نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن با ترکیب سنگدانه‌های سبک ساخته می‌شود و بعضی اوقات ممکن است به جای مصالح معمولی، بخشی یا کل سنگدانه‌ها از نوع سبک باشند. بتن سبک سازه‌ای بسته به نوع سفارش دارای چگالی 90 تا 115 lb / ft³  (1440 تا 1840 کیلوگرم بر متر مربع) است. بتن با وزن معمولی دارای چگالی در محدوده 140 تا 150 lb / ft³ (2240 تا 2400 کیلوگرم در متر مربع) بوده که برای کاربردهای سازه‌ای، مقاومت بتن باید بیشتر از 2500 psi (17.0 MPa) باشد.

سنگدانه‌های سبک استفاده شده در فوم بتن سبک سازه‌ای معمولا از مصالح شل ساخته می‌شوند که درون یک کوره دوار برای توسعه یک ساختار متخلخل شلیک شده‌اند. از محصولات دیگری مانند خاکستر روباره کوره نیز استفاده می‌شود. انواع دیگری از LWC غیر سازه‌ای با چگالی کمتر ساخته شده با سایر مصالح دانه‌ای و حفره‌های هوایی بیشتر در ملات سیمان نیز وجود دارد، مانند بتن سلولی.

طبقه بندی فوم بتن

به راحتی می‌توان انواع مختلف فوم بتن را با روش تولید آنها طبقه‌بندی کرد. آنها عبارتند از:

1-  با استفاده از سنگدانه‌های متخلخل سبک با وزن مخصوص ظاهری کم، یعنی پایین‌تر از 2.6: این نوع فوم بتن تحت عنوان بتن با سنگدانه سبک شناخته می‌شود.

2- با ایجاد حفره‌های بزرگ در داخل بتن یا توده ملات: این حفره‌ها باید به وضوح از حفره‌های بسیار ریز تولید شده توسط ورودی هوا متمایز شوند. این نوع از فوم بتن‌ها مشخصا تحت عنوان بتن هوادهی، سلولی، فومی یا گازی شناخته می‌شوند.

3- با کنار گذاشتن سنگدانه‌های ریز از مخلوط، به طوری که تعداد زیادی از حفره‌های بینابینی در آن وجود داشته باشد، به طور کلی از سنگدانه درشت معمولی استفاده می‌شود. این بتن تحت عنوان بتن بدون سنگدانه ریز شناخته می‌شود.

LWC همچنین می‌تواند با توجه به هدفی که برای آن استفاده شده است، طبقه‌بندی شود: بتن سبک سازه‌ای (ASTM C 330-82a)، بتن مورد استفاده در واحدهای سنگ تراشی (ASTM C 331-81) و بتن عایق بندی (ASTM C 332-83). این طبقه‌بندی بتن سبک سازه‌ای بر مبنای حداقل مقاومت انجام می‌شود: مطابق با ASTM C 330-82a، مقاومت فشاری نمونه استوانه‌ای 28 روزه نباید کمتر از 17 مگاپاسکال (2500 psi) باشد.

چگالی (وزن واحد حجم) چنین بتنی (تعیین شده در حالت خشک) نباید از 1840 کیلوگرم در متر مربع (115 لیتر در فوت) و بیش از 1400 تا 1800 کیلوگرم بر متر مربع باشد (85 و 110 پوند بر فوت). از طرف دیگر، بتن سنگ تراشی به طور کلی چگالی بین 500 تا 800 کیلوگرم در متر مربع (30 و 50 lb / ft³) و مقاومتی در محدوده 7 تا 14 مگاپاسکال (1000 و 2000 psi) دارد.

انواع فوم بتن

انواع مختلفی از فوم بتن را می‌توان نسبت به نوع کاربرد آن تولید کرد. تغییراتی در ساختار این محصول در طول سال‌ها به وجود آمده و استانداردهایی برای آن تعیین شده است. در زیر به دو نمونه از بتن سبک اشاره می‌کنیم.

فوم بتن با سنگدانه سبک 

در اوایل دهه 50، از بلوک‌های بتنی سبک در انگلستان برای دیوارهای باربری داخلی حفره‌دار استفاده می‌شد. به زودی پس از آن، توسعه و تولید انواع جدید LWA مصنوعی (سنگین وزن) باعث شد تا LWC با مقاومت بالا، برای کارهای ساختمانی به عنوان گزینه‌ای مناسب معرفی شود. این پیشرفت‌ها، استفاده سازه‌ای از بتن سبک را تائید می‌كند، به ویژه در مواردی كه نیاز به كاهش وزن در یک سازه، نکته مهمی از نقطه نظر طراحی یا اقتصاد است.

در زیر انواع مختلفی از سنگدانه‌های سبک مناسب برای فوم بتن ذکر شده است:

1- پومیس – برای دال بتنی تقویت شده، به طور عمده برای سقف‌های صنعتی در آلمان استفاده می‌شود.

2- روباره فومی – اولین سنگدانه سبک وزن مناسب برای بتن مسلح بود که در انگلیس به مقدار زیادی تولید شد.

3- سفال‌ها و سنگ‌های ورقه‌ای گسترده – مستعد دستیابی به مقاومت کافی برای بتن پیش ساخته. عناوین تجاری Aglite و Leca (انگلستان)، Haydite، Rocklite، Gravelite و Aglite (ایالات متحده) به خوبی شناخته شده است.

4-سنگدانه‌های درشت متخلخل – سنگدانه خاکستر روباره در انگلیس برای اهداف سازه‌ای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تحت نام تجاری Lytag به بازار عرضه می‌شوند.

بتن سبک هوادهی شده

بتن سبک هوادهی شده دارای کمترین چگالی، رسانایی حرارتی و مقاومت است. مانند چوب می‌توان آن را با اره برش داد و با پیچ و یا میخ آن را سوراخکاری کرد، آنها غیر قابل احتراق نیز هستند. روش‌های معمول هوادهی، با مخلوط کردن کف تثبیت شده یا نفوذ هوا به کمک یک عامل فشرده‌سازی هوا انجام می‌شود. فرآورده‌های پیش‌ساخته معمولا با افزودن حدود 0.2 درصد پودر آلومینیم به مخلوط ساخته می‌شوند که با استفاده از مواد قلیایی موجود در اتصال‌دهنده، حباب‌های هیدروژن واکنش نشان می‌دهند.

بتن سبک هوادهی شده در محل‌هایی که به مقاومت کمی نیاز داشته باشید مورد استفاده قرار می‌گیرند. دالان‌های پشت بام و محفظه لوله‌ها. توسعه کامل مقاومت به واکنش آهک با سنگدانه‌های سنگین بستگی دارد و در چگالی‌های مساوی، مقاومت بتن با فشار بالا تقریبا دو برابر بتن‌های هوادهی شده و میزان انقباض آن فقط یک سوم یا کمتر است. بتن هوادهی یک ماده سلولی سبک است که از سیمان و یا آهک و شن و ماسه یا سایر مواد سیلیکاتی تشکیل شده است. این ماده توسط یک فرآیند فیزیکی یا شیمیایی ساخته می‌شود که طی آن هوا یا گاز وارد یک دوغاب می‌شود، که عموما هیچ ماده درشتی را در بر نمی‌گیرد.

بتن هوادهی که به عنوان ماده سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا در بخار با فشار بالا پخته می‌شود. بنابراین به صورت پیش ساخته کارخانه‌ای، فقط برای کف، دیوارها و سقف‌ها در دسترس کاربران هستند. بلوک‌ها درون ملات یا چسب بدون هیچ گونه تقویتی ساخته می‌شوند. واحدهای بزرگ‌تر با میله‌های فولادی تقویت می‌شوند تا در مقابل صدمه در اثر بار، حمل و نقل و بارگیری مقاومت کنند. بتن هوادهی اتوکلاو شده، که در ابتدا در سال 1929 در سوئد توسعه یافته بود، اکنون در سراسر جهان تولید می‌شود.



:: برچسب‌ها: فوم بتن ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 فروردين 1399 | نظرات ()