ساز دیوار با فوم بتن و سایر مزایایی مانند بهره‌وری انرژی، مقاومت در برابر باد، مقاومت در برابر آتش و عایق صوتی این ماده. از آنجایی که فوم بتن‌ها مزایای زیادی نسبت به مصالح و روش‌های ساخت و ساز سنتی خانه ارائه می‌دهند، مهم است که مزایای کلی مربوط به ساخت با این ماده را نسبت به گزینه‌های دیگر، مانند ساخت و ساز استاندارد، درک کنید.

 

فوم بتن

بنابراین، می‌توانید یک تصمیم آگاهانه در مورد ارزش ساخت و ساز با فوم بتن نسبت به سایر گزینه‌ها اتخاذ کنید. البته، ارزیابی نهایی بر عهده شما است تا یک تصمیم معقول را اتخاذ کنید. قصد این راهنما این است که به شما کمک کند تا یک تصمیم گیری آگاهانه داشته باشید.

این گزارش با بررسی مختصری از دیدگاه بازار مسکن در مورد ارزش ساخت و ساز با فوم بتن آغاز می‌شود. در بخش بعدی، داده‌ها برای ترسیم محدوده هزینه‌های ساخت و ساز واقعی سازه با فوم بتن و سازه‌هایی که از مصالح دیگر ساخته شده‌اند، ارائه شده است.

سپس، داده‌های تطبیقی ​​را در مورد مزایای عملکردی و ساختارهای استاندارد، از جمله ایمنی سازه، کاهش خطر، مقاومت در برابر آتش، دوام، بهره‌وری انرژی و عایق صوتی ارائه می‌دهد. در بخش‌ها و مقاله‌های بعدی هم ارزیابی هزینه و سود را با استفاده از اطلاعات ارائه شده در بخش‌های قبلی ارائه می‌دهد. در نهایت نتیجه گیری‌ها در مقاله آخر ارائه شده است.

چشم انداز بازار مسکن

یکی از عوامل مهم به هنگام هر خرید جدیدی در نظر گرفتن تجربه سایر کاربران درباره یک محصول است. در این بخش، تجربه و نظرات سازندگان مختلف، طراحان و صاحب خانه‌ها به منظور ارزیابی هزینه‌ها و مزایای ساخت و ساز فوم بتن ارائه می‌شود.

اطلاعات زیر از منابع مختلف از جمله مقالات خبری، گزارش‌ها، صفحات وب و ارتباطات شخصی جمع آوری شده‌اند. در حالی که این اطلاعات واقعا حیرت انگیز هستند، برای درک هر چه بیشتر ارزش ساخت و ساز با فوم بتن بر اساس تجربه واقعی خریداران خانه، سازندگان، مهندسان و افراد دیگری که از محصول استفاده می‌کنند، مورد نیاز هستند. تجارب منفی معمولا در منابع موجود یافت نشدند و به طور خاص در این مطالعه نیز مورد بحث قرار نگرفته‌اند.

هزینه انرژی در مقایسه با مزایای ارائه شده به مشتریان

خانه‌های ساخته شده از بتن فومی هزینه‌های انرژی کمتری را نسبت به دیگر مواد ساختمانی خواهند داشت. این مزایا توسط بسیاری از صاحب خانه‌های ساخته شده با فوم بتن که مایل به پرداخت هزینه‌های کمتر و در عین حال مایل به صرفه جویی در مصرف انرژی هستند در کنار ایمنی و راحتی اضافی ذکر شده‌اند.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

مفهوم ارزیابی ارزش هر چیزی یک هنر است که به عنوان یک علم شناخته می‌شود. این مشاهدات به ویژه مربوط به تصمیمات مربوط به خرید خانه جدید است. یک فرد می‌تواند بهترین ارزش را در کمترین هزینه یا بالاترین کیفیت تعریف کند، در حالی که فردی دیگر این تصمیم گیری را صرفا بر مبنای ارزش‌های خالص یعنی آسایش، زیبایی شناسی، آرامش ذهنی انجام می‌دهد.

صرف نظر از روش تعیین ارزش، خریدار، سازنده و یا طراح باید تصمیمات آگاهانه‌ای را در مورد گزینه‌های ساخت و ساز خانه اتخاذ کند. این راهنما برای رفع این نیاز بر اساس ارزیابی هزینه‌ها و مزایای استفاده از فوم بتن در ساخت خانه یا دیگر ساختمان‌های مشابه آماده شده است.

از طریق مطالعات متعدد در مورد ساخت فوم بتن، مشخص شده است که استفاده از فوم بتن برای دیوارها به طور کلی نسبت به پوکه ریزی و یا استفاده از دیگر مواد هزینه کمتری خواهد داشت. 

به عبارت دیگر، اجرای کف به وسیله پوکه نیازمند پوشاندن روی لوله‌ها به وسیله ملات سیمان، کارگر، انتقال پوکه به طبقه مورد نظر و هزینه‌های پنهان دیگر از قبیل بالا رفتن زمان اجرای کار و غیره خواهد شد. هزینه فوم بتن باید در برابر مزایای بلند مدت آن ارزیابی شود.

مزایای متعددی از فوم بتن‌ها در این راهنما مورد بحث قرار می‌گیرند که به میزان قابلیت اطمینان بر اساس داده‌های فنی و تجزیه و تحلیل در دسترس هستند.

مزایای ساخت و ساز خانه‌ها با فوم بتن

ایمنی سازه‌ای: این عامل شامل توانایی فوم بتن برای مقاومت در برابر خسارت و حفاظت از ساکنین در برابر آتش، باد، زلزله و سیل است. از بین این موارد، مقاومت ذاتی فوم بتن در برابر بارهای شدید باد، از جمله طوفان و گردباد، بیشتر قابل توجه است.

راحتی: اگر چه تا حدودی غیر معمول است، راحتی با مسائل مهمی مانند عایق بودن در برابر انتقال دما از دیوارها و سقف در خانه و آرامش و یا ویژگی‌های صوتی در خانه همراه می‌شود. ساخت و ساز با فوم بتن باعث بهبود کاهش سر و صدا نسبت به روش‌های معمول ساخت و ساز خانه می‌شود و در برابر انتقال  دما نیز عایق است.

بهره‌وری انرژی: بهره وری انرژی به معنای حفظ توانایی شرایط مناسب زندگی در محیط داخلی (به عنوان مثال تهویه مطبوع یا گرمایش) با هزینه انرژی ماهانه کمتر است. ساخت و ساز با فوم بتن به طور کلی باعث افزایش بهره‌وری انرژی نسبت به روش‌های استاندارد ساخت خانه می‌شود.

 

فوم بتن

 

دوام: این عامل با توانایی ساخت و ساز یا مواد برای مقاومت در برابر فرسایش، پوسیدگی، خوردگی، حمله آفت، و دیگر اشکال تخریب است که ممکن است در طول زمان همراه باشد. در حالی که بتن به شدت به خاطر مقاومت در برابر تخریب شناخته می‌شود، فوم بتن نیز به اندازه کافی استحکام و دوام بالایی برای ساخت و ساز استاندارد یک خانه را دارد.

برخی از مزایای ساخت و ساز فوم بتن مرتبط با کاهش هزینه‌های ماهانه خانه، با کاهش قبض برق و انرژی است. بر اساس هزینه‌های ماهانه برای داشتن خانه‌ای معمولی که در بالا توضیح داده شد، ساخت و ساز خانه با فوم بتن به مقدار قابل توجهی در هر ماه (به دلیل کاهش هزینه‌های ماهانه انرژی) در مقایسه با یک خانه معمولی از هزینه‌ها خواهد کاست.

یافته‌های زیر به بررسی نتایج اصلی این مطالعه می‌پردازد

  1. هزینه ساخت و ساز فوم بتن در حدود 3 تا 5 درصد کمتر از هزینه‌های ساخت خانه‌های کف سازی شده با پوکه در بازار امروز است.
  2. نسبت به شیوه‌های ساخت و ساز استاندارد، ساخت و ساز با فوم بتن مزایای عملکردی متعددی را ارائه می‌دهد.
  3. بر اساس هر یک از مزایای استفاده از ساخت و ساز با فوم بتن، به طور کلی به روز رسانی سازه‌های استاندارد برای دستیابی به عملکرد معادل، مقرون به صرفه‌تر است.
  4. عموما ساخت و ساز با فوم بتن براساس مزایای تجمعی اقتصادی‌تر و کاربردی‌تر است.
  5. ویژگی عملکردی که بیشترین اهمیت فنی برای ساخت با فوم بتن را دارد، ایمنی سازه است.
  6. بر اساس نتایج فوق، هزینه و مزایای ساخت و ساز فوم بتن بیشترین جذابیت را به عنوان یک بسته پیشنهادی با تاکید ویژه بر عملکرد سازه‌ای، مطلوب ارائه می‌دهد.


:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

چندین عنصر به تخریب سیستم‌های کفپوش کمک می‌کنند فارغ از اینکه آنها از فوم بتن و یا معمولی ساخته باشند. اولین مورد در بالای این لیست تغییر ترکیب‌های چسبنده کفپوش به علت استفاده مجدد از مواد خطرناک و ترکیبات آلی فرار (VOCs) است.

به عنوان مثال، استانداردهای انتشار اکسید ناپیوسته محدودیت‌های مربوط به میزان VOC سیستم کف، حفاظت بتن پوشش دهنده، سیلر و لکه‌ها را تعیین می‌کنند. چسب‌های کفپوش بدون ماده فرار و یا حاوی مقدار کمی VOC به صورت امولسیون آکریلیک مبتنی بر آب هستند، که بعضی از آنها در هنگام قرار گرفتن در معرض آب و محیط قلیایی در یک دال بتنی دچار حساسیت می‌شوند.

این چسب‌های حساس به رطوبت را با فشار جداول زمان بندی ساخت و ساز برای نصب کف در نظر بگیرید تا به سریع‌ترین زمان ممکن دست یابید و اغلب اوقات زمان کافی برای انتظار برای خشک شدن کامل دال وجود ندارد.

استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌تواند احتمال تخریب سیستم کف ناشی از رطوبت را کاهش دهد. یکی از این روش‌ها، استفاده از دال‌های مقاوم در برابر رطوبت  به جای اجزای آب بندی و زهکشی است.

اجزای آب بندی رطوبت را از درون فوم بتن آزاد می‌کنند تا فرآیند عمل آوری فوم بتن را آغاز کنند، اما تا زمانی که آنها آزاد می‌شوند (معمولا کمی قبل از نصب کفپوش)، از خشک شدن فوم بتن جلوگیری می‌کنند. استفاده محدود از مواد جذب کننده، سرباره و خاکستر همچنین می‌تواند به کاهش زمان خشک شدن کمک کند.

همچنین، هنگامی که دال در معرض باران و رطوبت است، نمی‌تواند به اندازه کافی خشک شود. محوطه سازی ساختمان و فعال سازی سیستم تهویه مطبوع زمانی است که خشک شدن دال آغاز می‌شود. کاهش رطوبت نسبی محیط (RH) و افزایش دمای محیط به طور کلی زمان خشک شدن فوم بتن را کاهش می‌دهد.

نگاهی به آینده فوم بتن

مخلوط‌های فوم بتن که به صورت خودکار خشک می‌شوند در بازار در دسترس هستند. ACI بتن‌های دارای این قابلیت را تحت عنوان حذف آب آزاد با واکنش شیمیایی تعریف می‌کند تا آب کافی برای پوشش دادن سطوح جامد و کاهش رطوبت نسبی سیستم را تامین کند؛ که در بتن‌های آب بندی شده، ملات‌ها و خمیرها قابل استفاده است. به عبارت دیگر، واکنش هیدراتاسیون سیمان از تمام آب آزاد موجود به اندازه‌ای استفاده می‌کند تا آب کافی برای پوشش سطوح ذرات غیر هیدراته یا حفظ 100٪ رطوبت نسبی داخل بتن را تامین کند.

مخلوط بتن‌های با قابلیت خشک شدن سریع با استفاده از این مفهوم هیدراتاسیون داخلی برای سال‌ها به طور بین المللی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و حتی اگر شهرتی کسب کرده‌اند، چند معایب را دارا هستند، از قبیل: دسترسی محدود به منطقه، عدم وجود گزینه‌های ترکیبی سبک، سرعت نصب پایین (در حدود 85 کیلو گرم / ساعت)، و چسبندگی به ماله تراز. تولیدکنندگان مخلوط‌های آماده در حال کار بر روی مشکلاتی هستند که به زودی در دسترس خواهند بود.

چسب‌های کفپوش ضد آب محبوب‌تر می‌شوند. این چسب‌ها نیاز به اقدامات کمتری برای آماده سازی سطح دارند که در برابر رطوبت و سطوح pH بالا مقاوم هستند. به هنگام استفاده از چسب‌های ضدآب نیازی به آماده سازی ندارید، اما آماده سازی سطح دال بتنی به میزان محدود ضروری است.

نتیجه گیری

اگر چه فوم بتن به طور بالقوه می‌تواند مشکلاتی را برای سیستم‌های کف پیوسته ایجاد کند، کف‌های بتنی معمولی همچنین می‌توانند بر مشکلات مربوط به رطوبت تأثیر بگذارند.

صرف نظر از چگالی بتن، تیم پروژه باید خطرات مربوط به رطوبت را در نظر بگیرند و در صورت لزوم به ارزیابی استراتژی‌های کاهش احتمال خطر بهره بگیرند. این تیم باید برآوردهای واقع بینانه‌ای برای زمان خشک شدن بتن و ارزیابی سیستم‌های انتخاب شده کف MVER را انجام دهند.

محدود کردن نسبت آب به سیمان بتن، ترکیب فوم سیلیکا و محدود کردن رطوبت پوزولان‌ها مانند خاکستر، موجب کاهش زمان خشک شدن می‌شوند. محوطه سازی ساختمان (برای محدود کردن منابع رطوبت زیست محیطی) و تهویه فضای داخلی نیز به خشک شدن دال بتنی کمک خواهد کرد.

افزودن مواد افزودنی به بتن که رطوبت آزاد در سطح دال را از طریق یک ماده بلوری شکل آزاد می‌کند که باعث افزایش سرعت نصب سیستم کف می‌شود، که معمولا قیمتی معادل 1 دلار به ازای هر فوت مربع را دارا هستند.

سیلرهای رویه که عمدتا از تبخیر آب آزاد سطح بتن جلوگیری می‌کنند، سابقه عملکردی خوبی دارند، اما این می‌تواند هزینه‌ای بالغ بر 5 دلار در هر فوت مربع در پی داشته باشد. هر یک از این استراتژی‌ها می‌توانند هزینه اضافی به پروژه تحمیل کنند.

هزینه‌های یک سیستم کنترل رطوبتی که به خوبی طراحی و به درستی اجرا شده می‌تواند در مصرف فولاد سازه، پی و سیستم‌های مقاوم در برابر آتش صرفه جویی کند. برنامه ریزی دقیق توسط کل تیم پروژه، صاحبان، معماران، پیمانکاران و مهندسین در اوایل فرآیند طراحی می‌تواند به کاهش یا رفع خطرات تخریب ناشی از رطوبت در کفپوش در دال‌های بتنی معمولی یا سبک کمک کند.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

مزایا و معایب فوم بتن در ساخت و ساز ساختمان

اخیرا، فوم بتن به عنوان عامل اصلی خرابی‌های مرطوب در سیستم کفپوش شناخته شده است.

اگرچه تکنیک‌های ساخت و ساز سریع و تغییرات قوانین دولتی در تولید چسب‌های کفپوش نیز به وقوع این مشکلات کمک کرده است، برخی منتقدان بر این باورند که پیامدهای خرابی کف، بیشتر از مزایای استفاده از فوم بتن وزن در پروژه‌ها است.

با توجه به این موضوع، ارزیابی مزایا و معایب فوم بتن حائز اهمیت شده است، این امر نه تنها به دلیل تعاملات آن با سیستم‌های کفپوش، بلکه همچنین تاثیر آن روی جنبه‌های ساختمان مانند وزن فولاد، پی‌ها و امتیازهای مربوط به مقاومت در برابر آتش مورد توجه قرار می‌گیرد.

با وجود چالش‌های مربوط به رطوبت فوم بتن، دال‌های بتنی سبکی که به درستی طراحی و ساخته شده‌اند مزایای متعددی را در مقایسه با دال‌های بتنی معمولی مورد استفاده در پروژه‌ها دارا هستند.

فوم بتن چیست؟

فوم بتن چیز جدیدی نیست. در طول قرن‌های پیشین در قالب‌های مختلف ارائه شده است. انواع مختلفی از فوم بتن وجود دارد. برای اهداف این مقاله، ما تنها بتن‌های سبک سازه‌ای را در نظر می‌گیریم: مخلوطی از سیمان پرتلند، آب، شن و ماسه و رس، رسوب، سنگدانه‌های درشت و یا پودر سنگ. در حالیکه مخلوط بتن معمولی وزنی معادل 145 تا 155 pcf دارد، فوم بتن دارای وزن 110 تا 115 pcf می‌باشد. فوم بتن سازه‌ای بطور معمول دارای مقاومت 28 روز فشاری بتن معمولی است.

تفاوت اصلی بین بتن‌های سبک و بتن‌های معمولی در کاربری‌های سازه‌ای، مصالح تشکیل دهنده و سنگدانه‌های آن است. سنگدانه‌های معمولی عمدتا از سنگ‌های خرد شده طبیعی تشکیل می‌شوند، در حالی که سنگدانه‌های فوم بتن با پردازش رس، شل یا پودر سنگ در یک کوره دوار با دمای 2000 درجه فارنهایت تولید می‌شوند.

در این دماها، سنگدانه‌ها گسترش یافته و یک شبکه متخلخل در اندازه‌های 5 تا 300 میکرون (Chua، 2009) ایجاد می‌کنند. این شبکه متخلخل تراکم کمتری نسبت به مخلوط‌های معمولی دارد.

اگر چه مقاومت فشاری بتن به طور کلی با مقاومت فشاری سنگدانه‌های درشت آن ارتباط دارد، موسسه بتن آمریکا (ACI) 213R-03 گزارش می‌دهد که برای مقاومت‌های فشاری معمولی ساختمان، تا حدود 5،000 psi –  هیچ رابطه قابل اعتمادی بین مقاومت سنگدانه‌ها و مقاومت بتن وجود ندارد.

آب در مخلوط فوم بتن

استفاده از فوم بتن اغلب منجر به وقوع مشکلات مربوط به رطوبت می‌شود، زیرا عمدتا دارای مقدار آب بسیار بالاتری نسبت به بتن معمولی هستند.

برخلاف سنگدانه‌های طبیعی که تمایل به اشباع شدن تنها در سطوح خود دارند، شبکه‌های متخلخل سنگدانه‌ها آب زیادی را جذب و درون خود ذخیره می‌کنند و به تدریج در طول زمان  آن را آزاد می‌کنند.

برای درک چگونگی تاثیر آب بر بتن، ما باید بدانیم که چگونه آب درون این مخلوط واکنش نشان می‌دهد. ACI 304.2، با بتن ریزی به روش پمپاژ، دو نوع آب را در فوم بتن در نظر می‌گیرد: آب آزاد و آب جذب شده. آب آزاد بر حجم مخلوط، اسلامپ و کارآیی مخلوط و مقدار آب موجود در واکنش برای هیدراتاسیون سیمان تاثیر می‌گذارد. آب جذب شده نیز در سوراخهای فوم بتن نگهداری می‌شود.

در هنگام اختلاط، بخشی از آب آزاد به آب جذب شده تبدیل می‌شود، که در نهایت باعث کاهش اسلامپ و مقدار آب موجود برای هیدراتاسیون می‌شود.

علاوه بر این، فشار پمپاژ، آب اضافی آزاد را به درون مخلوط فوم بتن متخلخل هدایت می‌کند و باعث کاهش میزان اسلامپ بین قیف پمپ و نقطه تخلیه می‌شود. برای کاهش مقدار آب جذب شده در مخلوط توسط سنگدانه‌های سبک ، تولید کنندگان بتن قبل از بتن ریزی فضاهای خالی را پر می‌کنند.

تولید کنندگان بتن اغلب از افزودنی‌های کاهش دهنده آب استفاده می‌کنند تا به کاهش مقدار کل آب مخلوط و به تبع آن مقدار آبی که به طور بالقوه در طی زمان قالب را ترک می‌کند، کمک کنند.

در بتن معمولی و فوم بتن، آبی که در هیدراتاسیون ذرات سیمان مصرف نمی‌شود، به آرامی از طریق سطوح در معرض هوا تبخیر می‌شود و همانطور که قبلا بحث شد، می‌تواند مشکلاتی را برای کف ایجاد کند. تقریبا تمام مخلوط‌های بتن حاوی آب بیشتری نسبت به واکنش‌های هیدراتاسیون سیمان هستند، اما آب اضافی باعث می‌شود که بتن ریزی و تراز کردن سطح آن راحت‌تر شود.

پس از اینکه ملات سیمان سخت می‌شود، واکنش هیدراتاسیون، هرچند با سرعت‌های پایین‌تر، در طول عمر بتن با تبخیر آب اضافی آن ادامه می‌یابد. در مخلوط‌های فوم بتن، مقداری از آب جذب شده خارج می‌شود که به هیدراتاسیون کامل سیمان در یک لایه در اطراف سنگدانه‌ها کمک می‌کند، اما مقدار قابل توجهی آب جذب شده در منافذ وجود دارد که در طول زمان تخلیه می‌شود.

با سرعت فزاینده ساخت و ساز، زمان خشک شدن بتن کاهش یافته است، زمان بین اتمام بتن ریزی و زمانی که می‌توانید سیستم کف را نصب کنید، که اغلب دارای اهمیت زیادی در جدول زمان بندی پروژه است.

دال‌های ریخته شده بر روی عرشه‌های فولادی حساسیت بیشتری به زمان خشک شدن دارند، زیرا آب تنها می‌تواند از طریق سطح بالای دال تبخیر شود.

به استثنای بعضی از تکنیک‌هایی که بعدا در این مقاله مورد بحث قرار خواهند گرفت، اقدامات نسبتا کمتری را می‌توان بر روی مخلوط بتن به جز کاهش آب درون مخلوط استفاده کرد. ACI 302.2R-96 گزارش می‌دهد که “هیچ دلیلی برای افزودن یا حذف هر گونه مصالح به استثنای افزودن فوم سیلیس (به جای بعضی سیمان پرتلند) برای کاهش زمان خشک شدن وجود ندارد.

این گزارش می‌گوید که جایگزین کردن 5 تا 10 درصد سیمان پرتلند با فوم سیلیس می‌تواند زمان خشک شدن بتن را چندین هفته کاهش دهد. با این حال، این امر اغلب کمک کمتری به کاهش خشک شدن برای ساخت و ساز سریع می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

کاربردهای دیگر استفاده از فوم بتن

فوم بتن دارای کاربردهای متنوع در سازه‌هایی با کاربری مختلف است و کاربرد این ماده را می‌توان در بسیاری از سازه‌ها مشاهده کرد.

زیربنای جاده با فوم بتن

فوم بتن می‌تواند عملیات ساخت و ساز جاده‌ای را سبک‌تر کند. این ماده کمک می‌کند تا مشکل روش‌های ساخت سنتی جاده‌های سنگین که دارای نشست هستند، به ویژه در مناطق با زمین نرم حل شود. با ساخت زیربنای جاده‌ها از مواد سبک مانند فوم بتن، وزن کلی سازه می‌تواند به شدت کاهش یابد.

از آنجا که دامنه استفاده از فوم بتن بسیار متنوع بوده و با طیف وسیعی از چگالی‌ها در دسترس است ثابت شده که این یک ماده ایده‌آل و مقرون به صرفه برای حل این مشکل خواهد بود.

این ماده خاصیت عایق داشته و در صورت استفاده از آن در زیر بنای جاده‌ها از نفوذ رطوبت به سطح جلوگیری کرده و باعث خواهد شد دوام سطح جاده بالا رود که هزینه‌های نگهداری را به میزان قابل توجهی پایین خواهد آورد.

ساخت دیوار

فوم بتن را می‌توان برای ساخت دیوارها در محل ساخت و ساز مورد استفاده قرار داد. این می‌تواند با استفاده از قالب‌های سنتی یا قالب‌های پلی استایرن توخالی ساخته شود.

این یک روش ساخت سریع و ارزان با استفاده از عایق‌های حرارتی است. دیوار ساخته شده از فوم بتن فشرده با مقاومت 1200kg / m2 ، عایق حرارتی مشابهی با دیوار ساخته شده از بتن متراکم با 5 برابر ضخامت و دیوار ساخته شده از مصالح دیگر با 10 برابر ضخامت را به ارمغان می‌آورد. که می‌تواند نقش موثری در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.  

ساخت تونل

فوم بتن یک ماده ایده‌آل برای ساخت و تعمیر تونل است. این ماده هم برای پر کردن حفره‌های ایجاد شده در هنگام ساخت تونل و هم به هنگام ایجاد روکش برای پر کردن حفره‌های پشت تونل استفاده می‌شود.

ساخت کف

فوم بتن ماده بسیار خوبی برای ساخت و ساز کف را ارائه می‌دهد. این ماده برای ساخت زیر طبقه با سرعت زیاد با قیمت ارزان بسیار مناسب است و می‌تواند برای ساخت کف‌های مسطح و افزایش ارتفاع کف و همچنین برای عایق کاری استفاده شود. به راحتی شکل گرفته و تمامی شکاف‌ها را پر می‌کند و می‌توان به راحتی بر روی آن کف سازی را انجام داد.

بلوک‌های پیش ساخته سبک

روش سنتی ساخت بلوک‌های پیش ساخته سبک شامل افزودن پودر آلومینیوم به مخلوط ملات خیس و سپس اتوکلاو کردن آن است. این روش به دلیل آلودگی ناشی از آن محبوب نیست. فوم بتن یک جایگزین سازگار با محیط زیست است زیرا هیچگونه ماده آلاینده در تولید آن وجود ندارد و تمام مواد مورد استفاده غیر خطرناک هستند. این ماده وزن سبکی دارد که آن را برای مصارف مختلف مناسب می‌سازد.

کارهای زیرساختی

فوم بتن می‌تواند در انواع مختلف پروژه‌های زیرساختی استفاده شود، از جمله: ایجاد ثبات در خاک‌های زیرزمینی پس از زمین لرزه، طرح‌های گسترش بزرگراه، احیاء زمین و پر کردن بندرها.

از آنجا که این موارد در خاک نرم فرو نمی‌روند، توسعه مجدد آنها می‌تواند خیلی سریع‌تر پس از شروع پروژه با استفاده از روش‌های سنتی انجام شود. به دلایل مشابه، این ماده همچنین برای زیرساخت‌های جاده‌ای ایده‌آل است.

آتش خاموش کن

ویژگی‌های مقاومت در برابر آتش فوم بتن آنها را به یک ماده ایده‌آل برای مقابله با آتش در ساختمان‌هایی که فضاهای بزرگ بدون جداکننده دارند تبدیل می‌کند. این ماده برای جلوگیری از نفوذ آتش به بخش خدماتی بین طبقه‌ها و سقف در ساخت و سازهای مدرن و همچنین برای محافظت از طبقه‌های چوبی در خانه‌های قدیمی استفاده می‌شود.

عایق صوتی

 

فوم بتن موجب کاهش سر و صدای فضای بیرونی و یا ناشی از ضربه می‌شود. بنابراین، این یک ماده ایده‌آل برای دیوارهای داخلی و کف‌های معلق در ساختمان‌های چند طبقه، به ویژه آنهایی است که دارای استفاده‌های عمومی هستند، خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن کاربردهای بسیاری در ساخت و ساز دارد و دارای یک سری ویژگی‌های معمول برای عایق کاری سقف است. این ماده دارای وزن کم و مقاومت بالایی بوده و از آن می‌توان در بسیاری از فضاها استفاده کرد. از این ماده برای پوشش سقف در خانه‌ها و ساختمان‌های بزرگ به خاطر وزن کم آن، استفاده می‌شود. در اینجا نمونه‌هایی از آنها نشان داده شده است:

استفاده از فوم بتن در کوله پل‌ها

فوم بتن به طور ویژه‌ای برای کوله پل‌ها مناسب است، زیرا بارهای جانبی کمتری را به پل تحمیل می‌کند، که می‌تواند یکی از مشکلات استفاده از مواد دانه‌ای سنتی به حساب آید. در کوله‌های سنتی، فشار جانبی زیادی بر دیوارهای پل اعمال شده که ناشی از مواد مورد استفاده و چگالی آنها است.

با استفاده از فوم بتن فومی فشار جانبی عملا از بین می‌رود، بنابراین دیوارهای پل نیاز نیست خیلی ضخیم باشند. این بدان معنی است که پایه‌های دیوار پل می‌توانند سبک‌تر ساخته شوند. با کاهش ضخامت دیوارها و اندازه فونداسیون آنها صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها رخ می‌دهد. از طرف دیگر زمان ساخت هم پایین خواهد آمد.

کوله‌های سنتی همچنین به دلیل تراکم مواد دانه‌ای و همچنین به دلیل فرو ریختن کل سازه به درون زمین‌های نرم، اغلب نشست‌های قابل توجهی را تجربه می‌کنند. این دست نشست‌ها و فرورفتن در زمین، هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی را ایجاد می‌کند.

هنگامی که فوم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ گونه نشستی رخ نمی‌دهد و با تنظیم وزن کوله با انتخاب یک طراح اختلاط مناسب، میزان فرورفتگی در زمین نیز کاهش می‌یابد. در صورتی که محاسبات به درستی انجام شده باشد در سازه هیچ نشستی رخ نمی‌دهد.

فوم بتن

فوم بتن برای بازسازی ترانشه

فوم بتن یک ماده ایده آل برای بازسازی ترانشه‌ها است (پر کردن ترانشه‌هایی که در جاده‌ها حفاری می‌شوند و برای جا گذاری لوله‌ها یا تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرند).

روش‌های سنتی برای پر کردن ترانشه‌ها در جاده‌ها، با استفاده از مواد پرکننده دانه‌ای است که منجر به ایجاد نشست در جاده و به طور بالقوه آسیب رسیدن به لوله‌ها می‌شود.

با استفاده از فوم بتن هیچ گونه نشستی رخ نمی‌دهد؛ و به دلیل اینکه فوم بتن به صورت مایع است، می‌تواند هرگونه حفره و فضای خالی را در قسمت ترانشه پر کند.

همچنین ویژگی‌های بارگذاری فوق العاده فوم بتن به این معنی است که بارهای محوری به طور مستقیم به بخش‌های سرویس دهی ترانشه انتقال نمی‌یابند، بنابراین لوله‌ها بر اثر وزن ترافیک آسیب نمی‌بینند.

این ماده به خاطر اینکه در تمام پستی و بلندی‌ها نفوذ می‌کند، فشاری که به آن وارد می‌شود را به تمامی دیواره و اطراف منتقل می‌کند.

مواد خاکریز دانه‌ای سنتی نیاز به تراکم دارند. فوم بتن نیازی به تراکم ندارد، بنابراین به استفاده از هر نوع روش فشرده سازی نیاز نیست و بعد از ریختن فقط باید آن را مسطح کرد.

کار با این ماده بسیار ساده بوده و احتیاج به وسایل اضافه مانند ویبره نیست. این مورد بسیار مهمی است زیرا استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های ناشی از ارتعاش در میان کارگران شود و از طرف دیگر به خاطر شکل پذیری بالا از این ماده می‌توان برای پر کردن انواع ترک و یا حفاری مورد استفاده قرار داد.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بلوک‌ها و پانل‌هاي فوم بتن سبک CFC

فوم بتن براي ساخت بلوک‌هاي سبک در بسياري از کشورها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بلوک‌هاي فوم بتن به طور عمده براي ساخت ديوار‌هاي پارتيشن استفاده مي‌شوند.

ماهيت سبک وزن اين ماده بدين معني است که حداقل بارگذاري را به ساختمان‌ها تحميل مي‌کند. بلوک‌هاي فوم بتن همچنين عايق حرارتي و صوتي مناسبي هستند. کارخانه‌هاي مدرن و اتوماتيک توليد بلوک از يک دستگاه برش سيمي استفاده مي‌کند تا بلوک‌هاي بزرگ را به بلوک‌هاي کوچکتر برش دهند.

راه اندازي يک کارخانه توليد بلوک فوم بتن (سلولي / CLC) نياز به حداقل سرمايه گذاري براي تجهيزات دارد. بلوک‌ها را مي‌توان با تقريبا هر ابعاد دلخواهي ساخت. ابعاد پرطرفدار داراي کاربردهاي فراوان هستند.

پانل‌هاي پيش ساخته همچنين مي‌توانند از اين ماده ساخته شوند. آخرين نوآوري اين پانل‌ها، پانل‌هاي همپوش 60*50 سانتيمتري و پانل‌هاي متصل کننده 1.2 متري توخالي است. اين پانل‌ها مي‌توانند يک ديوار غير باربر را بسيار سريعتر از بلوک‌هاي کوچک بسازند، در حالي که بار وارده کلي به ساختمان را کاهش مي‌دهند.

اين ماده داراي نرخ جذب آب کم و يک ساختار سلولي بسته است. هنگام بارش باران، آب از آن به راحتي عبور نمي‌کند.

فوم بتن براي پر کردن حفره‌ها

فوم بتن همچنين براي پر کردن حفره‌هاي خالي بسيار مفيد است. از آنجا که به صورت مايع است، به راحتي مي‌تواند به مکان‌هاي غير قابل دسترسي ريخته شود. اين نه تنها مي‌تواند براي پروژه‌هاي از پيش برنامه ريزي شده، بلکه در شرايط اضطراري براي ارائه تکيه گاه و پشتيباني بسيار سريع استفاده شود.

فوم بتن براي پر کردن فاضلاب‌هاي قديمي، زيرزمين‌ها، مخازن ذخيره سازي و حفره‌هاي زير جاده‌اي ناشي از باران‌هاي سنگين مورد استفاده قرار گرفته است. اين نوع بتن را حتي مي‌توان در دهانه‌هاي کوچک مورد استفاده قرار داد که کار را بسيار آسان‌تر و ارزان‌تر از روش‌هاي ديگر مي‌کند.

در صورت لزوم، آن را همچنين مي‌توانيد به موقعيت‌هايي که در فاصله قابل توجهي از محل قرار دارند پمپ کنيد.

هنگامي که براي پر کردن حفره‌هاي خالي استفاده مي‌شود، اين ماده را مي‌توان به عنوان پرکننده قابل جريان، مواد کم مقاومت کنترل شده (CLSM) يا مواد کم مقاومت کنترل شده با چگالي کم (LD-CLSM) طبقه بندي کرد.

فوم بتن عايق بام

براي چندين سال که فوم بتن ايرانيان ، مصالحي را براي عايق کاري بام تامين مي‌کند. يک مخلوط با چگالي کم انتخاب شده و مقدار هواي خالص درون آن يک ماده عايق حرارتي مناسب را فراهم مي‌کند. چگالي کم آن نيز داراي مزايايي است که به طور کلي وزن کلي سقف را به ميزان قابل توجهي کاهش مي‌دهد.

عايق کاري سقف، احتمالا گسترده‌ترين کاربرد آن است. فوم بتن داراي دو مزيت کلي است که براي سقف‌ها استفاده مي‌شود. اولين مزيت اين است که ميزان عايق حرارتي بالايي را فراهم مي‌کند.

مزيت دوم نيز اين است که مي‌توانيد آن را در بام‌هاي تخت به صورت شيب دار، براي زهکشي مناسب مورد استفاده قرار دهيد. در کشورهايي که سقف‌ها مسطح هستند و از آنها به عنوان بخشي از زندگي روزمره استفاده مي‌شود، اين ماده به اندازه کافي قوي است تا بتواند ميزان تردد يا حتي ترافيک افراد را بر روي سقف تحمل کند.

اين ماده بسيار سبک‌تر از شيب‌هاي ساخته شده از ملات است. اين بدان معني است که يک سقف شيب‌دار ساخته شده از فوم بتن، بارگذاري کمتري را بر سازه تحميل مي‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

تعمیرات اضطراری، پر کردن حفره‌ها و پشتیبانی

این‌ها معمولا به این دلیل بوجود می‌آیند که برخی موارد و سازه‌ها، نشانه‌هایی از فروپاشی را نشان می‌دهند و ممکن است خطری برای هر آنچه در بالای آنها قرار دارند محسوب شوند.

در چنین شرایطی ضروری است که به سرعت و با رعایت نکات ایمنی کار کنید. روش‌های جایگزین برای فوم بتن اغلب غیر عملی هستند. ممکن است زمان کافی برای ساخت تکیه گاه‌های مناسب وجود نداشته باشد؛ استفاده از زمین فشرده شده یا مواد پرکننده شل، بیش از حد طول می‌کشد و در شرایط مختلف ممکن است امکان پذیر نباشد.

به طور قابل توجهی، نمی‌توان مواد پشتیبان جانبی را فشرده کرد، بنابراین مسیر تردد زیرزمینی و "حفره‌ها بر روی زمین" با چنین ابزارهای سنتی پشتیبانی نمی‌شوند. راه حل واضح این است که از فوم بتن استفاده کنید و اولویت را به موارد اضطراری دهید، پس از آن می‌توانید وقت خود را برای تصمیم گیری برای رسیدن به یک راه حل بلندمدت برای مشکل اختصاص دهید.

در بعضی موارد فوم بتن می‌تواند به عنوان یک پایه دائمی در ساخت و سازهای بعدی استفاده شود. ممکن است لازم باشد مجددا از مواد پرکننده اضطراری استفاده کنید، در این صورت فوم بتن می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

با توجه به ساختار سلولی فوم بتن، به راحتی می‌توانید آن را برش داده و جدا کنید، از این رو حفاری مجدد آن نسبتا آسان است.

ترکیبات فوم بتن

مثال‌هایی برای تعمیرات با فوم بتن

لیست و جزئیات مختصری از پر کننده حفره‌ها در زیر آورده شده است. دو مورد اول در فهرست (تونل هیترو و حفره زیرزمینی در لوبلین، لهستان) نمونه‌هایی از شرایط اضطراری هستند که با استفاده از فوم بتن رفع شده‌اند.

نمونه‌هایی از پر کردن حفره با استفاده از فوم بتن

 1. تونل راه آهن هیترو

در حین تونل زنی برای یک خط راه آهن زیرزمینی جدید به سمت فرودگاه هیترو با استفاده از روش نوآورانه شامل بتن مسلح با اسپری و بدون تکیه گاه سنتی، بخشی از سازه فروپاشید که باعث ایجاد یک حفره بزرگ در سطح زمین شد.

اگر چه، خوشبختانه یک فاجعه فوری رخ نداد، یکی از ساختمان‌های بزرگ هیترو با خطر فروپاشی مواجه شد که در نزدیکی این حفره قرار داشت.

اولویت نخست این بود که اطمینان حاصل شود که فروپاشی تونل به این ساختمان گسترش نخواهد یافت. 200 کامیون حامل فوم بتن آماده در یک اقدام اضطراری برای تثبیت وضعیت در این حفره ریخته شد.

 2. تخریب جاده در لوبلین، لهستان

جاده‌ای که اخیرا بر روی یک سطح فرسوده غیر فشرده ساخته شده بود به علت شسته شدن توسط باران‌های سنگین، در معرض فروپاشی قرار گرفت. در زیر جاده‌ای که در ارتفاع 30 متری معلق شده بود، یک حفره بزرگ ایجاد شد.

با استفاده از روش‌های سنتی، عملیات تعمیر به مدت 3 هفته طول می‌کشید که شامل برچیدن و ساخت مجدد جاده بود که شامل استفاده از ملات نیز بود. با استفاده از فوم بتن کل عملیات ترمیم جاده تنها در عرض 48 ساعت تکمیل شد.

 3. تعویض سیستم فاضلاب در لوبلین، لهستان

قبل از اینکه یک لوله جدید در بالای آن گذاشته شود، در طول مسیر یک جاده اصلی در درون شهر باید یک فاضلاب قدیمی ایمن سازی می‌شد. این کار همچنین شامل استفاده از چندین محفظه بازرسی از سیستم فاضلاب قدیمی بود.

 4. پر کردن حفره زیرزمینی

یک خانه قدیمی در معرض خطر سقوط بود. تصمیم بر این شد که زیر آن با بتن پر شود. بتن با تراکم معمولی نمی‌توانست مورد استفاده قرار گیرد چرا که یک دیوار خارجی بالاتر از سطح زمین بود، چون خانه در کنار یک تپه در امتداد یک جاده ساخته شده بود.

فشار از سمت دیوار زیرزمین که پر از بتن‌های متراکم بود باعث می‌شد که دیوار ساختمان سقوط کند. به جای آن از فوم بتن استفاده شد زیرا فشار جانبی کمتری را اعمال می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن ایرانیان به دلیل ویژگی‌های قرار گیری خود، یک ماده مناسب برای پر کردن حفره‌ها است.

فوم بتن ها

نشست نمی‌کند، از این رو نیازی به فشرده سازی ندارد و سبک وزن بوده و بارهای سنگین را تحمل می‌کند. با جریان آزاد برای پر کردن حفره‌ها گسترش می‌یابد که به دلیل ویژگی‌های توزیع بار عالی آن است.

پس از قرارگیری نیازی به نگهداری ندارد و مقاومت بسیار خوبی در برابر چرخه یخ زدگی و ذوب شدن دارد. بارهای جانبی را تحمل کرده و قابلیت جذب آب کمی در طول زمان دارد و این ماده بسیار مقرون به صرفه و غیر خطرناک است.

قابلیت پر کردن حفره‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود، برنامه ریزی شده و اضطراری.

ترکیبات فوم بتن

پر کردن حفره‌ها به صورت برنامه ریزی شده

عملیات معمول “برنامه ریزی شده” شامل پر کردن موارد زیر است:

  1. مخازن سوخت قدیمی زیرزمینی، که در غیر این صورت باید حفاری، بریده، برداشته و دور ریخته شوند، که وقت گیر بوده و به طور بالقوه خطرناک است.
  2. فاضلاب‌های فرعی، خطوط لوله، دریچه‌ها و تونل‌ها.
  3. (در یک عملیات لوله گذاری مجدد فاضلاب) فاصله بین دیوار فاضلاب قدیمی و لوله جدید در داخل آن.
  4. هر “سوراخ” بازشو بزرگ برای ایجاد منطقه توسعه مجدد، نمونه‌هایی از چنین عملیاتی شامل استخرهای شنا، مخازن آب، کارخانه‌های معدن سطحی و شفت‌های معدن می‌شوند.
  5. حفره‌های زیرزمینی پنهان، نامنظم و ناشناخته که باعث تخریب می‌شوند.
  6. حفره در سازه‌ها، کانال‌های سرویس دهی در پل‌ها، انبارها و زیرزمین ساختمان‌های قدیمی.

در برخی موارد روش جایگزینی برای پر کردن حفره‌ها وجود ندارد، هر چند روش‌های دیگری برای مقابله با این وضعیت ممکن است وجود داشته باشد. گاهی اوقات روش‌های جایگزینی وجود دارند (مخازن خالی می‌توانند به عنوان مثال برای تخریب سازه‌ها یا حتی دفن زباله‌های خانگی استفاده شوند، در حالی که پرکننده‌های ضخیم سنتی نیز می‌توانند برای پر کردن آنها استفاده شوند). مزیت استفاده از فوم بتن اغلب آشکار است. سرعت تکمیل، قابلیت اطمینان، توانایی دقیق محاسبه هزینه، همگی عوامل کلیدی برای انتخاب فوم بتن هستند.

فوم بتن

چندین مزیت فنی همچنین فوم بتن را به عنوان یک ماده پرکننده مهم حفره، مخصوصا در مورد زیرزمین، معرفی می‌کند

  1. واقعیت این است که فوم بتن مایع است و می‌تواند از طریق انبساط، جاذبه زمین یا پمپ بتن معمولی ریخته شود که به این معنی است که عملیات را بدون اختلال بیش از اندازه می‌توانید پیش ببرید.
  2. با انتخاب یک طرح اختلاط مناسب می‌توانید آن را به راحتی به جریان دربیاورید و اطمینان حاصل کنید تمام خلل و فرج‌ها، حتی در مکان‌های غیر قابل دسترس، به طور کامل پر شده است.
  3. اما شاید ویژگی که بیشترین اهمیت را دارد این واقعیت است که فوم بتن پس از بتن ریزی نشست نمی‌کند. این مسئله حائز اهمیت است که مواد پرکننده باید حجم خود را پس از قرارگیری، بدون نشست یا کاهش حجم قابل توجهی حفظ کنند.
  4. در غیر این صورت مشکل پر کردن حفره به طور کامل حل نخواهد شد. این به راحتی با استفاده از فوم بتن قابل دسترس است. بر خلاف این ماده، ملات ماسه / آب، روش انتخاب شده در معادن برخی کشورها است. در صورت تخلیه آب، ماسه نشست می‌کند و در سقف ترک‌ها و حفره‌هایی به وجود می‌آید.


:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

در سال 1991، قانون جدیدی توسط پارلمان بریتانیا معرفی شد که مشخصات جدیدی را برای بازسازی بازشوها در بزرگراه‌ها تعیین کرد. وضعیت نابسامان بسیاری از جاده‌های بریتانیا در نتیجه عملیات بازسازی ضعیف جاده‌ها باعث تصویب این قانون شد.

دو دلیل اصلی برای شکست عملیات بازسازی وجود دارد

  • استفاده از مواد خاکریز نامناسب با توجه به ترکیب یا محتوای نادرست آب.
  • تراکم پذیری ناکافی خاکریز، چرا که روش‌های موجود، تراکم و یا حمایت کامل جانبی را برای دیواره‌های ترانشه بوجود نمی‌آورند.

به طور سنتی حفاری‌ها با استفاده از مواد دانه‌ای، معمولا سنگ خرد شده انجام می‌شود. مشکل اصلی این مواد، تراکم پذیری است. نه تنها امکان رسیدن به تراکم کامل در هنگام بازسازی وجود ندارد، بلکه در لبه‌های ترانشه‌ها که در آن تراکم مناسب رخ نمی‌دهد مشکلاتی بوجود می‌آید. همچنین امکان ارائه خدمات دیگر بدون آسیب رساندن به بخش‌های دیگر وجود ندارد.

بعد از تراز کردن سطح، نشست مواد خاکریز به دلیل ترافیک رخ می‌دهد، پس از شش ماه، سطح جاده باید دوباره حفاری شود و سطح جدیدی که قرار داده شده، به تراکم کامل برسد.

در سال 1991 قانون جدید جاده‌ها و خیابان‌ها تصویب شد که مشخصات جدیدی را برای بازسازی بازشوها در بزرگراه‌ها تعیین کرد و همچنین مشخصات مورد استفاده برای استفاده از فوم بتن را به عنوان یک ماده خاکریز را معرفی کرد.

مشخصات جدید برای مواد خاکریز پشتی باید بر اساس معیارهای زیر باشد

  • مواد پرکننده باید دارای تراکم پذیری کم یا بدون تراکم باشند و پس از جانمایی نباید نشست داشته باشند.
  • نباید بارهای محوری را مستقیما به ترانشه انتقال دهند.
  • تراز کردن مجدد نهایی باید تقریبا بلافاصله امکان پذیر باشد و نیازی به بازدید مجدد از سایت برای جایگزینی سطح در آینده وجود نداشته نباشد.
  • این تکنیک باید اقتصادی باشد.
  • مواد باید به راحتی در دسترس باشند.
  • مواد باید به راحتی قابل حفاری مجدد باشند.
  • اجرای این روش باید آسان باشد.
  • مواد باید مناسب برای پر کردن ترانشه‌های باریک باشند.

از آنجایی که فوم بتن تمام معیارهای تئوریک را برآورده می‌کند، این مواد بسیار مناسب برای بازسازی ترانشه هستند و توسط چندین شرکت آب و برق در انگلستان به طور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار گرفتند. 

فوم بتن دارای مزایای فراوانی نسبت به مواد سنتی، برای بازسازی ترانشه است

  • آنها به صورت مایع هستند، بنابراین هر حفره‌ای را می‌توانند پر کنند و به همین ترتیب، حمایت جانبی از ترانشه را به طور کامل تامین می‌کنند، حتی زمانی که دیواره‌های حفاری شده در طول حفاری تخریب شده باشند.
  • ترکیبات فوم بتن بلافاصله پس از چندین ساعت سفت می‌شوند، بنابراین تراز کردن سطح باید در عرض همین چند ساعت باید انجام شود.
  • استفاده از فوم بتن از لحاظ نیروی کار و تجهیزات بسیار اقتصادی است.
  • در هنگام استفاده از فوم بتن هیچ خطری تاسیسات آب و برق در ترانشه را تهدید نمی‌کند زیرا به هیچ گونه تراکمی نیاز ندارند. هنگام استفاده از مصالح دانه‌ای در خاکریز، همیشه احتمال آسیب رساندن به لوله‌ها در اثر عملیات تحکیم و تراکم وجود دارد.
  • آزمایش‌ها نشان داده است که فوم بتن در هنگام چرخه یخ زدگی و تبخیر به شدت تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.
  • از آنجا که اجرای فوم بتن نیازی به تراکم ندارد، به هیچ یک از فشرده سازها نیازی نیست. این مسئله بسیار مهم است، زیرا استفاده مکرر از این ابزارها می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از ویبره و ارتعاش در میان کارگران شود.

در انگلستان آگاهی مردم در مورد بیماری‌های مرتبط با ارتعاش و ویبره افزایش یافته است. در برخی موارد، کارکنان در مورد کارفرمایان اقدامات قانونی انجام می‌دهند تا خسارات وارده ناشی از شرایط کاری را جبران کنند.

با توجه به تمام کارهایی که تاکنون انجام شده، مشخص است که نه تنها  یک جایگزین مناسب برای مصالح سنتی دانه‌ای است، بلکه همچنین مزایای قابل ملاحظه‌ای را دارا هستند و یک بازسازی پایدارتر و بادوام‌تر را به ارمغان می‌آورند.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

احتمالا فوم بتن ایرانیان بیشتر از هر چیزی در ساختن سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین حالتی دارای دو مزیت بزرگ خواهد بود.

اولین مزیت این است که عایق گرما و صدا است. دومین مزیت این است که می‌توان آن را برای اهداف مشخص سوراخ کرد، به عبارت دیگر می‌توان لوله کشی فاضلاب را از آن عبور داد.

در کشورهایی که سقف به صورت مسطح ساخته شده و در زندگی روزمره نقش مهمی دارند، ترکیبات فوم بتن به اندازه کافی استحکام دارد تا فشار وارد شده توسط افراد یا حتی وسایل نقلیه را تحمل کند. همچنین این ماده نسبت به ملات سیمانی بسیار سبک‌تر است.

این یعنی سقف ساخته شده توسط فوم بتن فشار بسیار کمتری را به اسکلت ساختمان وارد خواهد کرد.

 

خصوصیات فوم بتن به کار رفته در ساختن سقف

معمولا فوم بتن با چگالی بین 400 تا 600 kg/m3 ساخته می‌شود. در این بازه چگالی، رسانایی گرمای آن چیزی حدود 0.1 W/mK است و مقاومت کششی 28 روزه آن تقریبا 1.0 – 2.5 N/mm2 است.

خصوصیات معمول فوم بتن مورد استفاده برای ساختن سقف

 

فوم بتن با چگالی خشک بین 400 تا 600 kg/m3 اغلب با استفاده از سیمان ترکیبی ساخته می‌شود. همچنین ساختن فوم بتن دارای ماسه در این چگالی ممکن است، که از نسبت طراحی 1:1:0.55 یا حتی 1.5:1:0.55 استفاده می‌کند.

مزیت اضافه کردن ماسه این است که میزان سیمان مورد نیاز را کاهش می‌دهد و در نهایت هزینه ساخت آن را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

با این حال، چنین کاری مقاومت فوم بتن را نیز کاهش می‌دهد.

در چنین حالت خیسی، فوم‌بتن ساخته شده توسط سیمان ترکیبی نسبت به ماسه تکان خواه‌تر یا چسبنده‌تر خواهد بود. در هنگام ساختن شیب توسط فوم بتن، بهتر است که بتن تکان خواه‌تر باشد.

فوم بتن ایرانیان

 

خصوصیات معمول فوم بتن مورد استفاده برای ساختن سقف

خصوصیات معمول ساختن سقف در پایین توضیح داده شده است. در کشورهای گرم که دمای هوا به 45 درجه سانتیگراد می‌رسد، عایق اضافی را می‌توان با استفاده از پلی استیرن فراهم کرد.

گذاشتن فوم بتن بر روی سقف

 

معمولا برای ساختن سقف از فوم بتن با ضخامت 50 تا 200 میلی متر استفاده می‌شود.

این ویژگی‌ها شامل یک لایه عایق قبل از فوم که در کشورهای دارای آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند که دمای هوا به 45 درجه سانتیگراد می‌رسد.

صفحه عایق فوم را می‌توان در کشورهای خنک‌تر نادیده گرفت.

اگرچه به کار بردن لایه ضد آب می‌تواند مفید باشد، اما فوم بتن میزان جذب آب پایینی دارد و می‌توان از این مورد هم چشم پوشی کرد.

برای ساختن شیب بر روی سقف، عمق فوم بتن به چندین روش و بسته به شرایط بررسی می‌شود.

در سقف‌های باریک می‌توان خطوط را بر روی نرده کشید. در سقف‌های عریض‌تر، بهترین کار این است که در فواصل 2 تا 3 متر کار شود و می‌توان بعدا از ریختن، آن را با استفاده از یک تخته بلند صاف کرد.

تخته‌ها را می‌توان در دو سر سقف قرار داد، که در این حالت تخته بالایی بلندتر و تخته پایینی کوتاه‌تر خواهد بود.

یا اینکه می‌توان تخته را در درازای شیب قرار داد، که در این حالت آنها با همدیگر برابر خواهند بود و با زاویه خطوط شیب هم راستا هستند.

همچنین استفاده از میخ چوبی با طول‌های مختلف برای علامت گذاری شیب راه حل مناسبی است.

یک راه دیگر استفاده از میله برای پیش بردن کار است. آنها را می‌توان بعد از ریختن بتن در همانجا رها کرد، برخلاف تخته‌های چوبی که می‌توان آنها را درآورد و دوباره استفاده کرد.

زمانی که سقف را به چند قطعه تقسیم کرده‌اید (سقف‌های بزرگ)، شیوه معمول این است که از قطعه‌های جایگزین استفاده کنید تا رفت و آمد کارگران و صاف کردن بتن راحت‌تر شود. به محض اینکه اعداد زوج به پایان رسیدند این امکان را در اختیار دارید تا به سراغ اعداد فرد بروید.

زمانی که بر روی تکه‌های کوچک یا سقف‌های پیچیده کار می‌کنید که درست کردن شیب با استفاده از تخته و میله ممکن نیست، یکی از راه حل‌های ممکن استفاده از اسکویجی است. شاید حتی کارگران مجبور باشند به جای راه رفتن در کناره‌ها بر روی فوم بتن راه بروند تا آن را صاف کنند.

اگر سقف با استفاده از تخته‌های چوبی و کارگران ماهر به خوبی مدیریت شود، پمپ کردن و قرار دادن 6  متر مکعب فوم بتن در یک عملیات کلی ممکن است.

در واقع، این کار چندان هم ساده نیست و کار معمولا به صورت 1 متر مربع در هر عملیات به انجام می‌رسد.

در این حالت، خالی کردن یک کامیون ممکن است 2 تا 3 ساعت زمان بگیرد، که در کشورهای گرم غیرعملی است.

در این وضعیت، استفاده از کامیون دارای ظرفیت 2 متر مکعب یا مخلوط کردن فوم بتن در محل ساخت و ساز بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

اگر چنین کاری انجام شود، حتی ساختن فوم بتن بر روی سقف نیز در دسترس خواهد بود و بدین ترتیب می‌توان از دردسرهای پمپ کردن آن بر روی سقف اجتناب کرد.



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

کوله‌های سنتی پل شامل استفاده از سنگدانه‌های فشرده، معمولا شن و ماسه هستند. این باعث اعمال فشار بیش از حد به سمت دیوارهای پل می‌شود که باید به منظور مقاومت در برابر نیروهای جانبی که توسط وزن شن و ماسه اعمال می‌شود، ضخامت کافی داشته باشد.

علاوه بر این، لازم است که از فونداسیون‌های قدرتمندی برای حمایت از این دیوارهای ضخیم استفاده شود. مشکل اصلی در این زمینه هزینه است. دیوارهای ضخیم و فونداسیون‌های عظیم گران بوده و زمان زیادی برای ساخت احتیاج دارند.

در هنگام ساخت پل‌ها با مصالح سنتی مشکلات زیادی مربوط به نشست وجود خواهد داشت. دو زمینه اصلی برای نگرانی وجود دارد: نشست سنگدانه‌ها به علت وزن ترافیک و فرورفتن سازه پل در زمین نرم. اولین مورد زمانی رخ می‌دهد که حتی پل بر روی زمین نرم ساخته نشده است و در نتیجه ترک خوردگی و سقوط سطح جاده به وقوع می‌پیوندد. هنگام ساخت پل بر روی زمین نرم، این مشکلات تشدید می‌شوند.

فوم بتن جایگزینی مناسب

هزینه‌های ساخت به هنگام استفاده از فوم بتن ایرانیان برای کوله‌ها می‌تواند به شدت کاهش یابد. فوم بتن یک ماده بسیار متنوع است که می‌تواند متناسب با الزامات خاص هر پروژه تهیه شود. با انتخاب یک مخلوط مناسب، می‌توانید یک طراحی ایده آل مطابق با شرایط محلی انجام دهید.

  1. اول از همه، فوم بتن که به خوبی ساخته شده باشد مانند سنگدانه‌های شل نشست نمی‌کند. علاوه بر این، با استفاده از  اجرای فوم بتن با یک چگالی مناسب، هر گونه نشست کلی می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد. وزن کوله را می‌توانید به گونه‌ای تنظیم کنید تا مانع از این اتفاق در مناطق با زمین نرم شود.
  2. با میزان نشست کم و یا افت سطح جاده، فرو رفتن جاده یک مشکل اصلی نیست، از این رو پس از ساخت پل به عملیات نگهداری بسیار کمتری نیاز خواهید داشت.
  3. ثانیا، فشار جانبی بیش از حد بر روی دیواره‌های جانبی حذف می‌شود، بنابراین می‌توان آنها را با ضخامت کمتر ساخت و فونداسیون آنها کوچکتر خواهد بود. به این دلیل، می‌توانید صرفه جویی زیادی در هزینه‌ها داشته باشید.
  4. علاوه بر این، ویژگی‌های بارگیری فوم بتن به این معنی است که مواد در قسمت پایین کوله را می‌توان از مخلوط ضعیف‌تر از لایه‌های بالاتر ساخت، بنابراین در میزان مصرف سیمان نیز صرفه جویی می‌شود. این موارد هزینه‌های کلی ساخت پل را کاهش می‌دهد.

فوم بتن ایرانیان

مزایای دیگری نیز برای استفاده از فوم بتن برای ساخت کوله پل وجود دارد:

  1. بر خلاف سنگدانه‌های سنتی، فوم بتن، نیازی به فشرده سازی ندارد.
  2. جانمایی آن بسیار آسان است، زیرا می‌تواند از طریق یک پمپ بتن معمولی آن را به داخل سازه پل بریزد.
  3. در حالت مایع، عمدتا به طور خودکار تراز می‌شود، بنابراین به هیچ گونه اقدامات اضافی برای اطمینان از تراز بودن سطح آن نیاز نیست.
  4. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که فوم بتن بطور قابل توجهی تحت تاثیر چرخه یخ زدگی قرار نمی‌گیرد.
  5. به طور متوالی، فوم بتن قابل بازیابی است و از این رو کنترل کیفیت آن آسان‌تر است. این کار با سنگدانه‌های صلب پرکننده ممکن نیست، که ممکن است برای هر نوع بارگذاری متفاوت باشد که به دلیل تغییرات در محتوای آب رخ می‌دهد.

استفاده از دستگاه فوم بتن در کوله پل‌ها تا به امروز گسترش چندانی نداشته است، اما در چندین پروژه بزرگ در انگلستان و ایالات متحده آمریکا استفاده شده است. در اولین استفاده از این نوع در انگلستان، در کلچستر، مشکل اضافی ناشی از زمین نرم وجود داشت.

پل دارای هفت متر ارتفاع بود؛ شش متر اول دارای مقاومت 7 روزه  N / mm2 3 و چگالی خشک حدود 1125 کیلوگرم در متر مکعب بود و یک متر بالاتر دارای مقاومت 7 روزه  N / mm2 4.5 بود و چگالی خشک حدود 1300 کیلوگرم در متر مکعب است.

این در واقع بیش از یک مشخصات فنی بود، مهندسان در اصل از بتن سبک وزن با سنگدانه‌های سبک، به جای ترکیبات فوم بتن استفاده می‌کنند. آنها به دنبال یک مقاومت نهایی به میزان  N / mm2 4.5 بودند، با این حال هنگامی که تصمیم به استفاده از فوم بتن گرفتند، آنها نمی‌دانستند که فوم بتن در طول زمان بسیار طولانی‌تری مقاومت خود را به دست می‌آورد. بنابراین یک مقاومت نهایی 7 روزه پایین‌تر کافی است.

مراحل ریختن فوم بتن

فوم بتن در چند مرحله به عمق نیم متر در هر روز ریخته می‌شود. این کار حدود هشت ساعت در روز طول می‌کشد که در آن به طور متوسط ​​حدود 240 متر مکعب بتن ریخته می‌شود.

دوغاب ملات سیمان به وسیله یک ناوگان متشکل از پنج کامیون میکسر به سایت تحویل داده می‌شوند که در طول روز هشت بار تحویل انجام می‌دهند. به محض ورود به سایت، فوم به هر کامیون اضافه می‌شود تا فوم بتن ایجاد شود. سپس به منطقه کوله ریخته می‌شود. (منطقه مربوط به بتن ریزی برای هر روز آماده می‌شود.)

در کل، 4500 متر مکعب فوم بتن برای این کار کنار گذاشته شده است و این دومین استفاده فوم بتن در انگلستان برای یک قرارداد کاری بود. تقریبا 40 شمع کمتر از مقدار مورد نیاز در کنار مصالح صلب سنتی مورد استفاده قرار گرفتند و ضخامت دیواره کوله در حدود 500 میلی متر کاهش یافت. همچنین میزان نشست پروژه به میزان 50٪ کاهش یافت.

واضح است که فوم بتن نه تنها به عنوان یک ماده پر کننده برای کوله‌های پل بهتر عمل می‌کند، بلکه از مصالح مصنوعی سنتی نیز مقرون به صرفه‌تر است. اگر این موفقیت ادامه یابد، پل‌های بیشتر و بیشتری با فوم بتن ساخته خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بتن‌های سبک را می‌توان در سه نوع مختلف پیدا کرد: بتن با سنگدانه‌های سبک، فوم بتن یا بتن اسفنجی و اتوکلاوی (AAC). بلوک‌های بتن سبک اغلب در ساخت و ساز خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بتن با سنگدانه‌های سبک

این بتن را می‌توان با انواع مختلفی از سنگدانه‌های سبک درست کرد. سنگدانه‌های سبک را می‌توان از این منابع به دست آورد:

  • مواد طبیعی، مانند سنگ پای آتشفشانی.
  • نوع گرمادیده مواد خام طبیعی مانند خاک رس، سنگ لوح یا شیل (به عبارت دیگر، لیکا).
  • تولید آن از فرآورده‌های جانبی صنعتی مانند خاکستر هوابرد (به عبارت دیگر، لیتگ).
  • به عمل آوردن فرآورده‌های جانبی صنعتی مانند کالارهای حبه شده (به عبارت دیگر، پلیت).

خصوصیات مورد نیاز بتن سبک به بهترین نوع سنگدانه‌هایی بستگی دارد که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به ویژگی‌های ساختاری کم و عایق بندی زیاد نیاز باشد، این امکان وجود دارد که از سنگدانه‌های سبک و ضعیف استفاده کنیم. احتمالا در انتها سیمان نسبتا ضعیفی خواهیم داشت.

دستگاه فوم بتن

فوم بتن

ترکیبات فوم بتن یک ماده بسیار کارآمد با چگالی کم می‌باشد که می‌تواند تا 50 درصد هوا در ساختار خود داشته باشد. این نوع بتن به صورت کل توانایی یکنواخت و فشرده شدن را به صورت طبیعی دارد و می‌تواند پمپ شود. اجرای فوم بتن برای پر کردن فضاهای خالی و اضافی مانند مخازن سوخت متروکه، سیستم‌های فاضلاب، لوله کشی و آبگذر بسیار عالی می‌باشد، مخصوصا در جاهایی که دسترسی سخت است. این بتن همچنین به عنوان یک گزینه برای پر کردن چاله‌های خیابان محسوب می‌شود. همچنین ویژگی عایق بندی فوم بتن آن را به یک گزینه مناسب برای معایب روکاری سیمان و فضاهای خالی کف اتاق‌ها تبدیل می‌کند.

بتن ساختاری سبک وزن

بتن با سنگدانه‌های سبک را می‌توان برای مصارف ساختاری نیز به کار برد، چرا که استحکام آنها می‌تواند به اندازه بتن معمولی نیز باشد.

از جمله مزایای استفاده از بتن با سنگدانه‌های سبک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش بار ساکن موجود در سازه‌ها و تقویت آنها.
  • خصوصیات گرمایی بهتر.
  • خصوصیات ضد حریق بهتر.
  • صرفه جویی در هزینه‌های جابجایی مواد به محل مورد نظر.
  • کاهش قالب بندی دیرک گذاری.

ضریب انعطاف پذیری بتن‌های سبک کمتر از معادل‌های معمولی آنها می‌باشد، اما در زمان در نظر گرفتن خمش کالار یا ستون، این مسئله توسط وزن سبک‌تر بتن جبران می‌شود.

طراحی پایه بتن‌های سبک در نظامنامه اروپا ، بخش 1-1 موجود می‌باشد که قسمت 11 آن دارای قوانین خاصی برای بتن با سنگدانه‌های سبک می‌باشد. بتن در صورتی سبک محسوب می‌شود که چگالی آن بالاتر از 2200g/m3  نباشد (وزن بتن معمولی بین 2300 تا 2400g/m3 می‌باشد) و نسبت سنگدانه‌ها نباید چگالی بیشتر از 2000g/m3 داشته باشد. بتن سبک را همچنین می‌توان با استفاده از نشانه LC برای طبقه بندی مقاومت آن تشخیص داد، برای مثال LC30/33، که مقاومت استوانه ای 30MPa و مقاومت بر نمونه مکعبی 33MPa را نشان می‌دهد.

هرچه بتن سبک‌تر باشد، خصوصیات آن می‌تواند متفاوت باشد. مقاومت کششی، کشش نهایی و کرنش برشی همگی نسبت به بتن‌های معمولی کمتر هستند. بتن‌های سبک همچنین نسبت به بتن‌های معمولی سختی کمتری دارند. با این حال، این مسئله نیز توسط سهولت در جابجایی آنها جبران می‌شود، و تاثیر کلی را می‌توان در کاهش عمق ستون یا کالار مشاهده کرد.

خزیدن و جمع شدگی برای بتن‌های سبک نسبت به بتن‌های معمولی بیشتر می‌باشد و باید آن را در زمان طراحی سازه در نظر داشت.

دسته دسته کردن بتن سبک معمولا از محصولات آماده انجام می‌شود. در کارهای نه چندان بزرگ، بتن را می‌توان به راحتی با استفاده از ناوه یا لوله‌های سرازیر کننده در جای مورد نظر قرار داد. همچنین بتن سبک را می‌توان پمپ کرد، اما باید در زمان انجام آن دقت بسیاری لحاظ شود تا ترکیب سیمان از هم جدا نشود. برای ترکیبات قابل پمپ، استفاده از ماسه طبیعی بسیار معمول است. به عبارت دیگر، به کار نبردن سنگدانه‌های سبک برای دستیابی به کارآیی بالا و جلوگیری از شکستگی بسیار مهم می‌باشد. چنین چیزی توسط استفاده از آمیزه‌ها به دست می‌آید. ارتعاش بیش از حد بتن سبک ممکن است باعث جدا شدن بخش‌های آن شود و به همین دلیل بهتر است که در جای مورد نظر پمپ شود.

فوم بتن اسفنجی

بتن اسفنجی اتوکلاوی (AAC)

AAC اولین بار در سال 1923 به صورت تجاری در کشور سوئد ساخته شد. از آن زمان، سیستم‌های AAC مانند واحدهای بنایی، کف اتاق، سقف تقویت شده، پنل‌های دیواری و ورودی ساختمان‌ها در همه قاره‌ها و شرایط محیطی به کار رفته‌اند. AAC همچنین می‌تواند توسط اره‌های دستی بریده شود، از آن تندیس ساخت و همچنین توسط میخ، پیچ یا وسایل دیگر سوراخ شود.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

مواد و ترکیبات دیگر برای فوم بتن

ترکیبات درشت دانه یا جایگزین‌های دیگر برای درشت دانه‌ها را نمی‌توان به کار برد. این امر به خاطر این است که این مواد در فوم‌های سبک وزن ته نشین می‌شوند.

اطلاعات ترکیبی فوم بتن

خصوصیات فوم بتن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • حجم فوم
  • محتوای سیمانی در مخلوط
  • مواد چگال افزا
  • طول عمر

برخلاف فوم و محتوای سیمانی، تاثیر برآمده از نسبت آب – سیمان بر روی مزایای فوم بتن بسیار اندک می‌باشد.

خصوصیات فوم بتن

خصوصیات فوم بتن در حالت تازه و سفت شده آن در ادامه توضیح داده شده‌اند؛

فوم بتن

ظاهر فوم بتن

فوم مورد استفاده برای اجرای فوم بتن تقریبا مانند کف به کار رفته برای اصلاح ریش می‌باشد. زمانی که آن را با ملات استاندارد مخلوط می‌کنند، شکل ترکیب نهایی مانند ماست یا به صورت میلک شیک است.

خصوصیات تازه فوم بتن

کارآیی بتن فوم شده بسیار بالا است و نرخ اسلامپ آن معادل 150 میلی متر می‌باشد. آنها تاثیر کشسانی بسیار قدرتمندی دارند. این خصوصیت فوم آن را در بسیار از کاربردها بسیار مطلوب می‌کند. به محض اینکه مخلوط برای مدت بیشتری ثابت بماند، برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار سخت خواهد بود. فوم بتن در حالت تازه خود ماهیتی تکان خواه دارد.

احتمال نفوذپذیری در فوم بتن به دلیل محتوای بالای هوای آن کاهش یافته است. زمانی که دمای مخلوط افزایش پیدا می‌کند، چگال افزایی و اتصالات به دلیل گسترش هوا انجام می‌پذیرند.

اگر مقدار ماسه به کار رفته بیشتر شود یا از مخلوط درشت دانه استفاده شود، احتمال جدا شدن بیشتر می‌شود. این امر همچنین می‌تواند به از هم پاشی حباب منتهی شود، که حجم کلی و ساختار فوم را کاهش خواهد داد.

پمپ کردن فوم بتن تازه با دقت زیاد می‌تواند کاری مناسب باشد. سقوط فوم بتن ممکن است باعث به هم ریختن ساختار حبابی شود.

خصوصیات سفت شده فوم بتن

خصوصیات فیزیکی فوم بتن مشخصا به چگالی خشک مربوط هستند. رسانای گرما بودن فوم بتن از 0.1 تا 0.7W/mk متفاوت می‌باشد. جمع شدگی ناشی از خشک کردن به ترتیب 0.3 تا 0.7 درصد در 400 و 1600 kg/m3 متفاوت است.

بتن فوم شده از لحاظ قدرت با بلوک اتوکلاو با همان چگالی یکسان نمی‌باشد. در زیر فشار، فشار هیدرولیک داخلی بر ساختار آن اعمال خواهد شد، که ممکن است باعث به هم ریختن فوم بتن شود.

فوم بتن سخت شده در مقابل یخ زدگی و وا رفتن مقاومت خوبی دارد. به کارگیری فوم بتن در نواحی دارای دمای -18 تا +25 هیچ آسیبی را به ساختار ترکیبات فوم بتن وارد نکرده است. چگالی فوم بتن استفاده شده در این مشاهدات 400 تا 1400 kg/mبود.

مزایای فوم بتن

  • مخلوط فوم بتن ته نشین نمی‌شود و به همین دلیل به فشرده سازی نیازی ندارد.
  • وزن آن کمتر می‌باشد.
  • فوم بتن در حالت تازه خود دارای خاصیت انسجام روان است. این خصوصیت به پر کردن حفره‌ها کمک شایانی خواهد کرد.
  • ساختار فوم بتن دارای قابلیت بالایی در پخش کردن فشار واردشده دارد.
  • فوم بتن فشار زیادی را به کناره‌ها وارد نمی‌سازد.
  • خصوصیت جذب آب
  • قطعه قطعه کردن فوم بتن به آسانی انجام می‌شود، بنابراین کنترل و بررسی کیفیت به آسانی انجام می‌پذیرند.
  • فوم بتن مقاومت بالاتری در مقابل یخ زدگی و وا رفتن دارد.
  • کار بی خطر و سریعتر
  • مقرون به صرفه و نیاز کمتر به نگهداری

معایب فوم بتن

  • استفاده از آب در ساختار فوم بتن آن را بسیار حساس می‌کند.
  • مشکلات موجود در تولید آن
  • زمان بیشتر برای مخلوط کردن آن
  • با افزایش چگالی، قدرت تراکمی و خم شدگی آن کاهش می‌یابد.


:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 دی 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

در مقاله قبل به تاریخچه و شیوه‌های تولید فوم بتن اشاره کردیم و در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری از فوم بتن ایرانیان بدست بیاورید.

مواد سیمانی اضافی مانند خاکستر هوابرد و سرباره برآمده از کوره دمشی و خردشده بسیار زیاد در ساخت ترکیبات فوم بتن به کار گرفته شده‌اند. مقدار خاکستر هوابرد استفاده شده از 30 تا 70 درصد متفاوت می‌باشد. GGBFS سفید از 10 تا 50 درصد متفاوت است. اینها مقدار سیمان به کار رفته و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

روش قبل از فوم در تولید فوم بتن

کامیون دارای مخلوط آماده، مواد پایه را به محل می‌آورد. از سمت دیگر کامیون، فوم پایه به بار کامیون اضافه می‌شود، در حالی که مخلوط کن در حال چرخیدن است. بنابراین، مقادیر کم فوم را می‌توان برای استفاده‌های کوچک مانند گروت کاری یا پر کردن چاله‌ها درست کرد.

این روش می‌تواند باعث تغییر چگالی فوم بتن از 300 تا 1200 kg/m3 شود. فوم وارد شده دارای 20 تا 60 درصد هوا خواهد بود. نسخه نهایی فوم را می توان توسط کاهش مواد پایه دیگر محاسبه کرد. چرا که همه این کارها در کامیون انجام می‌پذیرند.

کنترل هوای ثابت و چگالی در این روش تا حدودی دشوار می‌باشد. بنابراین، باید درجه حداقل و حداکثر محصول نهایی مشخص شده و بر طبق آن پیش رفت.

زمانی که فوم ساخته می‌شود، آن را با مخلوطی از ملات سیمان ترکیب می‌کنند که دارای نسبت آب 0.4 تا 0.6 می‌باشد. اگر ملات خیس باشد، فوم بی ثبات خواهد بود. اگر بیش از حد خشک باشد، مخلوط کردن آن بسیار سخت خواهد بود.

ساخت بتن فوم شده

ساخت بتن فوم شده به همراه چگالی ساخته شده متفاوت است. به صورت کلی، بتن فوم شده که چگالی کمتر از 600kg/m3 دارد دارای سیمان، فوم، آب و همچنین اضافاتی از خاکستر هوابرد یا سنگ آهنگ خواهد بود.

برای به دست آوردن چگالی‌های بالاتر می‌توان از ماسه استفاده کرد. مخلوط پایه برای بتن‌های فوم شده سنگین‌ تر 1:1 تا 1:3 می‌باشد، که برای سیمان پرتلند یک چگال افزا می‌باشد.

برای چگالی‌های بالاتر، فرض کنیم بالاتر از 1500 kg/m3 از چگال افزا و ماسه بیشتری استفاده می‌شود. برای کاهش چگالی، مقدار چگال افزا باید کاهش یابد. پیشنهاد می‌شود که فوم بتن با چگالی کمتر از 600 kg/m3  از بین رود.

سیمان برای فوم بتن

سیمان فوم بتن

سیمان پرتلند معمولی بیش از انواع دیگر به کار می‌رود، اما سیمان‌هایی که سریعا سفت می‌شوند نیز قابل به کار بردن هستند. اجرای فوم بتن می‌تواند بازه وسیعی از سیمان‌ها و ترکیبات دیگر را دربرگیرد؛ برای مثال، 30 درصد سیمان، 60 درصد خاکستر هوابرد و سنگ آهک به مقدار 10 درصد. چگالی سیمان از 300 تا 400 kg/m3 متفاوت می‌باشد.

ماسه برای فوم بتن

اندازه حداکثر ماسه به کار برده شده می‌تواند 5 میلی متر باشد. استفاده از ماسه‌های بهتر تا اندازه 2 میلی متر که از سرندی با سوراخ های 600 میکرونی رد می‌شوند، می‌تواند از 60 تا 95 درصد متفاوت باشد.

گاز سیلیکا را می‌توان برای افزایش قدرت اضافه کرد که تا حدود 10 توان کاربرد دارد.

فوم

پروتئین‌های هیدرولیزشده یا رقیق کننده‌های ترکیبی از رایج‌ترین انواعی هستند که فوم‌ها بر اساس آنها ساخته می‌شوند. فوم ساخته شده بر اساس مواد ترکیبی ساده‌تر ساخته شده و ارزان‌تر هستند. آنها را می‌توان برای مدتی طولانی‌تر انبار کرد.

برای ساختن این فوم‌ها انرژی کمتری مورد نیاز است. فوم ساخته شده بر اساس پروتئین پرهزینه‌تر هستند اما قدرت و عملکرد بالایی دارند. این فوم دو نوع دارد: فوم خیس و فوم خشک.

فوم‌های خیس با چگالی کمتر از 100 kg/m3 برای ساختن دستگاه فوم بتن توصیه نمی‌شوند. آنها ساختار حبابی شلی دارند. برای به دست آوردن روزنه‌های مناسب، کنشگر و آب با یکدیگر ترکیب می‌شوند. این فرآیند فومی تولید می‌کند که حباب‌هایی با اندازه 2 تا 5 میلی متر دارد.

فوم خشک در کل ماهیت مقاوم‌تری دارد. محلول آب و کنشگر فوم وارد یک محفظه مخلوط کننده دارای کمپرسور هوا می‌شوند. فوم تولید شده حباب‌هایی دارد که اندازه آنها از حباب‌های فوم خیس کوچکتر می‌باشد. آنها کمتر از 1 میلی متر می‌باشند. این امر ساختاری منظم از حباب‌ها را تولید خواهد کرد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 آذر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

قبل از انجام بسیاری از مراحل ساخت ساختمان، باید کروم‌گیری انجام شود. مثلاً کچ‌کار برای گچ و خاک کردن دیوارها ابتدا کروم‌گیری می‌کند یا سنگ‌کار برای سنگ کردن ابتدا نمای ساختمان، راه‌پله و... را ریسمان‌کشی می‌کند. کروم‌گیری خوب سبب می‌شود که هم ملات مورد نیاز با مقدار مناسب در همه‌جا پخش شده باشد و هم سطح نهایی که ایجاد می‌شود کاملاً تراز و مسطح باشد.

اهمیت کروم گیری

اگر در هر مرحله، تراز کردن ساختمان نادیده گرفته شود، در مراحل بعدی باید خطای آن را جبران کرد. جبران کردن ناترازی‌های موجود در ساختمان با استفاده از ملات و مصالح انجام می‌شود و باعث افزایش هزینه و افزایش وزن ساختمان می‌شود.

در دیوارکشی اولیه با ریسمان کشیدن، در ساخت فونداسیون با صفحه ستون گذاشتن و... تلاش می‌شود که ساختمان در همه‌ی مراحل ساخت کاملاً تراز باشد. حتی گاهی در گودبرداری، با استفاده از لیزر کف گودال را دقیقاً تراز و اندازه می‌کنند؛ رعایت این مسئله سبب می‌شود در اجرای فونداسیون، بتن به اندازه‌ی بهینه ریخته شود. تراز بودن گودال در صفحه ستون گذاشتن نیز تأثیر مثبت دارد و باعث می‌شود که ساختمان از پایه تراز شود و در طبقات اختلاف سطح ایجاد نشود.

مراحل کروم گیری کف ساختمان

کفسازی ساختمان با هر روشی که صورت بگیرد ( فوم‌بتن یا پوکه) باید کروم‌گیری را انجام داد. برای کروم‌گیری صحیح ابتدا بالاترین سطح واحد یا بالاترین سطح کل واحدهای یک طبقه (بسته به نظر کارفرما) را پیدا می‌کنیم. برای این منظور از لیزر کمک می‌گیریم. سپس همه جای ساختمان به صورت نقطه‌ای کروم‌گیری می‌شود. در یک واحد ۱۰۰ متری تقریباً ۳۰ کروم نقطه‌ای انداخته می‌شود. تعداد زیاد کروم‌ها سبب می‌شود که همه جای ساختمان در موقع کفسازی تراز شود و مصالح کفسازی (  اجرای فوم بتن یا پوکه) به اندازه‌ی مناسب و بهینه مصرف شود. کروم‌گیری با کیفیت سبب می‌شود که ارتفاع واحدها (از کف تا سقف) کوتاه نشود و هزینه‌های زیادی که برای اسکلت و فونداسیون شده است، به هدر نرود.

[caption id="attachment_6075" align="aligncenter" width="800"]کروم بندی قبل از اجرای فوم بتن در مرحله سفیدکاریکروم بندی قبل از اجرای فوم بتن در مرحله سفیدکاری[/caption]



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi
آزمایشگاه کنترل کیفیت فوم بتن

کنترل کیفیت اجرای فوم بتن ایرانیان

در این مقاله به طور خلاصه درباره ویژگی‌هایی که یک  فوم‌ بتن خوب باید دارا باشد مطالبی ارائه می‌شود. جزئیات بیشتر درباره هر ویژگی در مقالات دیگر همین وبسایت به تفصیل و با ارائه عکس و فیلم ارائه می‌شود.

 

۱. مصرف کم سیمان

مصرف سیمان در ترکیبات فوم بتن باید کم باشد. نه فقط به خاطر هزینه‌ای خرید سیمان بیشتر دارد؛ مصرف سیمان زیاد کیفیت فوم بتن را خراب کرده و نگهداری و ماندگاری فوم بتن سخت می‌شود و در مواردی که فوم بتن غیراستاندارد باشد باید کاملاً جمع‌آوری شود.

۲. مقاومت استاندارد

باید با کمترین مصرف سیمان مقاومت استاندارد را در کفسازی ساختمان دارا باشد تا بعد از گذشت چند سال زیر سنگ‌ها لق نشود. برای واحد‌های مسکونی مقاومت فشاری ۱۲ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برای پارکینگ ۲۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

۳. سبک بودن

باید کمترین وزن را دارا باشد. این موضوع باعث می‌شود در آینده دیوارهای ساختمان ترک برندارد و  ساختمان نسبت به زلزله مقاوم‌تر شود چون وزن بیشتر باعث ناپایداری و تخریب بیشتر ساختمان در زمان زلزله می‌شود.

۴. اجرای شیب‌بندی

باید بتواند شیب‌بندی‌های پشت‌بام و آشپزخانه و غیره را درست انجام دهد. چون اگر شیب‌ها به درستی ایجاد نشوند دوباره باید با هزینه‌ای بیشتر که به بنّا می‌دهید و با صرف زمان زیاد (که باعث هزینه‌های بیشتر مثل مصرف برق و آب و غیره روزمره ساختمان می‌شود) این کار را انجام دهید ولی کسی موفق است که صفر تا صد کار را با فوم بتن انجام دهد.

۵. چسبندگی مستقیم قیرگونی

باید چسبندگی قیرگونی داشته باشد که اگر این حالت را نداشته باشد باعث می‌شود دوباره هزینه بنّا برای رویه‌کشی و هزینه ملات برای رویه فوم بتن انجام شود.
چون سطح مخلوط فوم بتن استاندارد کاملاً صاف است باعث می‌شود قیر نصف اجرای کف سازی سنتی مصرف شود و هزینه ساختمان ساز کمتر می‌شود.

۶. استحکام سطح کار

باید فوم بتن اجرایی پفکی نباشد و از استحکام بالایی برخوردار باشد؛
چون اگر پفکی باشد، باعث می‌شود ملات بیشتری ریخته شود (قبل از اجرای سنگ) یعنی کفسازی مجدد می‌شود و هزینه را تکرار می‌کند. اگر خیلی پفکی باشد که باید جمع‌آوری شود.

۷. کروم بندی

باید کروم‌بندی به تعداد زیاد انجام شود؛ مثلاً در ۱۰۰ متر ۳۰ کروم نقطه‌ای. زیرا تعداد زیاد کروم باعث می‌شود برای سنگ‌کاری سطح صافی داشته باشید و در نتیجه ملات مورد استفاده زیر سنگ و سرامیک یکنواخت به اندازه ۳ سانتی‌متر شود اما اگر کروم‌بندی انجام نشده باشد و یا تعداد کروم‌ها ناکافی باشد، ضخامت ملات یکنواخت نخواهد بود و  یک جا بیشتر و یک جا کمتر ملات ریخته می‌شود و باعث هزینه بیشتر و کمتر شدن کیفیت چسبندگی سنگ و سرامیک می‌شود.

۸. عدم افت سطحی

باید از کرومی که بسته می‌شود هیچ افتی نداشته باشد. به تجربه دیده شده فوم‌ بتی که به روش غیراستاندارد اجرا شده باشد، ۲ تا ۳ سانتی‌متر نشست می‌کند و این افت فوم بتن باعث می‌شود ملات زیر سنگ به جای ۳ سانتی متر به ۶ سانتی‌متر افزایش یابد که این مسئله هزینه را زیاد می‌کند.

۹. امکان اجرای در ضخامت‌های زیاد

باید امکان اجرا  در قطرها و کروم‌های بالای ۱۰ سانتی‌متر هم داشته باشد و کیفیتش را از دست ندهد.
چون در بعضی از ساختمان‌‌ها کروم بالاتر از ۱۰ سانتی‌متر قرار می‌گیرد از جمله ساختمان‌هایی که پل‌های ساختمان از کف واحد بالاتر زده و یا لوله‌های آتش‌نشانی و اتفاء حریق از کف واحدها رد شده است و یا بعضی از سقف‌ها که ناترازی زیادی دارند.

۱۰. زمان خشک شدن

باید فوم بتن اجرایی زمان کمی برای خشک شدن نیاز داشته باشد. مثلاً در گرما یک روز و در سرما۲ تا ۳ روز.

علاوه بر این که زمان برای ساختمان‌سازها مهم است و برخی پیمانکاران حتماً باید  بعد از خشک شدن فوم‌ بتن شروع به کار کنند، طول مدت خشک شدن زیاد در فوم بتن باعث خراب شدن مخلوط فوم بتن می‌شود.

۱۱. قابلیت جذب آب

باید قابلیت جذب آب متعادلی داشته باشد (حدود ۲۲ درصد). به این ترتیب چسبندگی ملات زیر سنگ به کف و به خود سنگ مطلوب خواهد بود.

در صورتی که جذب آب کم باشد ملات به خوبی خشک نشده و چسبندگی مناسبی نخواهد داشت و اگر جذب آب بیش از حد لازم باشد آب ملات سریع کشیده شده و باعث می‌شود سنگ به ملات نچسبد.

۱۲. سرعت

دستگاه فوم‌ بتن باید علاوه بر تأمین کیفیت مناسب از سرعت بالایی نیز برخوردار باشد تا فرایند کار بیش از حد طولانی نشده و تأسیسات سریع‌تر پوشیده شده و پیمانکاران بعدی بتوانند کار خود را آغاز کنند.

۱۳.عدم پاشش دوغاب

دستگاه فوم بتن نباید به دیوار پاشش داشته باشد. چون علاوه بر این که مواد به هدر رفته و جلوه‌ی داخلی ساختمان را زشت می‌نماید، باعث می‌شود کار گچ‌کار بیشتر شود. حتی اگر گچ‌کار دیوارها تمیز کند، باز هم دست‌انداز زیر سفیدکاری باقی می‌ماند و بر کیفیت آن تأثیر نامطلوب می‌گذارد.

۱۴. عدم ریزش آب از سقف طبقات

ملات ترکیبات فوم بتن باید به گونه‌ای باشد که حتی پس از انجام مرحله‌ی سفیدکاری سقف‌ها و دیوارها، بدون ریزش آب از سقف انجام شود و هیچ نوع خرابی به وجود نیاورد.

۱۵. استحکام لازم برای کفسازی پارکینگ

قابلیت اجرای شیب‌بندی پارکینگ را با مقاومت بالاتر از سطح کف واحدها داشته باشد. چون شیب‌بندی پارکینگ در روش سنتی مصالح زیادی نیاز دارد و بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

۱۶. مقاومت فشاری استاندارد

باید آزمایشات مقاومت فشاری را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. قبولی در آزمایشات کنترل کیفیت یعنی برای واحد‌های مسکونی مقاومت فشاری ۱۲ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برای پارکینگ ۲۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را دارا باشد.

فوم بتن ایرانیان (برادران علی‌آبادی) شرکت مبتکر اندیشان اسکان به عنوان تنها دارنده گواهی‌نامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مفتخر است که به شکل انحصاری توانسته تمامی ویژگی‌های بالا در محصول خود پیاده‌سازی نموده و باکیفیت‌ترین فوم‌ بتن کشور را به اجرا درآورد.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد