نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن برای بازسازی ترانشه

فوم بتن یک ماده ایده‌آل برای بازسازی ترانشه (پر کردن ترانشه‌هایی است که در جاده‌ها ریخته می‌شوند که لوله گذاری یا تعمیرات در آنها انجام می‌شوند) است. روش‌های سنتی پر کردن ترانشه در جاده‌ها، مثلا با استفاده از مواد پرکننده دانه‌ای، منجر به نشست جاده‌ها و به طور بالقوه آسیب رسیدن به لوله‌ها می‌شود. با استفاده از فوم بتن هیچ نشستی به وجود نمی‌آید و به دلیل اینکه فوم بتن یک ماده شناور و روان است، هر گونه حفره و فضای خالی در بخش‌های مختلف ترانشه پر می‌شود.

همچنین ویژگی‌های بارگذاری فوق العاده فوم بتن به این معنی است که بارهای محوری به طور مستقیم به بخش‌های خدماتی ترانشه منتقل نمی‌شوند، بنابراین لوله‌ها تحت وزن ترافیک آسیب نمی‌بینند.

مصالح دانه‌ای سنتی نیاز به تراکم دارند. فوم بتن نیازی به تراکم ندارد، بنابراین نیازی به استفاده از هر نوع روش تحکیم و فشرده سازی نیست. این مهم است زیرا استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های ناشی از لرزش در میان کارگران شود.

سایر کاربری‌های فوم بتن سبک

زیربنای جاده

فوم بتن می‌تواند در ساخت سازه‌های جاده‌ای سبک استفاده شود. این می‌تواند منجر به حل مشکل نشست در سازه‌های سنتی شود که به شدت سنگین هستند، به خصوص در مناطقی که دارای زمین نرم هستند. با ساخت زیربنای جاده از مواد سبک وزن، وزن کلی سازه به شدت کاهش می‌یابد. از آنجا که بسیار متنوع است، و در طیف وسیعی از تراکم‌ها ارائه می‌شود، به عنوان یک ماده ایده‌آل و مقرون به صرفه برای حل این مشکل شناخته شده است.

کوله‌های پل و تقویت پل با فوم بتن

فوم بتن به طور ویژه‌ای در هنگام ساخت پل بر روی زمین‌های نرم، سودمند است. این به دلیل طبیعت سبک وزن و نیروی جانبی کم آنها پس از ریخته شدن است. با استفاده از فوم بتن برای ایجاد یک سطح شیب‌دار برای دسترسی به عرشه پل می‌توانید موارد زیر را کاهش دهید، اندازه دیوارهای حمایت کننده، اندازه پایه‌های دیوار و تعداد شمع‌های مورد نیاز برای حمایت از ساختار کوله. این می‌تواند منجر به صرفه جویی زیادی در هزینه‌های غیرمستقیم در پروژه‌ها در مقایسه با هزینه استفاده از مصالح دانه‌ای سنتی شود.

به عنوان مثال، پل‌ها را می‌توان با استفاده از آن تقویت کنید که با پر کردن قوس‌های داخلی پل‌های سنگی امکان پذیر می‌شود. این کار را می‌توانید با قرار دادن شاهتیرهای فولادی درون جعبه در تمام بخش‌های پل انجام دهید.

ساخت دیوار

این ماده می‌تواند برای دیوارهای ریخته شده در محل استفاده شود. این موارد می‌توانند با استفاده از قالب‌های سنتی یا قالب‌های پلی استایرن توخالی ساخته شوند. این یک روش سریع و ارزان برای ساخت را با استفاده از مزایای عایق کاری حرارتی عالی ارائه می‌دهد. دیوار ساخته شده از فوم بتن فشرده با چگالی 1200kg / m3 سطح مشابهی از عایق حرارتی را در مقایسه با دیوارهای ساخته شده از بتن متراکم ارائه می‌دهند که 5 برابر ضخامت بیشتری دارد و به مصالح 10 برابر بیشتر از دیوارهای فوم بتنی پیش ساخته نیاز دارند.

تونل سازی

فوم بتن یک ماده ایده‌آل برای ساخت و تعمیر تونل است. این ماده برای پر کردن حفره‌هایی که در طول تونل زنی ایجاد می‌شوند و در معرض قرار می‌گیرند و همچنین برای تزریق بر روی سطح پایانی، از جمله شکاف‌های پشت تونل استفاده می‌شوند.

کفپوش

فوم بتن ماده بسیار خوبی برای ساخت و ساز کف ارائه می‌دهد. این یک ماده ایده آل برای ساخت زیر ساخت به صورت سریع و ارزان است و می‌تواند برای تراز کردن سطح زمین و افزایش تراز کف و همچنین برای مقاصد عایق کاری استفاده شود.

بلوک‌های پیش ساخته سبک وزن

روش سنتی ساخت بلوک‌های پیش ساخته سبک وزن شامل اضافه کردن پودر آلومینیوم به مخلوط ملات مرطوب، و سپس تراز کردن آن است. این روش به علت آلودگی که ایجاد می‌کند روش محبوبی نیست. فوم بتن یک جایگزین سازگار با محیط زیست است زیرا هیچ گونه ماده زائدی در تولید آن وجود ندارد و تمام مواد سازنده آن غیر خطرناک هستند.

کفسازی

فوم بتن می‌تواند در انواع پروژه‌های کفسازی، از جمله پایداری سازی خاکریزها پس از لغزش‌های جانبی، طرح‌های گسترش بزرگراه، احیای زمین و پر کردن بندرها استفاده شود. از آنجا که به درون خاک نرم فرو نمی‌رود، توسعه مجدد آن می‌تواند خیلی زود پس از آغاز پروژه با استفاده از روش‌های سنتی شروع شود. به دلایل مشابه، این همچنین ماده‌ای ایده‌آل برای پایه‌های جاده‌ای است.

مقاومت در برابر آتش سوزی

خواص فوق العاده مقاوم در برابر آتش فوم بتن آن را به یک ماده ایده‌آل برای مقاومت در برابر آتش در ساختمان‌های بزرگ بدون جداکننده تبدیل می‌کند. برای جلوگیری از نفوذ شعله در سیستم‌های تاسیسات بین کف و سقف در ساخت و ساز مدرن و همچنین برای محافظت از طبقه‌های چوبی در خانه‌های قدیمی از این ماده استفاده می‌شود.

عایق صوتی

 

فوم بتن موجب کاهش سطح صدا می‌شود که ممکن است ناشی از سر و صدای پس زمینه و همچنین به علت ضربه باشد. بنابراین، این یک ماده ایده‌آل برای دیوارهای داخلی و کف‌های معلق در ساختمان‌های چند طبقه، به ویژه آنهایی که دارای کاربری عمومی هستند، خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بلوک‌ها و پانل‌های سبک با فوم بتن

فوم بتن در بسیاری از کشورها برای ساخت بلوک‌های سبک وزن استفاده می‌شود. بلوک‌های بتنی سبک وزن به طور عمده برای ساخت دیوار‌های پارتیشن استفاده می‌شوند. ماهیت سبک وزن بلوک‌ها بدین معنی است که آنها حداقل بارگذاری را به ساختمان‌ها تحمیل می‌کنند. بلوک‌های فوم بتن همچنین عایق کاری حرارتی و صوتی خوبی را ارائه می‌دهند. کارخانه‌های تولید بلوک‌های فوم بتنی مدرن و اتوماتیک از دستگاه برش سیمی برای برش بلوک‌های بزرگ به بلوک‌های کوچک استفاده می‌کنند. ساخت یک کارخانه تولید بلوک فوم بتنی به حداقل بودجه برای تامین تجهیزات نیاز دارد. بلوک‌ها را می‌توانید تقریبا در هر ابعاد دل خواهی سفارش دهید.

پانل‌های پیش ساخته شده نیز ممکن است از فوم بتن ساخته شده باشند. آخرین فناوری پانل‌ها از ابعاد 50*60 سانتی‌متر با هسته خالی 1.2 متری و پانل‌های اتصال دهنده استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند به یک دیواره جداکننده غیرباربر متصل شوند، در حالی که بار کلی وارد به ساختمان را کاهش می‌دهند.

فوم بتن دارای میزان جذب آب کم بوده و یک ساختار سلولی بسته دارد. هنگام بارش باران، آب به درون آن نفوذ نمی‌کند.

استفاده از فوم بتن برای پر کردن حفره‌ها

فوم بتن همچنین برای پر کردن فضاهای خالی بسیار مفید است. چرا که به صورت مایع بوده و به راحتی می‌تواند در مکان‌های غیر قابل دسترس ریخته شود. این می‌تواند برای کارهای برنامه ریزی شده استفاده شود، اما همچنین در شرایط اضطراری برای ارائه تعادل و پشتیبانی بسیار سریع می‌تواند استفاده شود.

فوم بتن برای پر کردن فاضلاب‌های قدیمی، زیرزمین، مخازن ذخیره سازی و حفره‌های زیر جاده‌ای ناشی از باران‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این می‌تواند در دهانه‌های کوچک استفاده شود که کار را بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از سایر روش‌ها می‌کند. در صورت لزوم، آن را می‌توانید با استفاده از پمپ در موقعیت‌های مکانی با فاصله قابل توجه مورد استفاده قرار دهید.

هنگامی که برای پر کردن فضاهای خالی از آنها استفاده می‌شود، فوم بتن می‌تواند به عنوان پرکننده جاری در دسته مواد کم مقاومت کنترل شده (CLSM) یا مواد کم مقاومت با قدرت کنترل و دانسیته کم (LD-CLSM) طبقه بندی شود.

عایق کاری بام با فوم بتن

برای سالهای طولانی، فوم بتن برای عایق کاری بام در خاورمیانه استفاده شده است. مخلوط با تراکم کم برای این کار استفاده شده است و میزان هوای موجود در نتیجه یک ماده با خواص عالی عایق کاری حرارتی به ارمغان می‌آورد. چگالی کم همچنین دارای یک سری مزایای عالی است که به طور کلی وزن کلی سقف را به میزان قابل توجهی افزایش نمی‌دهد.

عایق کاری بام احتمالا گسترده‌ترین کاربرد آن است. فوم بتن هنگامی که در سقف استفاده می‌شود دارای دو مزیت کلی است. اولین مزیت این است که این ماده درجه بالایی از عایق حرارتی را ارائه می‌دهد. مزیت دوم این است که می‌توانید آنها را در سقف‌های شیبدار به منظور زهکشی استفاده کنید.

در کشورهایی که سقف‌ها مسطح هستند و در آن سطوح سقف به عنوان بخشی از زندگی روزمره استفاده می‌شود، فوم بتن به اندازه کافی مقاومت دارد تا در برابر میزان تردد یا حتی ترافیک عمودی بر روی سقف دوام بیاورد. فوم بتن بسیار سبک‌تر از شیب‌های ساخته شده از ملات است. این به این معنی است که یک سقف شیبدار ساخته شده از فوم بتن، بارگذاری کمتری را بر سازه ساختمان تحمیل می‌کند.

 

مزایای فوم بتن

مشخصات معمول برای عایق کاری سقف در اینجا نشان داده شده است:

  1. دال سازه‌ای
  2. استفاده از فوم بتن در سطوح شیبدار (50-200 میلی متر یا بیشتر)
  3. ملات شن و ماسه (20 میلی متر)
  4. غشای ضد آب
  5. ملات
  6. کاشی‌ها (سیمان یا موزاییک، دارای درزهای انعطاف پذیر مهر و موم شده)

کوله پل ساخته شده از فوم بتن سبک

فوم بتن به طور ویژه در کوله‌های پل استفاده می‌شود، زیرا بارهای جانبی زیادی را به سازه تحمیل نمی‌کند، که می‌تواند هنگام استفاده از مواد دانه‌ای سنتی مشکل ساز باشد. در کوله‌های سنتی، فشار زیادی بر دیواره‌های پل توسط مواد مورد استفاده و تراکم آنها وارد می‌شود.

با استفاده از فوم بتن، بار جانبی عملا حذف می‌شود، بنابراین نیازی نیست دیوارهای پل ضخیم باشند. این بدان معنی است که پایه‌های دیوار را می‌توانید سبک‌تر بسازید. صرفه‌جویی در هزینه‌های کلیدی می‌تواند با کاهش ضخامت دیوارها و اندازه پایه‌ها عملی شود.

کوله‌های سنتی به دلیل تراکم سنگدانه‌ها ناشی از ترافیک و همچنین به دلیل فرو رفتن کل سازه در زمین، اگر خاک زیر آنها نرم باشد، دچار نشست می‌شوند.

 

این نشست و فرو رفتن باعث پایین رفتن سطح جاده می‌شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه‌ای دارد. هنگام استفاده از فوم بتن هیچ نشستی اتفاق نمی‌افتد و با استفاده از یک طرح اختلاط مناسب، وزن مخلوط تنظیم شده و احتمال فرورفتن کاهش می‌یابد.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

فوم بتن عایقی ایده آل برای دیوارهای ساخته شده از مصالح بنایی مختلف، هر فضای خالی موجود را پر می‌کند و هیچ فاصله‌ای برای عبور سر و صدا یا گرما باقی نمی‌گذارد. در هرجایی می‌توان از آن استفاده کرد و از قابلیت‌های آن بهره برد. این ماده کمک می‌کند در مصرف انرژی صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای صورت گیرد.

این ماده می‌تواند سایش ناپذیر بوده و اجازه ورود هیچ گونه ماده شیمیایی سمی را به داخل ساختمان نمی‌دهد. کارکرد با آن آسان بوده و ارزان‌تر از سایر روش‌های موجود است.

با این تعاریف، بتن فومی کار شده در محل ایده آل‌ترین گزینه به حساب می‌آید. با امکان تزریق داخل سلول‌های دیوارهای بلوک یا حفره دیوارهای سفالی، فوم بتن قادر به پر کردن تمام فضاهای باز است و می‌تواند ارزش R را تا 20 افزایش دهد.

انجام کار صحیح با فوم بتن شامل مراحل زیر است

ارزیابی دیوار برای تعیین اینکه فوم بتن در کجا تزریق شود و حصول اطمینان از اینکه فوم تمام سلول‌های خالی، حفره‌ها و شکاف‌های دیواره را پر کند. ایجاد حفره تزریق در یکی از وجوه دیوار برای ایجاد دسترسی به سلول‌های بلوک در اتصالات بستر. تزریق فوم بتن به همراه کنترل و اطمینان سرریز و کنترل چگالی فوم در هر ساعت و در انتها تمیز و تراز کردن پس از حدود 48 ساعت.

سیستم فومی بتن در محل می‌تواند سلول‌ها را بسیار کارآمد‌تر و کامل‌تر از دیوارهای بلوکی در مقایسه با دیوارهای غیر مسلح کند.  فوم بتن در صورت ایجاد یک سوراخ در دیوار نشست نخواهد کرد و بهره‌وری مصالح بنایی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

بتن فومی در محل همچنین منجر به بهبود عملکرد حرارتی و صوتی در ساخت و سازهای جدید و یا موجود می‌شود. تنها ایراد موجود در ساخت و ساز موجود نیاز به تعمیر حفره‌های تزریق است، اما این روش نفوذ ناپذیر بوده و بسیار موثر از روش‌های دیگر است.

مزیت بزرگ سیستم‌های فوم بتن در محل این است که به طور کامل شکاف‌های موجود بر روی دیوار را پر می‌کنند و بهبود قابل توجهی در عملکرد حرارتی و صوتی در مقایسه با دیوارهای توخالی و حتی یک مزیت جزئی در مقایسه با دیوارهای ساخته شده از پرکننده‌های دانه‌ای ایجاد می‌کنند.

اجرای فوم بتن

یکی دیگر از مزیت‌های ادعا شده توسط برخی از تولید کنندگان، بهبود وضعیت مقاومت در برابر آتش در دیوارهای بلوکی پر شده با فوم بتن است. هزینه بتن فومی، نسبت به مزایایی که ارائه می‌دهد چندان بالا نیست.

یکی از مزایای بزرگ این روش است که این عنصر سازگار با محیط زیست بوده و هیچ گونه گاز سمی را در هنگام ساخت و یا فرآیند تولید خود ایجاد نمی‌کند و مانند فایبرگلاس تحریک کننده نیست. همچنین، در حضور آب و نور خورشید، قابل تجزیه به نیتروژن است. اما در فضاهای باز کارآیی مناسبی ندارد و باید بر روی آن یک لایه بتن کشیده شود.

دیوارهای حفره دار یکی دیگر از گزینه‌های مناسب هستند. یک سیستم کامل همچنان مورد نیاز است. فوم بتن در محل می‌تواند مشکلات مربوط به زهکشی ایجاد کند، و اگر عایق کاری به طور کامل سلول بسته نباشد، هر رطوبت جذب شده می‌تواند باعث کاهش میزان تاثیرگذاری آن شود.

فوم بتن هنوز در دوران اولیه ظهور خود است و در دیوارهای ساخته شده با مصالح بنایی تنها در 10 تا 15 سال گذشته استفاده شده است. با استفاده هر چه بیشتر از این مواد، فرایند بهبود یافته و کاربردهای آن گسترش خواهد یافت.

بعضی از مشکلات نیز با انجام تحقیقات در این زمینه قابل رفع است. با این حال، برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی، این فرآیند دارای مزایای مشخصی است و باید به عنوان یکی از گزینه‌های عایق کاری مصالح بنایی در نظر گرفته شود.

نتیجه‌گیری

همه عایق‌های فومی یکسان نیستند. انتخاب خود را بر اساس کیفیت انجام دهید و نه قیمت. با استفاده از فوم بتن، مانع ورود رطوبت، صدا و گرما به محیط داخل شوید.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 خرداد 1398 | نظرات ()